مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204517220200922Analyzing the Effects of the Juhce Doctrine on the Political Structure and Nature of North Koreaتحلیل آثار دکترین جوچه بر ماهیت و ساختار سیاسی دولت کره شمالی72511393310.22034/isj.2020.113933FAحسن خسرویدانشیار گروه حقوق عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-7416-1400Journal Article20200624For various reasons, North Korea is known as a special country in the world. The North Korea's political and legal system is organized under the influence of the socialism, the Johce, and the revolutionary achievements of Kim Il Sung (the first leader). Juche means self-reliance and has a special emphasis on man and self-determination. Inspired by the ideas of North Korea's first leader and relying on this concept, Juche's doctrine consists of three components: independence in politics, self-sufficiency in the economy, and self-reliance in national defense. The main purpose of this research, by using a descriptive-analytical approach, is to follow the effects of this doctrine on the political structure and nature of this country. The results show that despite the positive effects of this doctrine on the liberation of the nation from Japanese colonialism and the lack of influence of foreigners in the country, maintaining the stability of society, has not been able to follow the path of its goals. The Kim family is trying to exploit the components of this doctrine, to exercise its authority and dominance over the nation and society and to practically turn the country's political system into a hereditary, undemocratic and anti-human rights system. In fact, with the abuse of the components of this school, an achievement other than backwardness, violation of fundamental human rights, lack of development, international militarism and isolation have not worked for the nation.نظام سیاسی کره شمالی متاثر از آموزهای سوسیالیسم، مکتب جوچه و دستاوردهای انقلابی کیم ایل سونگ (رهبر اول) سازماندهی شده است. جوچه به معنای خوداتکایی است و تاکیده ویژهای بر انسان و خودآیینی در تعیین سرنوشت دارد. هدف اساسی پژوهش با رویکردی توصیفی-تحلیلی، بررسی تاثیرات این دکترین بر قانون اساسی، ماهیت و ساختار سیاسی این کشور است. بنابراین پرسش اصلی مقاله آن است که دکترین جوچه چیست؟ چه مؤلفههایی دارد و چه اثر بر ساختار سیاسی کرده شمالی دارد؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که دکترین جوچه با الهام از اندیشههای رهبر اول کره شمالی و با تکیه بر این مفهوم، از سه مولفه: استقلال در سیاست، خودکفایی در اقتصاد و خوداتکایی در دفاع ملی، تشکیل و مبنای زمامداری در این کشور شده است. علیرغم آثار مثبت این دکترین در رهایی ملت از استعمار ژاپن و عدم نفوذ بیگانگان در کشور، حفظ امنیت و ثبات جامعه، نتوانسته است در مسیر غایات و آرمانهای خود قرار گیرد و به ابزاری در ید خاندان کیم قرار گرفته تا با سوءاستفاده از مولفههای این دکترین، به اقتدارگری و سطلهگری خود بر ملت و جامعه بپردازند و عملا نظام سیاسی کشور را به نظامی موروثی، غیردموکراتیک و ضدحقوق بشر تبدیل نمایند. در واقع، با سوءاستفاده از مولفههای این مکتب، دستاوردی جز عقبماندگی، نقض حقوق بینادین بشر، عدم توسعه، رویکرد نظامیگری و انزوای بینالمللی برای ملت به بار نیاورده است.http://www.isjq.ir/article_113933_02fb69942e65b7fb2f5a0c5078953f05.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204517220200922Functioning and Status of Judicial Decisions in the Jurisprudence of the International Court of Justiceکارکرد و منزلت تصمیمات قضایی در رویه دیوان بین المللی دادگستری275111819110.22034/isj.2020.118191FAعباس برزگرزادهاستادیار گروه حقوق بین الملل، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، بوشهر، ایران.0000-0002-2448-4455Journal Article20200702The main sources applicable to the International Court of Justice set forth in Article 38 of the Statute include treaties, custom and general legal principles and Subsidiary sources include judicial decisions and doctrine and fairness if agreed upon by the parties. Judicial decisions, as one of the sources of international law, can be applied by the Court in the issues raised. The practical issue is to explain precisely the status of the legal nature of judicial decisions in the jurisprudence of the Court. There are ambiguities about the role of judicial decisions among sources and especially in judicial procedure. This descriptive-analytical research seeks to find this role and position. The main question is whether the judicial decisions of the International Court of Justice are considered as an independent source of international law or not. The purpose of this study is to determine the function and status of judicial decisions in the jurisprudence of the Court. International Justice concluded that judicial decisions retain a minor role among the applicable sources in determining rights; In the justifiable causes of the verdict and the arguments of the parties, they have a justification function and in no way, like other sources, they are judged, but they are more useful in strengthening the meaning and logic of the issued verdicts.منابع اصلی قابلِ اعمال توسط دیوان بین المللی دادگستری مندرج در ماده 38 اساسنامه شامل معاهده ، عرف و اصول کلی حقوقی و منابع فرعی ؛ مشتمل بر تصمیمات قضایی ، دکترین و انصاف در صورت توافق طرفین ، می باشند. تصمیمات قضایی به عنوان یکی از منابع حقوق بین الملل، توسط دیوان در مسایل مطروحه قابلیت اعمال دارد. مسئله عملی ، تبیین دقیق وضعیت ویژگی قانونی تصمیمات قضایی در رویه دیوان است در خصوص نقش تصمیمات قضایی در میان منابع و علی الخصوص در رویه قضایی ابهاماتی وجود دارد. این تحقیق که به شیوه توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته در پی یافتن این نقش و جایگاه است. سئوال اصلی بر این محور است که آیا تصمیمات قضایی دیوان بین المللی دادگستری به عنوان منبع مستقل حقوق بین الملل به شمار می آیند یا خیر و هدف تحقیق حاضر تعیین کارکرد و منزلت تصمیمات قضایی در رویه دیوان است.براساس مطالعه رویه قضایی دیوان بین المللی دادگستری به این نتیجه دست یافتیم که تصمیمات قضایی با حفظ نقش فرعی در میان منابع قابل اعمال در تعیین حقوق ؛ در اسباب موجه حکم و ادله طرفین ، دارای کارکردی توجیهی هستند و به هیچ وجه به مشابه دیگر منابع ، مورد حکم واقع نمی شوند بلکه بیشتر در تقویت مدلول و منطوق احکام صادره مفید فایده هستند.http://www.isjq.ir/article_118191_b0f434abd8c1bdaa42c3d7a8faf0e8e0.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204517220200922Comparative Study of the Foreign Policy of the Republic of Georgia and the Republic of Armenia; Tendency to the West or the East (2008-2020)بررسی تطبیقی سیاست خارجی جمهوری گرجستان و جمهوری ارمنستان ؛ تمایل به غرب یا شرق (2008-2020)537511845110.22034/isj.2020.118451FAژیلا احمدیدانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،کرج، ایران.https://orcid.org/00افشین زرگراستادیار عضو هیأت علمی گروه روابط بینالملل، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران.0000-0002-9843-0804فخرالدین سلطانیاستادیار و عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران0000-0002-0849-4370Journal Article20200522The Republics of Georgia and Armenia have today attracted numerous regional and international actors and regained their extraordinary historical significance. Georgia and Armenia, once the backdrop of Russia and the Soviet Union, and which have long been the scene of conflict and rivalry between regional actors, have now become the scene of rivalry between the major powers, each seeking regional presence, influence and provide as many benefits as possible. In order to better understand the importance of this region for the great powers, especially the United States and Russia, and the tendencies of Georgia and Armenia towards each of these two powers, the goals of these two powers in the South Caucasus region are examined. Leading research raises the question of which Eastern and Western powers have Armenia and Georgia turned to since 2008? In fact, this research descriptively-analytically examines the hypothesis that Georgia and Armenia have incentives to cooperate with NATO. In the meantime, it seems that the Republic of Georgia sees the presence of NATO as a prelude to Europeanization, preferably receiving more financial aid, and as a result, it can be said that among the two trans-regional actors, the role of the United States seems more prominent than the others. The United States has regional interests in Georgia and Armenia.جمهوریهای گرجستان و ارمنستان، امروزه بازیگران منطقهای و بینالمللی متعددی را بخود جلب کرده است و اهمیت فوقالعاده تاریخی خود را مجدد بازیافتهاند. گرجستان و ارمنستان که زمانی، حیات خلوت روسیه و اتحاد جماهیر شوروی بودند و در ادوار متمادی تاریخ نیز محل منازعه و رقابت بازیگران منطقه بودهاند، اکنون به محل رقابت قدرتهای بزرگ کنونی تبدیل شده و هر کدام از بازیگران منطقهای و جهانی بدنبال حضور، نفوذ و تامین هرچه بیشتر منافع خود هستند. برای درک بهتر اهمیت این منطقه برای قدرتهای بزرگ بویژه آمریکا و روسیه و گرایشات گرجستان و ارمنستان به هر یک از این دو قدرت، به بررسی اهداف این دو قدرت در منطقه قفقاز جنوبی پرداخته خواهد شد. در پژوهش پیشرو این پرسش مطرح میگردد که کشورهای ارمنستان و گرجستان از سال 2008 به بعد به سمت کدام قدرت شرق و غرب متمایل بوده است؟ نتیجه کلی مقاله نشان میدهد که گرجستان و ارمنستان برای همکاری با ناتو، دارای انگیزههایی هستند. در این میان بنظر میرسد، گرجستان حضور ناتو را بعنوان مقدمهای برای اروپایی شدن ترجیحاً دریافت کمکهای مالی بیشتر میداند و نتیجتاً میتوان بیان نمود که از میان دو بازیگر فرامنطقهای، نقش آمریکا از دیگران بارزتر بنظر میرسد. آمریکا دارای منافع منطقهای در گرجستان و ارمنستان است.http://www.isjq.ir/article_118451_17bcba3e399fe3533afd59c6dc5cc92e.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204517220200922Iran and Saudi Arabia’s Foreign Policy on Syria Developments (2019-2011)سیاست خارجی ایران و عربستان درباره تحولات سوریه(2019-2011)779511857810.22034/isj.2020.118578FAلیلا خدابخشیدانشجوی دکتری تخصصی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران .https://orcid.org/00علیرضا ازغندیاستاد تمام و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانداوود هرمیداس باونداستاد گروه حقوق بینالملل،دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران .Journal Article20200414With the onset of the political crisis in Syria, regional actors have adopted different orientations based on their interests in relation to this country. Saudi Arabia saw the Syrian crisis as an opportunity to improve its regional position. However, Iran's influential role in the Syrian crisis has increased Iran's regional power, which has raised concerns among Iran's regional rival, Saudi Arabia. The purpose of this study is to investigate the roots of the formation of tension between Iran and Saudi Arabia in the face of the Syrian crisis, using balance of power theory. The research findings show that the governments of Iran and Saudi Arabia are somehow involved in proxy war in the Syrian crisis and are seeking to increase their influence and reduce the influence of rivals so that the pursuit of interests in Syria for Saudi Arabia in changing the government of Bashar al-Assad and for Iran in maintaining it. This conflict of interest and rivalry between Saudi Arabia and Iran, has created a zero-sum game that has prolonged the crisis in Syria, and increased the difference between the two countries.با شروع بحران سیاسی در سوریه، بازیگران منطقه ای بر اساس منافع خود جهت گیریهای مختلفی را در رابطه با این کشور، اتخاذ نموده اند.عربستان، بحران سوریه را فرصتی در جهت ارتقاء جایگاه منطقه ای خود می دانست.با این حال نقش تأثیرگذار ایران در بحران سوریه به افزایش قدرت منطقه ای ایران انجامیده که موجب نگرانی رقیب منطقه ای ایران، عربستان شده است.با توجه به فضای رئالیستی حاکم بر منطقه خاورمیانه،عربستان با حمایت از مخالفان دولت بشارالاسد، درصدد مقابله با قدرت منطقه ای ایران برآمد.هدف ازانجام این پژوهش بررسی ریشه های شکل گیری تنش میان ایران و عربستان در قبال بحران سوریه،با استفاده از نظریه موازنه قدرت است.بر این اساس سوال اساسی پژوهش این است که سیاست خارجی ایران و عربستان در قبال بحران سوریه چه تحولاتی داشته است؟روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی وگردآوری اطلاعات آن منابع کتابخانه ای می باشد.یافته های پژوهش نشان می-دهد، دولتهای ایران و عربستان در بحران سوریه به نوعی درگیر جنگ نیابتی بوده و درصدد افزایش نفوذ خود و کاهش نفوذ رقیب هستند به طوری که پیگیری منافع در سوریه برای عربستان در تغییر دولت بشارالاسد و برای ایران در ابقای آن است.این تعارض منافع و رقابت میان عربستان و ایران، بازی با حاصل جمع جبری صفر را ایجاد کرده است که باعث طولانی شدن بحران در سوریه، و افزایش اختلاف بین این دو کشور شده است.http://www.isjq.ir/article_118578_8f01af0961e123878083c17a70534497.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204517220200922Reflections of the continuity of Iran's strategic culture on construction and foundation of regional policies of the Islamic Republic of Iranبازنمود استمرار فرهنگ راهبردی ایران در ساخت و بنیان سیاست منطقهای جمهوری اسلامی9711412053410.22034/isj.2020.120534FAعلیرضا مسعوددانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران0000-0002-1186-1354مهدی ذاکریاندانشیار عضو هیات علمی گروه روابط بینالملل، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران000-0002-4719-6691عبدالعلی قواماستاد علوم سیاسی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-8258-4884حمید احمدیاستاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0001-6867-7139Journal Article20200618Strategic culture is often used in relation to factors that are closely related to the “Way of War” of countries but some analysts believe that strategic culture covers a wider range of issues. At a time when many analysts are talking about a chasm in the influence of factors of Iran’s strategic culture during the Islamic Republic, it is possible to see continuity too. The question is how Iran's strategic culture has influenced the construction of regional policy during the Islamic Republic? The final conclusion of discussion, by adopting a discourse and historical-comparative method and applying the theory of discourse analysis and constructivism, is that the discourse of the Islamic Republic led to a change in the Nodal Point of the ruling discourse in Iran, but at the same time, the effect of reproducing strategic culture factors along with three influential macro variables, it has led to the reproduction of the same policies towards countries and the regional system. From this perspective, the findings of this study indicate that a large number of Islamic Republic’s Regional Policies, rather than related to the type of the government in Iran, are influenced by the reproduction of factors of strategic culture like “The experience of being an empire”, “Historical loneliness”, “Being surrounded by enemies” and factors such these. In other words, their foundation is the reproduction of Iran's strategic culture but how they are used, have a close relationship with the Nodal Point of the ruling Discourse.فرهنگ راهبردی در اکثر موارد در رابطه با مولفههایی است که ارتباط گستردهای را با روش جنگی مختص به یک کشور داشته باشد اما فرهنگ راهبردی، گسترهای وسیعتر را پوشش خواهد داد. در زمانهای که بسیاری از تحلیلگران از ایجاد گسست در تاثیرگذاری مولفههای فرهنگ راهبردی ایران در دوره جمهوری اسلامی سخن میگویند میتوان پیوستهایی نه چندان کم را نیز مشاهده نمود. سوال این است که پیوستهای فرهنگ راهبردی ایران چگونه بر ساخت سیاست منطقهای در دوره جمهوری اسلامی تاثیر گذاشته است؟ نتیجه کلی مقاله که با اتخاذ روش گفتمانی و تاریخی-تطبیقی و بهکارگیری نظریه تحلیل گفتمان و سازهانگاری بدست آمده، نشان میدهدکه گفتمان جمهوری اسلامی منجر به تغییر دال مرکزی گفتمان حاکم بر ایران شد اما در عین حال، تاثیر بازتولید مولفههای فرهنگ راهبردی، در کنار سه متغیر کلان تاثیرگذار دیگر، منجر به بازتولید بنیان و سیاستهایی مشابه در قبال کشورها و نظم و نظام منطقهای شده است. از این منظر هدف پژوهش آن است که نشان دهد برخی از سیاستهای منطقهای جمهوری اسلامی، بیش از آنکه با نوع حکومت مسلط در ایران مرتبط باشند، تحت تاثیر بازتولید مولفههای فرهنگ راهبردی ایران، مانند «تجربه ابرقدرت و امپراتوری بودن ایران»، «تنهایی تاریخی»، «محصور بودن میان دشمنان»، «نبرد دائمی خیر وشر»، «حضور در نظم ناعادلانه جهانی و قربانی بودن» و مواردی از این دست قرار دارند. بدینمعنا که بستر و بنیان آنها را بازتولید فرهنگ راهبردی ایران تشکیل داده اما جهت و صورت ظاهری و بهطور خلاصه نحوه کاربرد آنها، ارتباطی عمیق با دال مرکزی گفتمان حاکم بر ایران داردhttp://www.isjq.ir/article_120534_6f1dba60f63e1b736d7610887c0fc2b4.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204517220200922Soft Warfare of Satellite Television Networks in the Field of International Communicationsجنگ نرم شبکههای ماهوارهای در روانسازی سیاست خارجی بینالمللی کشورها11513012060910.22034/isj.2020.120609FAداود دعاگویاندانشیار عضو گروه اجتماعی دانشکده منابع سازمانی دانشگاه علوم انتظامی امین تهران ایران0000-0001-8208-1358Journal Article20200623Looking at recent developments in international affairs and increasing the role of the media in streamlining the foreign policy cycle, a new arena has emerged in foreign policy which is called media diplomacy, which in principle influences the role of the media in world public opinion and policy change. The impact of global television on resolving political issues and using them as a tool to guide public opinion and put pressure on those involved in foreign policy (as a tool of soft warfare) prompted the author to highlight the effectiveness of international communication in information exchange and international political propaganda; provide a new reading of soft warfare at the level of international relations. Some thinkers believe that in today's turbulent world, global broadcasting by international television networks is essential. Today, global television networks, with the coverage of world news and international events, attract public opinion to the events they are interested in and induce their analysis and interpretation. According to the author, the international flow of information is such that technocrat countries gathering information and communication by creating myths, commercial and political propaganda, conveys their messages to many audiences at the national and international levels, and conveys the necessary political, economic and cultural information in line with their political interests.با نگاهی به تحولات اخیر مسائل بین الملل و افزایش نقش رسانه ها در روان سازی چرخه سیاست خارجی ،عرصه نوینی در سیاست خارجی با نام دیپلماسی رسانه ای بوجود آمد که علی الاصول به نحوه تاثیر گذاری و نقش رسانه ها بر افکار عمومی جهان و تغییر سیاست خارجی کشورها می پردازد. تاثیر تلویزیون جهانی در حل و فصل مسائل سیاسی و استفاده ابزاری از آن در هدایت افکار عمومی و اعمال فشار بر دست اندر کاران سیاست خارجی(به عنوان ابزار جنگ نرم) ، نویسنده را بر آن داشت که با برجسته نمودن کارایی ارتباطات بین الملل درتبادل اطلاعات و تبلیغات سیاسی بین المللی ؛ قرائت جدیدی از جنگ نرم در سطح روابط بین المللی ارائه دهد.به اعتقاد نویسنده جریان بین المللی اطلاعات به نوعی است که کشورهای صاحب فن آوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد اسطوره سازی ،تبلیغات تجاری و سیاسی ،پیام های خود را متوجه مخاطبین زیادی در سطوح ملی و بین المللی می کنند و اطلاعات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی لازم را در راستای منافع سیاسی خود افکار عمومی بین المللی منتقل کنند.http://www.isjq.ir/article_120609_33da4ae737803c1ded2bca6c635f5f56.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204517220200922The Nature of Donald Trump's Racist Policies toward Black Americans; From 2016 Until the Corona Pandemicماهیت سیاستهای نژادپرستانه دونالد ترامپ در قبال سیاه پوستان آمریکا: از 2016 تا فراگیری پاندمی کرونا13115012173310.22034/isj.2020.121733FAعبدالرضا عالیشاهیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-4122-3118حسین مسعودنیادانشیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهانحمید سلیمانیکارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی، واحد ساریعلی محمددوستدانشجوی دکتری حقوق بین الملل عمومی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200622One of the most challenging issues in US political history has been the issue of blacks. An issue that from time to time is generally accompanied by the murder, arrest and torture of some of them. Despite slogans, bills, and laws in support of black Americans in the House of Commons, the plight of American blacks continues to show deep divisions between the white and black populations. Among US presidents, even the presence of people of color like Barack Obama could not untie the knot of broad black challenges. Finally, with the arrival of Donald Trump in the White House in 2016, black Americans openly reached the brink of complete political isolation and the most economic deprivation and maximum cultural and social challenges with the federal government. This article is an attempt to provide a reasoned answer to the question: What was the situation of black Americans like under Donald Trump? The authors' hypothesis suggests that from the beginning of Trump's presidency until the end of 2020, the deprivations, challenges and discrimination of blacks in this country have intensified. The findings of article by using social gap theory and interpretive method (research method) show the deep challenges of blacks in political, economic and security could pave the way for two major crises in the United States.یکی از معضلات چالش برانگیز در تاریخ سیاسی ایالات متحده مسأله سیاهپوستان این کشور بوده است. مسألهای که هراز چندگاهی عموما با قتل و دستگیری و شکنجه عدهای از آنان همراه میگردد. مسأله مهم در این میان این است که به رغم شعارها، لوایح و قوانینی که در حمایت از سیاهپوستان آمریکایی در مجلس این کشور وضع میگردد، اما کماکان وضعیت بغرنج سیاهان آمریکایی نشان میدهد شکافهای عمیق کماکان میان جمعیت سفیدپوستان و سیاه این کشور وجود دارد. در میان روسای جمهوری ایالات متحده حتی حضور افرادی همچون باراک اوبامای رنگین پوست نیز نتوانست گره از چالشهای وسیع سیاهان بگشاید. در نهایت با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در سال 2016 علنا سیاهپوستان آمریکایی به مرز انزوای کامل سیاسی و بیشترین محرومیتهای اقتصادی و بیشینه چالشهای فرهنگی و اجتماعی با دولت فدرال رسیدند. این مقاله تلاشی است برای ارائه پاسخی مستدل به این سوال که: وضعیت سیاهپوستان آمریکایی در زمان دونالد ترامپ به چه صورتی بوده است؟ فرضیه نویسندگان حکایت از این مسأله دارد که از ابتدای ریاست جمهوری ترامپ تا پایان سال 2020، محرومیتها و چالشها و تبعیضهای سیاهپوستان اینکشور روبه تشدید نهاده است. یافتههای مقاله با استفاده از نظریه شکافهای اجتماعی و روش تفسیری(روش تحقیق) نشاندهنده چالشهای عمیق سیاهپوستان در سه مسأله سیاسی، اقتصادی و امنیتی میباشد که این مسأله در نهایت میتواند بسترساز وقوع دو نوع بحران کلان در ایالات متحده گردد.http://www.isjq.ir/article_121733_7fd36d1cfc2dacaf257747e88facc8d8.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204517220200922The Need to Reconsider the Mission of the International Committee of Red Cross: From Reducing Human Suffering to Preventing Armed Violenceضرورت بازنگری ماموریت کمیته بینالمللی صلیب سرخ: از کاهش آلام انسانی تا پیشگیری از خشونتهای مسلحانه15116912305110.22034/isj.2020.123051FAامیرحسین مهرگاندانشجوی دکتری حقوقبینالملل عمومی، گروه تخصصی حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-3080-6585اردشیر امیرارجمنددانشیار گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانعلی هنجیدانشیار گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200618The ICRC is the most prominent international humanitarian rights actor in charge of the protection of human beings in armed violence, but the organization's performance is flawed for three reasons: Deviate human rights from duty descriptions, focus on the classic concept of war, and rely on the principle of confidentiality of information to ensure presence in critical areas; Such an approach is useless in preventing international crimes and ineffective in restoring the situation of victims and establishing transitional justice. ICRC is very cautious in achieving its goals and sometimes does not expose violations of the rule to international public opinion, although it tries hard to resolve the issue in the field, but the main question is whether it will be possible to fix the shortcomings without modifying the organizational instructions? This article is based on practical and library research methods, criticizing the performance of the organization with regard to the spirit of international human, humanitarian and criminal law documents to show the shortcomings and the need to change the attitude and performance of the organization towards evolving tools and goals of contemporary armed violence.کمیته بینالمللی صلیب سرخ به طورکلی بر جستهترین بازیگر حقوق بینالملل بشردوستانه و متولی صیانت از بشر در خشونتهای مسلحانه است لیکن عملکرد سازمان به سه دلیل، نارسا است: منصرف نمودن حقوق بشر از شرح وظایف، تمرکز بر مفهوم کلاسیک جنگ و تکیه بر اصل محرمانه بودن اطلاعات برای تضمین حضور در مناطق بحرانی؛ چنین رهیافتی در پیشگیری از وقوع جرائم بینالمللی بیفایده و از حیث ترمیم وضعیت قربانیان و تثبیت عدالت انتقالی کم اثر است. صلیبسرخ در محقق ساختن غایات خود بسیار محتاط است و گاه نقض قاعده را در معرض داوری افکار عمومی بینالمللی قرار نمیدهد و اگرچه در اجرای اشتغالات میدانی برای رفع ایراد تلاش میکند اما سوال اصلی این است که آیا بدون اصلاح دستورالعملهای سازمانی، امکان رفع نواقص وجود خواهد داشت؟<br /> این مقاله بر اساس روشهای تحقیق عملی و کتابخانهای با نقد عملکرد سازمان و توجه به روح اسناد حقوقی بینالمللی بشر و بشردوستانه و حقوق بینالملل کیفری به هدف نمایاندن نارساییها و نتیجتا تبیین لزوم انطباق نگرش و عملکرد سازمان با ابزار و اهداف متغیر در خشونتهای مسلحانه معاصر تدوین شد.http://www.isjq.ir/article_123051_1c369ce8bbe2633cc6e0f5b7f73618b1.pdf