تصویر سازی منفی از خود در عرصه بین المللی و تاثیر آن بر گردشگری سلامت در ایران

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی مستخرج از رساله

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روابط بین‌الملل دانشکده علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

2 استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران.

3 استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران.

چکیده

گردشگری سلامت زیر مجموعه گردشگری و یکی از صنایع پیشرو در اقتصاد جهانی محسوب و سالانه بیش از ٨٠٠ میلیون نفر متقاضی گردشگری سلامت در جهان هستند. بر اساس برآورد موسسه جهانی تندرستی، اقتصاد آن در سال ۲۰۱۷ در حدود ۴⁄۲ تریلیون دلار، در حالی که سهم کشور ما از آن بسیار ناچیز می باشد. تصویر منفی از ایران یکی از دلایل مهم در عدم انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگری سلامت محسوب می گردد. بخش زیادی این تصویر منفی حاصل عملکرد افراد و مقامات داخل کشور می باشد. نویسنده در پی پاسخ به این سوال است که تصویر سازی منفی کشور ما از خود در عرصه بین المللی چگونه موجب چنین خسارتی برای اقتصاد گردشگری سلامت کشور شده است؟

در این تحقیق، عواملی مانند: محکومیت های حقوق بشری، نقض کنوانسیون های بین المللی در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، حقوق افراد دو تابعیتی و نحوه مدیریت بحران های داخلی که موجب تصویر سازی منفی در صنعت گردشگری سلامت در ایران می گردند به روش توصیفی -تحلیلی از طریق جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و اینترنتی از منابع معتبر داخلی و خارجی و مقایسه ای آماری در سالهایی که این متغیرها شدت بیشتری داشته اند و نیز کشورهای فعال حوزه گردشگری سلامت که کمتر تحت تاثیر آنها بوده اند، مورد بررسی و این نتیجه حاصل گردید که هر کدام از عوامل فوق تاثیر بسزایی در ایجاد تصویر منفی و ناامن از ایران در ذهن گردشگران سلامت داشته تا علارغم وجود پتانسیل مناسب، ایران مقصد بسیاری از گردشگران سلامت نباشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Self-negative imaging in the International arena and its impact on Health Tourism in Iran

نویسندگان [English]

  • Iman Amiri 1
  • Hamid Ahmadi 2
  • Ibrahim Motaghi 3
1 Ph.D. Student of International Relations, Department of Political Science and International Relations, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor of Political Sciences, University of Tehran.
3 Professor at International Relations, University of Tehran
چکیده [English]

Health tourism is considered one of the leading industries in the global economy. more than 800 million people apply for health tourism in the world every year, and its economy was about $ 4.2 trillion according to the Global Wellness Institute report, 2017. While our country's share of it was very small.

The negative image of Iran is one of the important reasons for not choosing Iran as a health tourism destination. The negative image is created both by others and oneself which the second is called “the self-negative image”. In this research, the author is looking to respond to the question of how the negative image of our country in the international arena has caused such damage to the country's health tourism economy?

Factors such as human rights convictions, violations of international conventions in the protection of diplomatic premises the rights of dual nationals, and the way to manage internal crises have been analyzed through a descriptive- analysis method based on collecting library and internet data from scientific books, articles, reliable internal and international resources and a statistical comparison in the years these variables were more intense in Iran and also comparing the active countries in this field that were less affected by them concluded that the above factors have had a significant impact on creating a negative image of Iran in the minds of health tourists, so that despite the existence of good potential, Iran is not a safe destination for health tourists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Health Tourism
  • negative imaging
  • negative publicity
  • human rights convictions
  • crisis management and dual nationals