1. Arrest Warrant of 11 April 2000 (Democratic Republic of the Congo v. Belgium)
2. I.C.J Reports, (Case concerning the Arrest Warrant),2002, p.21.Para.58
3. I.C.J Reports, 2002, Ibid.Para.59
4. I.C.J Reports, 2002, Ibid.Para.59.
5. I.C.J Reports, 2002, Ibid.Para.61.
6. پ.م.دپیوی. مسئولیت کیفری فردی و مسئولیت بینالمللی دولتها، در آنتونیو کاسهسه و سایرین، ص194.
7. rancia: cour de cassation, chambre crimimelle, 00-87215 Arret ni 1414
8. به موجب قانون State Immunity Act، در انگلستان روسای دولتها از موصونیت مطلق تعقیب برخوردارند. کمیته منع شکنجه از انگلیس خواسته است این قانون را به منظور انطباق با کنوانسیون منع شکنجه اصلاح نماید: U.N.Doc.CAT/C/SR.36, par.11(27 Nov.1998).
9. http://www.adh-geneve.ch/RULAC/pdf_state/Application-for-Arrest- Warrant-Against-General-Shaul Mofaz.pdf
11. دیوان کیفری پرونده شماره 1999/27723 rec 1911/1998حکم 4 مارس 1999 نطریه چهارم.
13. اسپانیا، دیوانعالی قضایی، دادگاه جنایی، پرونده شماره rec 1911/1999، 12998/27 حکم مورخ 4 مارس 1999، نظریه پنجم.
14. Sarah Andrews, U.S.Courts Rule on Absolute Immunity and Inviolability of Foreign Heads of State: The Cases against Robert Mugabe and Jiang Zemin, ASIL Insight, November 2004
15. Tachiona v.United States, 386 F.3d 205, 2004 U.S.App.LEXIS 20879 (2dCir.Oct.6, 2004) (Tachiona II).
16. La paix de Versailles: Rsponsabilites des auteurs de la Gaerre et Savctions, in la documentation international pour,1930,Editions internationals.vol.III.p.332
17. ibid:336
20. Statut du tribunal international pour l ex-yougoslavie,s/Res.827.25mai1943
21. Statut du tribunal international pour le Rwanda,s/Res.955,8 november1994
23. معاهده منع شکنجه و رفتار یا مجازات خشن، غیر انسانی یا تحقیر کننده مصوب 10 دسامبر1984/قطعنامه 46/39 مجمع عمومی UN
25. Goffin.H.Denis.C.Chapaux.B.Magasichi.J et Goldman.A.1999.427
28. Weyembergh.A,Sur l’oordonnance du juge d’instruction Vandermeersch rendue dans l’affaire Pinochet le6 nov1999:190-191embre 1998, RBDI,199
29. 12 Dec.1961.ILR,v.36,p.312
30. COSNARD,M. Quelques observations sur les decisions de la chamber des Lorda du25 nov.1999 et du 24 mars 1999 danse l,aff.pinochet.RGDIP.1999.pp325-328
31. House of lord,24 mars 1999,ILM.1999,Lord Saville of Newdigate,:643&Lord Philips of Worth Matravers,:661
32. House of lord,24 mars 1999,ILM.1999,Lord Hutton,:638
33. House of lord,24 mars 1999,ILM.1999,Lord Hutton,:594
34. 594-595:House of lord,24 mars 1999,ILM.1999,Lord Browne-Wilkinson
35. Citroni,G.(2012)., Swiss Court Finds No Immunity for the Former Algerian Minister of Defence Accused of War Crimes: Another Brick in the Wall of the Fight Against Impunity,Published on August 15, 2012, Web Site:
http://www.ejiltalk.org/swiss-court-finds-no-immunity-for the-former-algerian- minister-of-defence-accused-of-war-crimes-another-brick-in-the-wall-of-the-fight- against-impunity
36. سیترونی، گابریلا، در مصونیت وزیر دفاع سابق الجزایر توسط دیوان فدرال سوییس درقبال اتهام جنایات جنگی؛ خشتی دیگر بر روی دیوار مبارزه با بیکیفری
37. 28 U.S.Code & 1350(1988)
38. US.Distr.Cr..N.D.Col,6 oct.1987.Forti v.Suatrez-Mason,ILR.v.95,p.638
39. US.Crt.off App.2Cir.,13 oct.1995,ILM,1995,p1602
40. US.Distr.Crt..S.D.Fla,8 June.1990.,ILR.v.99,p.164
41. US.Crt.of App.9th Cir.,16 June 1994,Hilao v.Marcos.ILR.v.104p.126
43. Flatow v.Islamic Republic of Iran, 999 F.Supp.1 (D.D.C.1998)
44. Cicippio v.The Islamic Republic of Iran, 18 F.Supp 2d 62 (D.D.C.1998)
45. Terry A.Anderson , et al.v.Iran , et al., United State District Court for the District of Columbia , 23 March 2000 , C.A.no.99 - 0698 (TPJ) , Downloaded from:
http://www.dcd.Uscourts.gov/ district – court.html , part v , p.13.
46. Gertez v.Robert Welch , Inc., [418 U.S.323 ,396] , Justice White Dissenting Opinion , Part IV.(B) , Downloaded from:
http://caseLaw./p.find Law.Com/ scripts/ get case.Pl? Court = us & vol – 418 & invol = 323 , p.32
47. Gertez v.Robert Welch , Inc., [418 U.S.323/351] , op.cit., p.11.
48. Ibidem.
49. Leonard I.Eisenfeld , et al.v.the Islamic Republic of Iran , et al., United States District Court for the District Court of Columbia , civ.no.98 – 1945 (RCL) 2000 , Downloaded from: http://www.dcd.Uscourts.gov/ district court.html , p.11.
50. Second Restatement of U.S.C., Torts , 1977 , § 908 (1 ).
51. Stephen M.Flatow v.the Islamic Republic of Iran , et al., 11 March 1998 , U.S.District Court , Downloaded from:
http://diana.Law.yale.edu/ diana/db/ 4298 -3 html , p.41
52. Anderson v.Iran , op.cit., Part v , p.13
53. Gertez v.Robert Welch , Inc., [48 U.S323 ,351] op.cit., p.11 ; Anderson v.Iran , op.cit., p.13 & Eisenfeld v.Iran, op.cit., p.11.
54. Gertez
Case,(http://case Law./ p.find Law.Com/ scripts/ get case.Pl? Court= us & vol–418& invol=323 , p.32)
55. A/CN.4/507/ Add 1, op.cit.
56. عبداللهی، محسن. خسارت تنبیهی در حقوق بینالملل، مجله حقوقی، شماره 30 سال 1383
1383
57. In a nutshell, th court concludes,based on the statut’s language ,that government officials are not included in the definition of “foreign state” and are therforenot covered by the Foreign Stat Immunitis Act.If they are to benefit from any immunity for their action, then they must rely on th common law
58. Cicippio v.The Islamic Republic of Iran, 18 F.Supp 2d 62 (D.D.C.1998)
60. No.1183.dated 19 January 2007
63. Jugement des 30 sept-Ier oct.1946,doc.off.I.p.235
64. TPIY,Aff.It-96-23 et 23/1-T,22 fev.2001,Kunarac et kovac et Vukovic&494
65. TPIY,Aff.It-96-23 et 23/1-T,22 fev.2001,op.cit..Furundzia:Statut TPIYart.7&2,art.6&2
66. TPIY,Aff.It-96-23 et 23/1-T,22 fev.2001,Kunarac et kovac et Vukovic&494
69. Vattel,Le droit des gens ou principes d la loi naturelle, 1758,L.II,chap.IV,&55
70. Immunity from jurisdicition:Ruling and Former Heads of States. http/:sofawarrior.blog.com/2007/2)
71. Article 7- Official position and responsibility -The official position of an individual who commits a crime against the peace and security of mankind, even if he acted as head of State or Government, does not relieve him of criminal responsibility or mitigate punishment .(Ybk.ILc 19561.II,p.137 raport CDI1954.doc.ONU A/2693,p.264)
72. raport CDI 1991.doc.ONU A/46/10,p.264& raport CDI 1966.doc.ONU A/51/10,p.56
73. Rapport CDI 1996,doc ONU A/51/10.p.57
74. Rapport CDI 1996,doc ONU A/51/10.p.59
75. In criminal matters, the Head of State shall enjoy immunity from jurisdiction before the courts of a foreign State for any crime he or she may have committed, regardless of its gravity.
76. Article 11
1.Nothing in this Resolution may be understood to detract from: a.obligations under the Charter of the United Nations
b.the obligations under the statutes of the international criminal tribunals as well as the obligations, for those States that have become parties thereto, under the Rome
Statute for an International Criminal Court.
2.This Resolution is without prejudice to: a.the rules which determine the jurisdiction of a tribunal before which immunity may be raised ;
b.the rules which relate to the definition of crimes under international law ;
c.the obligations of cooperation incumbent upon States in these matters.
3.Nothing in this Resolution implies nor can be taken to mean that a Head of
State enjoys an immunity before an international tribunal with universal or regional jurisdiction.
77. Resolution de I DI,26 aout 2001,RES 13f
78. Merignhac,A The Leagal Position in International Law of Heads of States,Heads of Governmnt and Foreign Ministers.RGDIP, 1917:49
79. Garner,J.W International Law and the Word War.london,1920:495
80. H.Donnedieu de VABES.Obs.s/Cass.fr,.28 jullet 1950,RCDIP,1950:484
81. Lauterpacht.1955:341,&153a
82. Rousseau,C., Dorit international public,Paris.,1980:4/125
83. Cassese,A.International Law.Oxford Univ.Press,2001:260
84. A.G,doc.off.5eme session,6eme Commission,239 eme séance,&43
85. Res.44/159 du 25 december 1989
86. Ferrini (2006) 128 ILR 658 ;Prefecture of Voiotia (Case No 11/2000-2007) 129 ILR 513, later overruled by Margellos (2007) 129 ILR 525
87. Ferrini v Federal Republic of Germany, Judgment No.5044/2044,diritto internazionale 87(2004), 539: English Translation:128 ILR 659
88. Ferrini v. Republic Federal di Germania, Corte di Cassazione (11 March 2004), no 5044/04, Para.
89. Charte of the international law Military Tribunal in Nuremberg, Article 6(b)
90. Ferrini case,op.cit.,Para.7.2.
91. Ibid., Para.9.1, 9.2.
92. Ibid.
93. The Ferrini judgment having been recently confirmed “in a series of decisions delivered on 29 May 2008 and in a further judgment of 21 October 2008”, Germany expresses its concern “that hundreds of additional cases may be brought against it”.(
http://www.icj-cij.org/ docket /files/143/16294.pdf)
94. No.14199.dated 29 May 2008
95. Prefecture of Voiotia v. Germany in Supreme Court of Greece, no 11/2000 of 4 May 2000,
96. Greek Citizens v Federal Republic of Germany (The Distomo Massacre Case) (2003) 42 ILM 1030.The court said, at p 1033: "There have recently been tendencies towards a more limited principle of state immunity, which should not apply in case of a peremptory norm of international law (ius cogens) has been violated…According to the prevailing view, this is not international law currently in force."
97. ECHR,Al-Adsani v.United Kingdom, 21 November 2001, para.60.
8. دیوان اروپایی با وجود توجه به سوابق قضائی پرونده های پینوشه و دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق، بین تعقیب کیفری فرد متهم به ارتکاب شکنجه، با طرح شکایت از دولت خارجی نزد دولت عضو کنوانسیون اروپایی قائل به تفاوت شد ه اند.به د یگر سخن، دیوان اروپایی، از حیث آثار توصیف منع شکنجه به عنوان قاعده آمره، بین یک پرونده جزایی و پرونده های حقوقی مانند شکایت از دولت کویت در دادگاه های انگلیس فرق گذارده است.
99. Prosecutor v.Furundzija (10 December 1998, case no.IT-95-17/I-T, (1999) 38 International Legal Materials 317)
100. Case of Al-Adsani v.The U.K , Op.Cit, Paras.52- 67.
101. Tomuschat,2005.pp 57 ss
102. Kalogeropoulou v.Greece & Germany, App.No.59021/00, Decision on Admissibility of Dec.12, 200
108. Jones v.Ministry of Interior of the Kingdom of Saudi Arabia, [2007] 1 AC270; [2006] 2 WLR 70; [2006] UKHL 26
109. Bouzari v.Islamic Republic of Iran, 94, 71 O.R.(3d) 675 (2004) (Ct.App.Ontario)
110. Giegerich, 2006,pp.205-208
111. سخنرانی پایانی استاد ارجمند دکتر ممتاز در همایش بین المللی مصونیت در حقوق بین الملل، رک وب سایت حقوقی دیداد
112. در چارچوب قانون اداره صادرات سال 1979 50 U.S.C.App 2405(j) و قانون کمکهای خارجی مصوب 1961 22 U.S.C. 2371(b)
113. For references to the case law based on this exception and subsequent legislation aimed at enabling the plaintiffs to enforce the awarded compensation see Congressional Research Service (Elsea) RL 31258 (17 December 2007).Currently the list of “State sponsors of terrorism” includes Cuba, Iran, North Korea, Sudan, and Syria.Iraq and Libya have been struck off the list .Rapport de la Commission du droit international, 53e session 2001,U doc.A/56/10,pp 101-105
114. در سال 1992، بنابر تجویز قانون اساسی سوئیس یک ابتکار عام مطرح شد تا آن دسته از متقاضیان پناهندگی که به طور غیر قانو نی وارد کشور شده اند بی درنگ و بدون امکان طرح مجدد تقاضایشان برگشت داده شوند.
115. CAFLISCH L.,1990, "Vers une nationalisation ou une internationalisation des espaces marins ? ", in Relations Internationales, n°61, pp. 59/78.
116. پارلمان نروژ طی بیانیهای در خصوص تصویب اساسنامه رم اعلام نمود.
117. لهستان اعلام نموده: «مسئولیت مسئولان عالی رتبه دولت در چارچوب حقوق بینالملل، بدون در نظر گرفتن سمتشان به ایجاد قاده الزام آور در حقوق بینالملل عرفی آن چنان که در قواعد نورنبرگ و رویه بین المللی آمده میپردازد.
118. I.C.J Reports, 2002, Ibid.Para.58
119. I.C.J Reports, 2002, Ibid.Para.59
121. Jus Cogens
122. Abi-Saab, ‘The Third World and the Future of the International Legal Order’, 29 Revue Egyptienne de Droit International (1973) 27, at 53.
123. An Empty Box