پیامدهای کالای استراتژیکی فوتبال بر سیاست و جامعه جهانی؛ مطالعه موردی فوتبال ایران

نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی مستقل

نویسنده

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد تهران مرکزی

چکیده

فوتبال مشهورترین و جذاب­ترین ورزش دنیاست. ورزش فوتبال از جنبه یک فرهنگ ملی خارج  و به یک فرهنگ بین­‌المللی تبدیل و به‌­عنوان یک صنعت پر طرفدار نه تنها از سوی مخاطبین این رشته ورزشی بلکه از سوی دولت­‌ها، گروه­‌های اقتصادی-تجاری، رسانه­‌ها، روانشناسان، جامعه‌شناسان و غیره دنبال می­‌گردد. پدیده ورزش فوتبال در جهان به­‌عنوان یک کالای استراتژیک مورد پذیرش قرار گرفته و از قالب یک ورزش صرف خارج و تاثیر فراوانی بر ابعاد مختلف زندگی بشر گذاشته است. در ایران فوتبال ورزشی است که ریشه­‌های جامعه شناختی آن با قدرت، سیاست و تجارت پیوند خورده است. ماهیت جذاب فوتبال از همان ابتدای شکل­‌گیری یک رابطه تنگاتنگ با دولت­‌ها و قدرت‌ها در ایران برقرار نموده و همواره حوزه‌­های مختلف اجتماعی را از خود متأثر نموده است. با فزونی جذابیت و اهمیت ورزش فوتبال در ایران، این ورزش تبدیل به یک کالای استراتژیکی  همواره در اختیار نظام‌­های سیاسی قرار داشته و این امر باعث گشته تا این ورزش در جایگاه اصلی خود قرار نگیرد. این مقاله در صدد تشریح و تبین این مسئله است که کالای استراتژیک فوتبال ایران چگونه تاثیری بر حوزه­‌های سیاست و جامعه ایران گذاشته است؟ نتایج یافته­‌های تحقیق نشان می‌­دهد که ورزش فوتبال ایران در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته و بدین سبب تاثیر منفی بر حوزه سیاست و جامعه کشور گذارده است. برای دستیابی به این هدف، مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بکارگیری نظریه رفتارگرایانه به بررسی ابعاد و زوایای تأثیر فوتبال بر حوزه­های مختلف جامعه پرداخته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Consequences of Football as a Strategic product on World Politics and Society; A case study of Iranian football

نویسنده [English]

  • Amir Sajedi
Department of political Science, Islamic Azad University, Tehran Central Branch
چکیده [English]

Football is the best known and most desirable sport in the world today.  The sport of football is no longer a cultural and national event but an international one.  It has become a popular industry not only through all the followers it has garnered, but it is followed by governments, commercial and economic concerns, the media, the mental health practitioners, sociologists, and some others.  The phenomena that is international  football has been accepted as a strategic good and is no longer a “sport” alone and has affected the various dimensions of human life enormously. The roots of Football in the Iranian society are intertwined with politics, power structures, and commerce. In fact the attraction of football in Iran from its inception has been its close relationship to the all governments and the power centers and it has been affecting the various social structures.  As the popularity and importance of football grew in Iran it became of strategic value to the political orders and this has caused the sport to be outside of its proper and just sphere. This paper seeks to examine and explain the phenomena of how the strategic good which football has become has affected the various fields in the Iranian society and it employs the method of analytical description and the behaviorist theory to examine the dimensions and angles through which football has affected the Iranian social structures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Football
  • Politics
  • Society
  • Media
  • Commerce
  • Iran