مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622Migration and Humanitarian Borders; Violation of Human Rights under the Banner of Human Rights in the European Unionمهاجرت و مرزهای بشردوستانه؛ نقض حقوق بشر به نام حقوق بشر در اتحادیه اروپا72315897210.22034/isj.2022.361225.1903FAمجتبی مقصودیدانشیار گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-6753-9738Journal Article20220129Seeking asylum and migration, and their consequent effects and consequences, are among the facts and problems in the contemporary world. In this regard, "humanitarian borders" is a novel concept in the international system that monitors some attempts at alleviating the pain and suffering of migrants on borders, especially those of the European Union. In practice, these attempts have failed to secure the rights of migrants and have been overshadowed by the security interests of the EU. This paper aims to determine to what extent arranging humanitarian borders by the EU has provided migrants and refugees with their basic rights. According to the research hypothesis, humanitarian policies and actions on the EU borders, which should logically mitigate the pain and suffering of migrants and refugees, are overshadowed by political considerations rather than compliance with human right requirements. In fact, these policies and actions have become a part of the tool to justify various acts of violence on the EU borders. Using a normative-descriptive framework, this paper employs a qualitative method based on the literature on humanitarian borders to analyze the abovementioned process. It also aims to indicate that emphasizing the procedures and components of human security rather than those of national security and governmental security can provide a favorable framework for the implementation of humanitarian borders. This security concerns human life and dignity and its ultimate goal is to protect the principal foundations of human life from pervasive threats in addition to providing refugees and migrants with long-term interests.پناهندگی و مهاجرت و آثار و پیامدهای آن از جمله معضلات جهان معاصر ماست. در این میان، مرزهای بشردوستانه مفهومی بدیع و تازه در نظام بین الملل است که ناظر بر برخی تلاش ها برای کاستن از آلام مهاجران در مرزهاست. اما نگاه عمیق تر به مرزهای بشردوستانه بیانگر وجود نوعی تبعیض و نابرابری نهادینه شده در ساختار و سازمان اجرایی این مرزهاست. این مقاله در چارچوب رویکردی هنجاری – توصیفی نشان می دهد که سیاست ها و اقدامات بشر دوستانه، که منطقا باید درد و رنج مهاجرین و پناهندگان را تسکین دهند، در نهایت سیاسی هستند و در عمل به بخشی از ابزار توجیه انواع و اقسام خشونت ورزی در مرزها تبدیل می شوند. در این راستا به نظر می رسد که تأکید بر رویه ها و مؤلفه های امنیت انسانی به جای امنیت ملی و دولتی می تواند چارچوبی مطلوب برای به ثمر نشاندن مرزهای بشردوستانه باشد.<br /><br />امنیت انسانی متضمن توجه به امنیت فرد نسبت به دولت ها و رهایی از ترس و رهایی از فقر و دیگر آرمان های اولیه حقوق بشر است. موضوع این امنیت، حیات و کرامت انسانی و غایت آن، محافظت از بنیادهای اصلی حیات نوع بشر در مقابل تهدیدهای فراگیر و تأمین مصالح درازمدت زندگی انسان های پناهنده و مهاجر است. از این رو در تلاقی میان تلاش های انسان دوستانه و امنیتی سازی، قراردادن موضوع امنیت انسانی در کانون رژیم های مرزی، جوهر گفتمان سیاسی است که باید در موضوع مهاجران و پناهندگان در غرب اتخاذ گردد.http://www.isjq.ir/article_158972_b481720252178c635b7c92498fd83963.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622The Decision Field for Trump and JCPOA: From Exit to the Future Scenarioترامپ و میدان تصمیم گیری برجام؛ از خروج تا سناریوی آینده254715850110.22034/isj.2022.353568.1868FAمحبوبه روحیاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.حمید احمدی نژادپژوهشگر پسادکترای روابط بینالملل، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.0000-0001-5859-0590Journal Article20220121Initially, it was believed that signing the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) would bring a happy ending to one of the biggest challenges between Iran and the United States. However, with Trump's inauguration and his aggressive approach towards Iran, the JCPOA has not only failed to function as a tool to end the deep conflict between the two nations, but also became a victim of Trump's stance. There are many analyses as to what caused this behavior by Trump, but it seems that an understanding of the continuing relationships or spaces of the social structure, beyond material and immaterial analysis, can more appropriately and realistically explain his approach. Thus, the main question addressed herein is, “What factors caused the performance and construction of Trump's social world concerning the JCPOA? Assuming that the JCPOA will be reinstated in the Biden era, what scenarios await if Trump returns to power?” Based on descriptive and analytical methods, this study found that the idiosyncrasies of capital, character, and symbolic violence as three dimensions of Trump's decision-making field led to resistance to and, as a result, his withdrawal from the JCPOA. Due to their stability, the exit policies resulting from these dimensions will cause Trump to adopt the same behavior if he regains power in 2024, assuming the revival of the JCPOA during the Biden era.در ابتدا گمان میرفت که امضای توافق برنامه جامع اقدام استراتژیک پایانی خوش بر یکی از بزرگترین چالشهای بین ایران و آمریکا باشد. اما با ورود ترامپ به کاخ سفید و رویکرد سراسر تهاجمی او علیه ایران، برجام نه تنها نتوانست به عنوان آغاز ِ پایان مخاصمات شدید بین دو کشور عمل کند بلکه خود نیز قربانی نگرش ترامپ شد. تحلیلهای متعددی در خصوص علتیابی این رویکرد ترامپ صورت گرفته است، اما به نظر میرسد فرا رفتن از تحلیلهای صرف مادی و غیرمادی و درک ارتباط پیوستار یا همان فضای ساختار اجتماعی، بهتر و واقعبینانه تر میتواند سرشت واقعی علت رویکرد او را نشان دهد. لذا سوال اصلی این مقاله آن است که چه عاملی باعث عملکرد و ساخت دنیای اجتماعی ترامپ نسبت به برجام شد و با فرض احیاء برجام در دوره بایدن، درصورت به قدرت رسیدن مجدد ترامپ چه سناریویی در انتظار آن خواهد بود؟ یافته های پژوهش براساس روش توصیفی و تحلیلی نشان میدهد که سرشت خاص وجوه سرمایه، منش و خشونت نمادین به عنوان سه وجه میدان تصمیم ترامپ باعث مخالفت و درنتیجه خروج او از برجام شد و سیاستهای خروجی این وجوه به دلیل ثابت آنها باعث خواهد شد تا در صورت به قدرت رسیدن او در سال 2024، به فرض احیاء برجام در دورهی بایدن ترامپ مجدداً همان رفتارِ قبل را درباره آن اتخاذ نماید.http://www.isjq.ir/article_158501_42e5c6965c565f6eb3ab7c8ed841bf39.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622Investigating the Impact of Political Marketing on the Choice of the Winning Candidate in the 2020 US Presidential Electionبررسی تأثیر بازاریابی سیاسی برانتخاب کاندیدای پیروز در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا496515614110.22034/isj.2022.311753.1639FAسید محمد موسویدانشیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نورiD000000026918398xJournal Article20211230Marketing has expanded in the field of politics as well as business. Political marketing is the process of using tools developed for commercial marketing in political spheres. Parties and candidates have been trying to attract people's attention by using marketing techniques and present their party and representative in the elections as well as possible.In fact, political marketing is a deep link between marketing science and politics. Using the theory of political marketing and using the method of descriptive-analytical research of the type of correlation, the article seeks to answer the fundamental question of what effect did political marketing have on the selection of the winning candidate in the 2020 US election campaign? The hypothesis of the article is that the application of political marketing strategies has had a significant impact on the victory of the winning candidate in the 2020 US elections. The findings of the article show that political marketing has regular processes for assessing the wants and needs of the masses.The results of this study show the effectiveness of the use of political marketing strategies by the winning candidate in the 2020 US elections. Due to the increasing progress of this science in all parts of the world and its emergence in our country, in this article, we have tried to take a brief look at the concept of this science and its practical tools to pay more attention to its practical aspects in the 2020 US elections. بازاریابی همچون حوزه تجارت در حوزه سیاست نیز گسترش یافته است. بازاریابی سیاسی فرآیند استفاده از ابزارهای توسعه یافته برای بازار تجاری در حوزه های سیاسی است. احزاب و کاندیداها با استفاده از فنون بازاریابی درصدد جلب توجه مردم و ارائه هر چه بهترو بیشتر حزب و نماینده خود در انتخابات بوده اند. در واقع بازاریابی سیاسی پیوندی عمیق میان علم بازاریابی وسیاست است. هدف نوشتار حاضر، بررسی تاثیر بازاریابی سیاسی برانتخاب کاندیدای پیروز در انتخابات 2020ریاست جمهوری آمریکا است. مقاله با کاربست نظریه بازاریابی سیاسی و با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی در صدد است که به این سئوال اساسی پاسخ دهد که بازاریابی سیاسی در کارزار انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا چه تاثیری برانتخاب کاندیدای پیروز داشت؟ فرضیه مقاله این است که بکارگیری استراتژی های بازاریابی سیاسی در پیروزی کاندیدای پیروز در انتخابات2020 آمریکا تاثیر به سزایی داشته است. یافته های مقاله نشان می دهد که بازاریابی سیاسی فرآیندهای منظمی را برای ارزیابی خواسته ها و نیازهای توده ها دارد. بازاریابی سیاسی برای تأثیرگذاری بر آرای مردم در انتخابات طراحی شده است. نتایج این پژوهش اثربخشی بکارگیری استراتژی های بازاریابی سیاسی توسط کاندیدای پیروز در انتخابات2020 آمریکا را نشان می دهد. با توجه به پیشرفت روز افزون این علم در اقصی نقاط جهان و نوظهوربودن آن در کشورمان در این مقاله سعی شده است به با نگاهی گذرا به مفهوم این علم و ابزار کاربردی آن بیشتر به جنبه های کاربردی آن در انتخابات2020 آمریکا پرداخته شود.http://www.isjq.ir/article_156141_90a4d6f33b5d8a7b942e204155ce3242.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622UAVs in Naval Warfare Law and Fundamental Principles of Humanitarian Lawاستفاده از پهپادها از منظر حقوق جنگ دریایی و اصول بنیادین حقوق بشردوستانه678915555010.22034/isj.2022.294898.1549FAبهزاد سیفیاستادیار حقوق بین الملل عمومی دانشگاه علوم دریایی حضرت امام خمینی(ره)، نوشهر، ایران.0000-0001-9701-6663حسین شریفی طرازکوهیاستاد بازنشسته حقوق بین الملل، دانشگاه جامع امام حسین (ع) تهران، ایرانJournal Article20211101The developments of naval technologies have combined modern naval wars. Nowadays, naval warfare means the use of tactics and the conduct of military operations on, below, or above the sea. An exemplar of a tactical tool is the use of unmanned aerial vehicles (UAVs) in naval operations. Undoubtedly, the use of UAVs in naval conflict can raise a number of issues related to the law of naval warfare. The lack of specific treaties on their use at the sea has caused a legal gap and some ambiguities. Therefore, this paper aims to determine whether UAVs can be used within the framework of the rules governing the law of naval warfare and the basic principles of the humanitarian law. This paper also aims to analyze the capacity of the existing rules to employ UAVs in the naval warfare. For this purpose, a descriptive analytical research method was used along with a desk method for data collection. According to the research findings, international treaties and customary laws, especially the humanitarian law, are not indifferent to the legal status of UAVs, despite the air and missile war guidelines as well as the Sun Guidelines in particular. They are not binding documents. In fact, they have amended and revised the law of naval warfare in accordance with the rules of the humanitarian law. Hence, they can be applied to UAVs.<br /> توسعه فنآوریهای دریایی، جنگهای دریایی مدرن را ترکیبی نموده است. امروزه، جنگ دریایی بهمعنی استفاده از تاکتیکها و اجرای عملیات نظامی بر روی، زیر، و یا برفراز دریا میباشد. نمونهای از ابزارهای تاکتیکی، استفاده از پهپادها در عملیات-های دریایی میباشد. بدون تردید بهکارگیری آنها در مخاصمه دریایی، مسائل مختلفی را در ارتباط با حقوق جنگ دریایی مطرح می-کند. عدمجود معاهدهای خاص در خصوص بهکارگیری آنها در عرصه دریا منجر به ایجاد خلاء حقوقی و ابهام شده است. لذا در این مختصر در پی پاسخ به این سوال هستیم، آیا میتوان پهپادها را در چارچوب قواعد حاکم بر حقوق جنگ دریایی و اصول بنیادین حقوق بشردوستانه بهکار گرفت؟ از اینرو هدف از این مقاله تحلیل قابلیت اعمال قواعد موجود بر پهپادها در جنگ دریایی میباشد. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی، و شیوه جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای اسنادی میباشد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است حقوق بینالملل معاهدهای و عرفی، بهویژه قواعد حقوق بشردوستانه نسبت به وضعیت حقوقی پهپادها بیتفاوت نمیباشند، و علیرغم اینکه دستورالعمل جنگ هوایی و موشکی و بهخصوص دستورالعمل سانرمو اسنادی الزامآور نمیباشند، حقوق جنگ دریایی را با لحاظ نمودن قواعد حقوق بشردوستانه، اصلاح و بازنگری کرده، و قابلیت اعمال بر پهپادها را دارند.http://www.isjq.ir/article_155550_10f136b60fc44a59f447aa72ce0533ad.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622Charitable Regional Governance; A Strategy for Cooperation between Middle Eastern Countries in Conditions of Uncertaintyحکمرانی منطقه ای خیریه ها؛ راهبردی برای همکاری کشورهای خاورمیانه در شرایط عدم اطمینان9111115865910.22034/isj.2022.329373.1753FAمحمدصالح طیب نیاعضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اهل البیت علیهم السلام. دانشگاه اصفهان0000-0002-6060-3976محمد صفاریپژوهشگر پژوهشکده آلاء - دانشگاه اصفهان0000-0002-5434-3506Journal Article20220130The desire to form regional alliances has been on the rise under the modern globalization trend. The shared Islamic beliefs, vast oil and gas reserves, and strategic location have necessitated strong, dynamic, and ongoing relations between the Middle East states through unions of Islamic countries. Although numerous plans for convergence have been proposed, it has not been possible to form a successful union independent of regional rivalries. This study aimed to answer the following questions: “What is the most suitable union model for the Middle East under uncertainty?” and “What necessitates the formation of a union in this volatile region different from normal ones in other regions?” This study employed a descriptive-analytical approach to present a new model of regional governance titled "Islamic Union of Charities and Non-Governmental Organizations". This study also briefly discusses the obstacles to convergence and the relevant unsuccessful experiences in the Middle East. In addition to removing impediments to convergence through benevolent diplomacy, this union can use the vast capacity of public opinion and non-governmental actors to serve as a solution to the chaos at this international crossroads of events in the region.در دنیای امروز با رویکرد جهانی شدن، تمایل برای ایجاد اتحادیههای منطقهای بیشتر شده است. کشورهای خاورمیانه با توجه به اعتقاد مشترک به دین اسلام، دارا بودن ذخایر گسترده نفت و گاز و همچنین موقعیت استراتژیک، نیاز بیشتری به برقراری روابط پویا و مستمر در قالب اتحادیههای متشکل از کشورهای اسلامی داشته اند که تاکنون علیرغم ارائه طرحهای مختلف برای همگرایی، امکان تشکیل یک اتحادیه موفق بدور از رقابتهای منطقهای بوجود نیامده است. در این میان پررنگ شدن نقش افکار عمومی و بازیگران غیردولتی باعث گردیده تا اقسام جدیدی از دیپلماسی در کنار دیپلماسی رسمی مورد استفاده قرار گیرد. دیپلماسی نیکوکارانه می تواند یکی از اشکال جدید دیپلماسی باشد که از مقبولیت میان افکار عمومی جهان برخوردار است. مقاله حاضر سعی دارد با روش توصیفی - تحلیلی ضمن بررسی مختصر موانع همگرایی و تجارب ناموفق آن در منطقه خاورمیانه، به ارائه مدل جدیدی از حکمرانی منطقهای تحت عنوان «اتحادیه اسلامی خیریه ها و سازمانهای مردم نهاد» بپردازد که میتواند علاوه بر رفع موانع همگرایی از طریق اتخاذ دیپلماسی نیکوکارانه و به کارگیری آموزههای اسلام در زمینه نیکوکاری، راه حلی برای رفع هرج و مرج موجود در این چهارراه بینالمللی حوادث در شرایط عدم اطمینان میان کشورهای منطقه باشد.http://www.isjq.ir/article_158659_3a882d96eec48c6908c5ccac49342635.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622The Place of Cyber Diplomacy in Promoting China's International Roleجایگاه دیپلماسی سایبری در ارتقای نقش بینالمللی چین11313315614010.22034/isj.2022.303625.1583FAمژگان قربانیدانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-6477-2267Journal Article20211230China’s cyber capabilities have been accentuated in recent years, with the country intensifying its efforts, since 2014, to shape international norms in cyberspace, and seeking to play a unique role in the international system. This research examined China’s objectives and preferences in cyber diplomacy as well as its policies to achieve them. The results indicated that China, as to its cyber-diplomatic objectives and preferences, aims at becoming a normative power, a cyber-superpower, and applying standardization and localization practices. To this end, it pursues several strategies such as holding the World Internet Conference, enhancing the role of the United Nations, and making intergovernmental agreements. Through a descriptive-explanatory method, this research showed that the vision of a comprehensive cyber superpower is beyond mere technological capabilities, requiring great powers to enter normative, discursive, and ideological competition to shape the future international system.در سالهای اخیر قابلیتهای سایبری چینی بیشتر نمایان شده و این کشور از سال 2014 فعالیت خود را برای شکل دادن به هنجارهای بینالمللی حاکم بر حوزه سایبر افزایش داده و به دنبال ایفای نقشی منحصر به فرد در نظام بینالملل است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال است که اهداف و اولویتهای دیپلماسی سایبری چین کدامند و چه سیاستهایی برای دستیابی به آنها از سوی این کشور اتخاذ شده است؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تبدیل شدن به قدرت هنجاری، ابرقدرت سایبری، استانداردسازی و بومیسازی از اهداف و اولویتهای دیپلماسی سایبری این کشور است که برای تحقق این اهداف ماتریسی از استراتژیها از جمله برگزاری کنفرانس جهانی اینترنت، تقویت نقش سازمان ملل، انعقاد قراردادهای بیندولتی را دنبال میکند. این مقاله با اتکا بر روش توصیفی-تبیینی درصدد است که نشان دهد چشمانداز یک ابرقدرت سایبری جامع، فراتر از توانایی تکنولوژیکی صرف بوده و مستلزم رقابت قدرتهای بزرگ در قلمرو هنجاری، گفتمانی و ایدهپردازی است تا بتواند به نظم بینالمللی آینده شکل دهد.http://www.isjq.ir/article_156140_bfad664e5ee835297ee873f096f5ea06.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622The Significance and Position of the Palestinian Issue in Normalization of Saudi-Israeli Relationsبررسی وضعیت و جایگاه مسأله فلسطین در عادیسازی روابط عربستان سعودی و رژیم اسرائیل13515515013510.22034/isj.2022.290569.1512FAحامد واعظدانشجوی دکتری روابط بینالملل، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.حسن خداوردیگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-7308-6664گارینه کشیشیان سیرکیگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-8645-7295محمدرضا دهشیریدانشیار عضو هیأت علمی دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه0000000182233358Journal Article20211109The Palestinian issue is one of the most complex issues in the Middle East that has loomed large since 1948. During several wars with the Arabs, the Israeli regime seized control of Palestinian regions and occupied their lands. Thanks to its union with the USA, Israel considered its security guaranteed, however, since 2015, a trend known as "Normalization of Relations" has emerged, which has had some success, but both Arabs, particularly Saudi Arabia's allies, and Israel have faced security challenges due to the United States' increasing competition with China, which is one of the reasons for the United States' gradual withdrawal from the region, and the increased influence of Iran there. The main question that arises is "what role, significance, and position the Palestinian issue plays in the normalization of Arab-Israeli relations?" This study used an analytical-descriptive and, to some extent, historical approach to answer the question. The study's goal was to concentrate particularly on the Palestinian issue in this normalization of relations because it is one of the Islamic Republic of Iran's strategic points of contention with Israel and is intertwined with its security. The study's general findings revealed that Arab allies of Saudi Arabia do not place a high value on the Palestinian cause in the normalization process; however, Saudi Arabia, which claims to be the leader of Muslims, appears to regard resolving the Palestinian issue as one of the conditions for normalizing relations with Israel. However, if Saudi Arabia's security is jeopardized more than this, it will withdraw from this term as well.مسأله فلسطین یکی از پیچیدهترین مسائل منطقه خاورمیانه از 1948 تا به حال است. رژیم اسرائیل در چندین جنگ با اعراب، بر مناطق فلسطینی زیادی مسلط شده و اراضی آنها را اشغال کرده است. این رژیم در اتحاد با آمریکا برای سالها امنیت خود را تأمین شده میدید، اما رقابت روزافزون ایالات متحده با چین، که یکی از دلایل خروج تدریجی آن از منطقه است و افزایش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه، موجب شده هم اعراب، به خصوص متحدان عربستان سعودی و هم رژیم اسرائیل با چالشهای امنیتی روبهرو شده و از 2015، روندی موسوم به عادیسازی روابط را آغاز کنند و تا کنون، به موفقیتهایی نیز دست یابند. در این میان پرسش اصلی آن است که مسأله فلسطین در روند عادیسازی این روابط میان اعراب و رژیم اسرائیل، داری چه وضعیت و جایگاهی است؟ برای پاسخ به این پرسش، روش تحقیق مقاله تحلیلی و توصیفی، و تا حدودی نیز تاریخی است. هدف مقاله آن است که در این روند عادیسازی روابط، به طور خاص بر موضوع فلسطین متمرکز شود، چرا که این مسأله برای جمهوری اسلامی، یکی از نقاط ایدئولوژیک است که در تضاد با وجود رژیم اسرائیل، با امنیت آن گره خورده. نتیجه کلی مقاله نشان میدهد اعراب متحد عربستان، در روند عادیسازی، جایگاه بالایی برای آرمان فلسطین قائل نیستند؛ اما سعودی که ادعای رهبری مسلمانان را دارد، در شعار، حل مسأله فلسطین را یکی از شروط عادیسازی کامل روابط خود با رژیم اسرائیل میداند، با اینحال چنانچه امنیت آن بیشتر تهدید شود، عربستان این شرط را نیز رها خواهد کرد.http://www.isjq.ir/article_150135_51c9261cae65a7674404b821441c9909.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622Explaining the Effect of Neo-Ottomanism on Turkish-Saudi Relations from 2011-2019 Emphasis on Qatarتبیین تأثیر نوعثمانیگرایی بر روابط ترکیه عربستان از 2019-2011 با تأکید بر قطر15717615529110.22034/isj.2022.312137.1641FAمحسن یوسفیدانشجوی دکتری گروه روابط بینالملل، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0003-2672-0770رحمت حاجی مینهاستادیار روابط بین الملل، گروه ارتباطات و علوم اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article19700101As two strong players in the Middle East, Turkey and Saudi Arabia greatly influence the regional equations. In 2002, the Justice and Development Party's rise to power in Turkey profoundly changed the nation’s foreign policy. Ahmet Davutoğlu's ideas are known as “Neo-Ottomanism”. The 2011 Arab uprisings changed relations between the two countries from cooperation (since the Justice and Development Party's rise to power) to competition and conflict, with Turkey and Saudi Arabia adopting different and opposing policies towards Qatar. The main research question is, how has Neo-Ottomanism affected the regional relations between Turkey and Saudi Arabia (emphasis on Qatar)? The main research objective is explaining how neo-Ottomanism affects the regional relationship between Turkey and Saudi Arabia (emphasis on Qatar). This descriptive-analytical study concludes that due to Qatar's support for Iran in the Persian Gulf Cooperation Council in 2017, Turkey and Saudi Arabia's conflict of interests on account of the Arab Spring and the Muslim Brotherhood and Salafist discourse led to the Turkey-Qatar coalition.ترکیه و عربستان به عنوان دو بازیگر قدرتمند خاورمیانه، از تأثیرگذاری زیادی بر معادلات منطقه ای برخوردار هستند. روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه درسال 2002، تحولاتی عمیق در سیاست خارجی ترکیه به وجودآورد. نظریات احمد داوود اغلو با «نئوعثمانیگرایی» شناخته شده است. با وقوع خیزشهای عربی در سال 2011، ماهیت روابط دو کشور که از زمان روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه همکاری جویانه بوده، به رقابت و منازعه تغییر یافت و ترکیه و عربستان، هرکدام سیاست متفاوت و متضادی را نسبت به قطر در پیش گرفتند. سوال اصلی مقاله عبارت است از اینکه نوعثمانیگرایی چگونه بر روابط منطقهای ترکیه وعربستان (با تأکید بر قطر) تأثیرگذار بوده است؟ هدف اصلی مقاله، تبیین چگونگی تأثیر نئوعثمانیگرایی بر روابط منطقهای ترکیه وعربستان (با تأکید بر قطر) است. روش مورد استفاده در مقاله تحلیلی-توصیفی میباشد. نتیجهای که از مقاله حاصل میشود: تضاد منافع ترکیه-عربستان به واسطه بهار عربی وگفتمان اخوانی و سلفی، موجب ائتلاف ترکیه و قطر به دلیل حمایت این کشور از ایران در شورای همکاری خلیج فارس در سال 2017 شد.http://www.isjq.ir/article_155291_6d64713fac25535e70df6b037e6b5c2a.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622Legal Nature of Iran Petroleum Contracts in International and Iranian Lawماهیت حقوقی قراردادهای نفتی ایران IPC از منظر حقوق بینالملل و حقوق ایران17719615614310.22034/isj.2022.295289.1551FAیوسف بهدادی نیادانشجوی دکتری گروه حقوق بینالملل، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.0000-0003-3733-2394سید یاسر ضیاییدانشیار حقوق بین الملل دانشگاه قم، ایران.0000-0003-0649-5318Journal Article20211021Some argue that Iran Petroleum Contracts (IPC) are buy-back (<em>bai' motaqabel</em>) agreements. However, considering the basic criteria of such agreements—including the absence of a concrete object, subject of the contract, and design/development at the time of contract conclusion—IPCs cannot be regarded as buy-back contracts. The main research questions are why IPCs cannot be categorized as one of the common legal contracts such as sale, barter, and reward (<em>Ji’ala</em>) and whether they must be defined within the scope of Iranian or international law. The findings of this analytical and comparative study outlined three different views concerning the nature of IPCs: (1) administrative contracts governed by domestic laws of the employer, i.e., the government, (2) private contracts governed by Article 10 of the Iranian Civil Code, and finally, (3) contracts with international and transnational features. There are arguments made in favor of each view. In terms of Iranian laws, IPCs are marked with special features with similarities and differences in comparison to other contract types specified in the Iranian Civil Code such as sale, barter, reward, and lease, while they cannot be classified as either one of these.قراردادهای نفتی ایران (IPC) چندی است در قراردادهای نفتی مورد بحث قرار گرفته و ابهامات بیشماری را در خصوص ماهیت حقوقی آنها با توجه به نوع قرارداد و شرط مالکیت، برای حقوقدانان ایجاد کرده است. عدهای معتقدند این قراردادها بیعمتقابل هستند، در حالی که از منظر ماهوی به دلیل عدم رعایت شروط قانونی بیع، نظیر عدم وجود عین خارجی، موضوع قرارداد، طراحی و ساخت در زمان انعقاد عقد نمیتوان چنین فرضی را پذیرفت. پرسش محوری این است که « چرا نمی توانیم قراردادهای IPC را در یکی از نهادهای حقوقی مانند بیع، معاوضه،جعاله و اجاره قرار داده و ماهیت داخلی در نظر بگیریم یا اینکه صرفا ماهیت بینالمللی بدهیم؟» نتیجه کلی مقاله که با اتخاذ روش تحلیلی و تطبیقی بدست آمده، نشان میدهد که سه دیدگاه در مورد ماهیت قراردادهای IPC مطرح میگردد،1-قراردادهای اداری و تحت نظر قوانین و مقررات داخلی کارفرما یا همان دولت میزبان 2- ماهیتی خصوصی براساس ماده10 قانون مدنی و در آخر، خصیصهای بینالمللی با نگرشی فراملی، که هر کدام توجیهات قانع کنندهای برای خود دارند. از منظر حقوق داخلی نیز اینگونه قراردادها خصوصیات ویژهی خود را دارند و در مقام انطباق با سایر قراردادهای معین در قانون مدنی، وجوه اشتراکی و افتراقی با نهادهای حقوقی مانند بیع، معاوضه، جعاله و اجاره دارند، اما هیچ یک از این نهادها نیستند. از این منظر هدف پژوهش، تبیین ماهیت حقوقی این گونه قراردادها از منظر حقوق ایران و حقوق بینالملل میباشد.http://www.isjq.ir/article_156143_72c5b82b82b8dc7e30392471d99c740b.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622Supranational Region’s Status in the Five-Year Development Plans of the Islamic Republic of Iranجایگاه منطقه فراملی در برنامههای پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران19721815614410.22034/isj.2022.311768.1757FAحسین رمضانی خردمردیدانشجوی دکتری علوم سیاسی (سیاستگذاری) عمومی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-8257-6139حمید احمدیاستاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-6867-7139Journal Article20220220In the contemporary era, regionalism has been a popular approach for governments in tandem with globalization or as its alternative. Iran has been an international country and a regional power thanks to its geographical and historical expediencies. Since the very first year of the twentieth century's last decade, as the soviet’s occupation of Afghanistan ended and central Asia and southern Caucasus republics gained independence, Iran could have promoted its regional place. Nevertheless, despite its unique geographical position, cultural and civic affinity with the aforementioned countries, and six five-year development plans, the Islamic Republic of Iran has failed to act as a regional pole and take advantage of its regional capabilities regarding those countries over the last three decades. Our primary question is, “What role does the supranational region play in Iran's five-year development plans?” Using frequency and content analysis methods, we studied the content, articles, and sections of six five-year development plans. Our findings indicate that the term “region” has no clear definition; the level of attention paid to it varies frequently; and the region's key components, constituent areas, and countries differ considerably from one plan to another. As a practical result, we suggest that the “Iranian civilization zone,” the geographical-cultural region surrounding Iran, be defined as Iran's target region and a specific instance of the supranational region in Iran's macro-planning and macro-policymaking.در دوران معاصر منطقهگرایی به عنوان همسو یا بدیل جهانیشدن، یکی از رویکردهای انتخابی دولتهاست. ایران که بنا بر اقتضائات جغرافیایی و تاریخی، یک کشور بینالمللی و قدرتی منطقهای است، از آغازین سال دهه پایانی قرن بیستم، با پایان اشغال افغانستان از سوی شوروی و استقلال جمهوریهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی میتوانست جایگاه منطقهای خود را ارتقا دهد؛ اما به رغم موقعیت ممتاز جغرافیایی، قرابتهای فرهنگی و تمدنیِ ایران با این کشورها و تدوین شش برنامه پنجساله توسعه، جمهوری اسلامی ایران در طی سه دهه گذشته نتوانست به عنوان کشور قطب منطقهای عمل کند و از ظرفیتهای منطقهای خود در ارتباط با آن کشورها بهرهمند شود. در تحقیق حاضر پرسش اصلی این است که «جایگاه منطقه فراملی در برنامههای پنجساله توسعه ایران چیست؟» و با استفاده از دو روش تجزیه و تحلیل تکرر و تحلیل محتوا، مواد و بندهای برنامههای ششگانه توسعه بررسی شد. یافتههای مقاله نشان میدهد که در برنامههای توسعه منظور از منطقه مشخص نیست؛ میزان توجه به منطقه در برنامهها به صورت پرنوسانی متغیر است؛ و مؤلفه اصلیِ منطقه، قلمرو شمول و کشورهای تشکیلدهنده آن، از یک برنامه به برنامه دیگر تفاوت دارد. به عنوان نتیجه کاربردی، پیشنهاد شده است که «حوزه تمدن ایرانی» به عنوان منطقه جغرافیایی ـ فرهنگی محاط ایران، منطقۀ هدفِ ایران و مصداق معین منطقۀ فراملی در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کلان کشور تعریف شود.http://www.isjq.ir/article_156144_3ce7957e6467cb3c3ba41462ff3ab1d8.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622Analysis of "Structural" and "Material" Approaches Towards Identification of
Erga Omnes Obligationsواکاوی دو رویکرد «ساختارگرایی» و «اهمیّتگرایی» در شناسایی «تعهدات عامالشمول» حقوق بینالملل21924615897110.22034/isj.2022.338166.1812FAمجتبی سبحانی نیادانشجوی دکتری رشته حقوق محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-6582-7741محسن عبدالهیعضوهیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000000319292587عباس پورهاشمیعضو هیئت علمی و رییس موسسه تخصصی حقوق بین الملل کانادا، تورنتو، کانادا0000000241072938Journal Article20220222The concept of Erga Omnes obligations, because of protecting the fundamental values of the international community, are distinct from other obligations of their importance in general international law and contrary to bilateral and reciprocal obligations of classical international law, belong to all States and therefore all States have a legal interest in their protection. One of the key concepts that play an important role in the development of international law has been the concept of Erga Omnes obligations. These obligations are distinct from bilateral and reciprocal obligations of classical international law, and belong to all States and therefore all States have a legal interest in their protection. This article seeks to find answer to the following question: "What approaches can be applied to identify Erga Omnes obligations in the realm of international law?" The research explores two approaches to identifying Erga Omnes obligations in the realm of international law; first, according to the structural approach, non-bilateral obligations, the violation of which does not harm any particular stats, is considered Erga Omnes. Second, according to the material approach to identifying Erga Omnes obligations, an obligation will be considered an Erga Omnes when it has a material element, which is protecting the fundamental values of the international community. This approach can be find in the proceedings of the International Court of Justice. In material approach, Erga Omnes obligations can be identified through either Jus Cogens norms or dispositive norms (customary Erga Omnes obligations) of international lawیکی از مفاهیم کلیدی که در توسعه حقوق بینالملل نقش مهم داشته است، مفهوم تعهدات عامالشمول بوده است. این تعهدات از آن جهت که از ارزشهای بنیادین جامعه بینالمللی حمایت میکنند، از سایر تعهدات حقوق بینالملل متمایز بوده و برخلاف تعهدات دوجانبه و متقابل حقوق بینالملل، به تمامی دولتها تعلق داشته و براین اساس تمامی دولتها در رعایت آنها دارای منفعت حقوقی هستند. علیرغم اینکه درباره مفهوم تعهدات عامالشمول به عنوان بخشی از بدنه حقوق بینالملل، کمتر تردید شده است، ضوابط شناسایی و محتوای آن همواره محل بحث بوده است؛ از این رو، چیستی این تعهدات و ارائه راهکاری دقیق برای شناسایی آن یکی از مسائل مناقشهبرانگیز و دشوار حقوق بینالملل به شمار میآید. این مقاله در پی پاسخگویی به این سؤال است که «با توسل به چه رویکردهایی میتوان تعهدات عامالشمول را در پهنه حقوق بینالملل مورد شناسایی قرار داد؟». روش بررسی این پژوهش، تحلیلی-توصیفی میباشد و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است. با هدف زدودن ابهامات در خصوص چگونگی شناسایی تعهدات عامالشمول، دو رویکرد «ساختارگرایی» و «اهمیّتگرایی» به عنوان رویکردهای پیشنهادی در این راستا مورد واکاوی قرار خواهند گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد رویکرد «اهمیّتگرایی» با ارائه دو راهکار، نخست شناسایی تعهدات عامالشمول بواسطه قواعدآمره حقوق بینالملل و دوم، شناسایی تعهدات عامالشمول از طریق قواعد عرفی حقوق بینالملل (تعهدات عامالشمول غیرآمره)، برای این منظور مناسبتر است.http://www.isjq.ir/article_158971_8fb778a292f1d1f7b6158582fa144d69.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622The Current State of the International Order, Future Trends and Its Consequences for Iranوضعیت کنونی نظم بین المللی، روندهای آینده و پیامد آن برای جمهوری اسلامی ایران24726916035110.22034/isj.2022.326486.1744FAرشید رکابیانعضوهیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آیت الله بروجردی.0RCID000000034887643حسین دلاوردکترای روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-1768-6945Journal Article20220209The international order has never been stable and continuous, and throughout history international relations have always been subject to change, the most important change of which took place in the late twentieth century.Influenced by this change, one of the most important issues that has led scholars to theorize has been the discussion of the type of international order and its future perspective.in this direction, there will be consequences for countries like Iran in the international arena. Accordingly, the author summarizes the purpose of the article in examining and explaining the three areas of " picture of the current situation of international order ", "future trends" and "its impact on Iran". The research method is descriptive-analytical and the general conclusion shows that the power distribution situation has become unipolar since the collapse of the Soviet Union.This situation continues today.But trends show that China is following the United States and competing with it.As a result,the international system will move out of the status quo and into the period of establishing a new international order led by the United States and China;Regarding the impact of this situation on countries such as Iran, the need for a strategic alliance with one of the great powers is emphasized.نظم بینالمللی هرگز از ثبات و استمرار برخوردار نبوده و در طول تاریخ روابط بینالملل همواره در معرض دگرگونی بوده است که مهمترین تغییر آن در اواخر قرن بیستم صورت گرفت. متاثر از این تغییر، یکی از مهمترین موضوعاتی که دانش پژوهان را به نظریهپردازی واداشته، مباحثه در مورد نوع نظم بینالمللی و چشم انداز آتی آن بوده است. مسلماً در این مسیر پیامدهایی نیز متوجه کشورهای نظیر ایران در عرصه بینالملل نیز خواهد بود. بر این اساس نویسنده هدف مقاله را در بررسی و تبیین سه محور «تصویر وضع موجود از نظم بینالملل»، «روندهای آینده» و «تأثیر آن بر جمهوری اسلامی ایران» خلاصه میکند. لذا سوال اصلی مقاله از این قرار است که چه تصویری از وضعیت کنونی نظم بینالملل و چشم انداز آتی آن حاکم است و چه پیامدهایی برای ایران دارد؟ روش بررسی پژوهش توصیفی-تحلیلی می باشد و نتیجهگیری کلی نشان میدهد که وضعیت توزیع قدرت بعد از فروپاشی شوروی به صورت تکقطبی درآمده است؛ این وضعیت اکنون نیز تداوم یافتهاست؛ اما روندها نشان میدهند که چین آمریکا را دنبال میکند و آن را به رقابت میکشد. درنتیجه نظام بینالملل از وضعیت موجود خارج و به دورۀ استقرار نظم بین-المللی جدید حرکت خواهد کرد؛ در خصوص تأثیر این وضعیت برکشورهای نظیر ایران نیز بر ضرورت پیوند استراتژیک با یکی از قدرتهای بزرگ تأکید میشود.http://www.isjq.ir/article_160351_f922905e9fa31128487b92ecf58025d2.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622Effects that Iran, as a Variable, has on China-Israel Military, Economic and Political Relationsتاثیر متغیر ایران بر روابط نظامی، اقتصادی،سیاسی چین و رژیم اسرائیل27129615614710.22034/isj.2022.342264.1829FAمرتضی نورمحمدیدانشیار روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائیhttps://orcid.org/00وحید افراسیاباندانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات منطقه ای دانشگاه علامه طباطبایی.0000-0002-8216-293XJournal Article20220209Iran and Israel, being regional adversaries in West Asia, have strong ties with China. As a variable, Iran's position in the Middle East has affected the Israel-China bilateral relationship. The key question of this paper is how Iran, as a variable, affects China and Israel relations. The research has been conducted through a descriptive-analytical method using library sources. According to the findings, the following factors influence the relationship between China and Israel: China's considerations about the balance of power between the major players in West Asia, such as Iran and Israel; China's considerations about Iran's anti-American standpoint and Iran's stance against America's regional allies (such as Israel); and China's considerations about maintaining Iran as a stable energy supply chain. Iran's revisionism and anti-US role in the international system structure, in contrast to other powers such as Turkey, Saudi Arabia, and Israel, whose actions favor maintaining the status quo in the Middle East, establish a balance, the consequences of which can be seen in China's stable supply of energy.ایران و رژیم اسرائیل دو خصم منطقهای در غرب آسیا، هر دو روابط نزدیکی با چین دارند، موقعیت و جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه باعث گردیده بتواند به عنوان یک متغیر بر روابط دوجانبه رژیم اسرائیل و چین اثرگذار باشد. پرسش کلیدی در این مقاله این است که متغیر ایران چگونه روابط چین و رژیم اسرائیل را تحت تاثیر قرار میدهد؟ روش پژوهش در این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای بهصورت توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است. نتایج حاصله از این پژوهش موید آن است که ملاحظات چین نسبت به موازنه قوا در غرب آسیا از یک سو، میان بازیگران اصلی منطقه همچون ایران و رژیم اسرائیل، همچنین ملاحظات استراتژیک چین به بازیگری ضد آمریکایی ایران در مقابل متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا از جمله رژیم اسرائیل از سوی دیگر، نهایتاً حفظ ایران به عنوان زنجیره تامین با ثبات انرژی، روابط چین و رژیم اسرائیل را تحت تاثیر قرار میدهد. تجدید نظر طلبی و بازیگری ضد آمریکایی ایران در ساختار نظام بین الملل، درمواجه با نقشآفرینی سایر قدرتهای طرفدار حفظ وضع موجود در منطقه خاورمیانه، مانند ترکیه، عربستان و رژیم اسرائیل، ایجادگر موازنهای است که ماحصل آن را بر ثبات تامین جریان انرژی برای چین میتوان مشاهده نمود.http://www.isjq.ir/article_156147_44288d672cee0b97e4cd88ffbb119d24.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204519120220622UNESCO's Cultural Policy Role in Connecting Countries in the Cultural Iranian Civilization Sphereتحلیلی بر کارکرد سیاست فرهنگی یونسکو در پیوند کشورهای حوزه تمدنی ایران فرهنگی29732115897310.22034/isj.2022.340620.1821FAمیلاد میری نام نیهادانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0001-7910-4467علی امیدیدانشیار روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0003-1882-0456Journal Article20220222Recognizing and introducing common cultural elements significantly affects convergence and divergence among nations. Cultural commonalities, or awareness of them, facilitate international collaboration and communication. UNESCO's primary mission is to promote international cultural cooperation and mutual understanding across cultures by developing institutional mechanisms. As one of the significant universal cultural spheres, the cultural Iranian civilization sphere has always had an excellent capability for developing cooperation among political units linked to it. In this regard, the question arises as to how UNESCO uses its cultural policies to create political-identity ties among countries within the cultural Iranian civilization sphere. This study employs a descriptive-analytical method within the theoretical framework of cultural diplomacy, drawing on library and statistical sources. It aims to investigate the current state of UNESCO's diplomatic mechanisms and to provide alternatives to their efficiency. According to the findings, UNESCO has taken steps to disseminate cultural convergence in the aforementioned civilization sphere by implementing cultural projects such as World Heritage, Intangible Cultural Heritage, Memory of the World Programme, Unitwin/UNESCO Chairs Programme, and Creative Cities Network. Although this procedure establishes multifaceted cultural relations among nations in this sphere, it has been affected by some executive, political, and social challenges.شناختن و شناساندن عناصر فرهنگی مشترک، نقش مهمی در همگرایی و واگرایی ملتها دارد. وجود تشابهات فرهنگی و آگاهی از آنها، موجب تسهیل در همکاری و ارتباطات میان کشورهاست. کارویژه اصلی یونسکو نیز پیشبرد همکاریهای فرهنگی میان ملتها میباشد و این کارگزاری با ایجاد سازوکارهای نهادی، به شناخت متقابل فرهنگهای متجانس مبادرت مینماید. در این میان، حوزه تمدنی ایران فرهنگی به عنوان یکی از برجستهترین پهنههای فرهنگی جهان، همواره از ظرفیتی کمنظیر به منظور گسترش همکاری در میان واحدهای سیاسی ذیربط برخوردار میباشد. با توجه به موارد مذکور این پرسش مطرح میباشد که یونسکو چگونه از سیاست فرهنگی در جهت توسعه پیوندهای سیاسی-هویتی در میان کشورهای حوزه تمدنی ایران فرهنگی بهره جسته است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و بر مبنای چهارچوب نظری دیپلماسی فرهنگی و با استناد به منابع کتابخانهای و آماری انجام گرفته است. در نهایت، یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که یونسکو در قالب اجرای پروژههای فرهنگی همانند میراث جهانی، میراث فرهنگی ناملموس، حافظه جهانی، دانشگاههای همزاد، شهرهای خلاق و دیگر موارد، به همگرایی فرهنگی در حوزه تمدنی مزبور مبادرت ورزیده است. روندی که علاوه بر توسعه مناسبات چندوجهی فرهنگی در میان کشورهای این حوزه، همواره تحتالشعاع شماری از چالشهای اجرایی، سیاسی و اجتماعی نیز بوده است.http://www.isjq.ir/article_158973_155b37eb07c5e087bd53ace04c727f30.pdf