کلاوزویتس و مبارزه برای به رسمیت شناخته شدن در جهانی نو

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی مستقل

نویسندگان

1 محقق مشهور کلاوزویز و مدرس ارشد دانشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی ، دانشگاه علمی کاربردی ، فولدا ، آلمان

2 استادیار در پروژه تحقیقاتی "برداشت های غربی و غیر غربی از روابط بین الملل

چکیده

نکته‌ی اصلی فرضیه‌ی کلاوزویتس این است که به رسمیت شناخته شدن ارزش برابری  با پاسخ برای درگیری‌هایی که در مورد منافع مادی و موضوعات مرتبط با قدرت است می‌باشد. در قرن بیست و یکم، به دلیل آثار جهانی شدن، جنگ و درگیری‌های خشونت‌آمیز، با ترکیبی از ابزاری بودن جنگ و تلاش برای به رسمیت شناخته شدن در پی نادیده گرفته شدن، تعریف می‌شود. در این مقاله ما قصد نداریم به روانکاوی فرضیه‌ی کلاوزویتس بپردازیم، بلکه هدف، تاکید بر این است که او آماده بود تا به دفاع از حقوق برابر برای خود بپردازد. در همین راستا، امروزه جهان عرب در حال تغییر و براندازی‌های اجتماعی است که از دلایل این اتفاق می‌توان به افزایش تحرک، پیشرفت شهرنشینی و نزدیکی سکولاریسم با اسلام اشاره کرد. مردم جهان عرب با این که هنوز در حال تطبیق خود با اولین موج مدرنیته هستند، باید همزمان به جهانی شدن نیز عادت کنند. ماهیت این مطالعه توصیفی و تحلیلی است، و از طریق فرضیه‌ی کلاوزویتس به تجزیه و تحلیل جنگ ترکیبی، به ویژه در جهان عرب در قرن بیست و یکم می‌پردازد، و همزمان بر تعاریف "به رسمیت شناخته شدن "و" خشونت “ نیز تاکید دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Clausewitz and the Struggle for Recognition in a Newly Globalized World

نویسندگان [English]

  • Andreas Herberg-Rothe 1
  • Miriam Förstle 2
1 renowned Clausewitz scholar and senior lecturer at the faculty of social and cultural studies, University of Applied Sciences, Fulda, Germany
2 assistant Prof. in the research project "Western and Non-Western conceptions of international relations
چکیده [English]

The recognition as an equally valued subject as a solution for conflicts about material interests and power related subjects is the main point of the Clausewitz theory. In the twenty-first century, due to the effects of globalization, war and violent conflicts are characterized by the hybrid combination of the instrumentality of war and the struggles for a renewed recognition as a result of a formerly denied recognition. It is not our intention to psychoanalyze Clausewitz and the meaning this problem has for his development, but only to stress that he was ready to defend his equality. Relatedly, today, the Arab world is in a state of change and social overthrows are due to increased mobility, progressive urbanization, and a secular intercourse with Islam. People in the Arabic world are still in the adjustment process within the first modernity and at the same time have to deal with the unstoppable globalization. The nature of this study is analytical and descriptive, intending to analyze the hybrid wars, especially in the Arab world, in the twenty-first century through the Clausewitz theory, while focusing on the definitions of ‘recognition’ and ‘violence’.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Clausewitz
  • Hybrid Wars
  • Arab World
  • Recognition
  • Violence
  1. Acharya, Amitav & Buzan, Barry (Hrsg.) (2010). Non-Western International Relations Theory. Perspectives on and beyond Asia. New York: Routledge.
  2. Bauman, Zygmunt (2000). Alte und neue Gewalt. (Old and new violence). Journal für Konflikt- und Gewaltforschung,Vol. 2, S. 28-42.
  3. Bauman, Zygmunt (2008). Flüchtige Zeiten. Leben in der Ungewissheit. Hamburg: Hamburger Edition.
  4. Beck, Ulrich (1986). Risk Society: Towards a New Modernity. Frankfurt/Main: Suhrkamp.
  5. Beck, Ulrich (1999) What Is Globalization?. Cambridge: Polity Press
  6. Beck, Ulrich (2000). Die Zukunft von Arbeit und Demokratie. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
  7. Beck, Ulrich (2000). The Brave New World of Work. Cambridge:Cambridge University Press.
  8. Benz, Wolfgang (2011). Heilserwartung und Aufstand gegen die Moderne. In A. Pelinka, &
  9. B. Haller, Fundamentalismus. Aktuelle Phänomene in Religion, Gesellschaft und Politik (S. 9-19). Wien: Wilhelm Braumüller Universitäts-Verlagsbuchhandlung.
  10. Buford, Bill (1992). Geil auf Gewalt: unter Hooligans. München: Hanser.
  11. Chulov, Martin (2014). Isis: the inside story. The Guardian. Abgerufen am 21. März 2016 von http://www.theguardian.com/world/2014/dec/11/-sp-isis-the-inside-story.
  12. Clausewitz, Carl von (1967). In W. Hahlweg, Schriften, Aufsätze, Studien, Briefe. Bd. 1. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
  13. Elias, Norbert & Scotson, John L. (1993). Etablierte und Außenseiter. Frankfurt a.M.:  Suhrkamp.
  14. Erikson, Erik H. (1971). Einsicht und Verantwortung: Die Rolle des Ethnischen in der Psychoanalyse. Stuttgart: Klett.
  15. Erikson, Erik H. (1998). Jugend und Krise. Die Psychodynamik im sozialen Wandel. Stuttgart:  Klett-Cotta.
  16. Fuhrer, Urs & Trautner, Hanns Martin (2005). Entwicklung von Identität. In J. B. Asendorpf, Soziale, emotionale und Persönlichkeitsentwicklung (S. 335-424). Göttingen, Bern, Toronto, Seattle: Hogrefe.
  17. Hamden, Raymond (2006). Psychology of Terrorists: 4 types. Based on a workshop presented at the September 2006 Conference American Board of Certification in Homeland Security.
  18. Herberg-Rothe, Andreas (2005). Lyotard und Hegel : Dialektik von Philosophie und Politik. Wien: Passagen-Verl.
  19. Herberg-Rothe, Andreas (2007). Clausewitzś puzzle : the political theory of war. Oxford: Oxford Univ. Press.
  20. Herberg-Rothe, Andreas (2009). Clausewitz’s “Wondrous Trinity” as a Coordinate System of War and Violent Conflict. International Journal of Conflict and Violence. Vol 3, No 2: Ethnic and Racial Violence, 204-219.
  21. Huntington, Samuel P. (1996). The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. New York: Toughstone.
  22. Kaldor, Mary (2000). Neue und alte Kriege: Organisierte Gewalt im Zeitalter der Globalisierung. Frankfurt: Suhrkamp.
  23. Keupp, Heiner & et al. (2008). Identitätskonstruktionen: das Patchwork der Identitäten in der Spätmoderne. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.
  24. Münch, Richard (2001). Offene Räume. Soziale Integration diesseits und jenseits des Nationalstaats. Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
  25. Oevermann, Ulrich (1998). Zur soziologischen Erklärung und öffentlichen Interpretation von Phänomenen der Gewalt und des Rechtsextremismus bei Jugendlichen. Zugleich eine Analyse des kulturnationalen Syndroms. In H.-D. König, Sozialpsychologie des
  26. Rechtsextremismus (S. 83-126). Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
  27. Reissner, Johannes (2007). Islam in der Weltgesellschaft. Wege in eine eigene Moderne.
  28. Stiftung für Wissenschaft und Politik. Abgerufen am 21. März 2016 von

http://www.swp-berlin.org /fileadmin/ contents/products/ studien/2007_ S19_rsn_ks.pdf

  1. Scherr, Albert (2004). Körperlichkeit, Gewalt und soziale Ausgrenzung in der "postindustriellen Wissensgesellschaft". In W. Heitmeyer, & H.-G. Soeffner, Gewalt.
  2. Entwicklungen, Strukturen, Analyseprobleme (S. 202-226). Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
  3. Schwarte, Johannes (2000). Identität und Gewalttätigkeit. Die Neue Ordnung, S. 13-30.
  4. Schwarte, Johannes (2002). Der werdende Mensch. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
  5. Seeßlen, Georg (2015). Beginnend mit Worten, endend mit Blut. Zeit Online. Abgerufen am21. März 2016 von http://www.zeit.de/kultur/2015-02/islamischer-staat-dschihadisten-aus-europa-essay
  6. Sofsky, Wolfgang (1996). Traktat über die Gewalt. Frankfurt a.M.: Fischer.
  7. Strachan, Hew (2013). The Direction of War: Contemporary Strategy in Historical Perspective. New York: Cambridge Univ. Press.
  8. Taylor, Charles (1989). Cross purposes: The liberal-communitarian debate. In N.
  9.  Rosenblum, Liberalism and the moral life. Cambridge: Harvard University Press.
  10. Taylor, Charles (1995). Das Unbehagen an der Moderne. (J. Schulte, Übers.) Frankfurt a.M.: Suhrkamp.
  11. Terhalle, Maximilian (2015). The Transition of Global Order. Legitimacy and Contestation. Potsdam: Palgrave Macmillan.
  12. Zacharia, Fareed (2008). The Post-American World. New York / London: W. W. Norton & C