مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204516420200320Implications of the Strategic Commodity of Football on Politics and the World Community; A Case Study of Iranian Footballپیامدهای کالای استراتژیکی فوتبال بر سیاست و جامعه جهانی؛ مطالعه موردی فوتبال ایران22111006010.22034/isj.2020.110060FAامیر ساجدیعضو هیأت علمی دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران0000-0003-0541-7166Journal Article20191130<span id="docs-internal-guid-d5d64653-7fff-3b78-0a3b-b7d5a3631fd4">Football is the best known and most desirable sport in the world today. The sport of football is no longer a cultural and national event but an international one. It has become a popular industry not only through all the followers it has garnered, but it is followed by governments, commercial and economic groups, the media, the mental health practitioners, sociologists, and some others. The phenomena that is international football has been accepted as a strategic good and is no longer a “sport” alone and has affected the various dimensions of human life enormously. The roots of Football in the Iranian society are intertwined with politics, power structures, and commerce. In fact the attraction of football in Iran from its inception has been its close relationship to all governments and the power centers and it has been affecting the various <span id="docs-internal-guid-b5266ddd-7fff-8906-0972-c900d522c696">social structures. As the popularity and importance of football grew in Iran, it became of strategic value to the political orders and this has caused the sport to be outside of its proper and just sphere. This paper seeks to examine and explain the phenomena of how the strategic good which football has become has affected the various fields in the Iranian society and it employs the method of analytical description and the behaviorist theory to examine the dimensions and angles through which football has affected the Iranian social structures.</span></span>فوتبال مشهورترین و جذابترین ورزش دنیاست. ورزش فوتبال از جنبه یک فرهنگ ملی خارج و به یک فرهنگ بینالمللی تبدیل و بهعنوان یک صنعت پرطرفدار نه تنها از سوی مخاطبین این رشته ورزشی بلکه از سوی دولتها، گروههای اقتصادی-تجاری، رسانهها، روانشناسان، جامعه شناسان و غیره دنبال میگردد. پدیده ورزش فوتبال در جهان بهعنوان یک کالای استراتژیک مورد پذیرش قرار گرفته و از قالب یک ورزش صرف خارج و تاثیر فراوانی بر ابعاد مختلف زندگی بشر گذاشته است. در ایران فوتبال ورزشی است که ریشههای جامعه شناختی آن با قدرت، سیاست و تجارت پیوند خورده است. ماهیت جذاب فوتبال از همان ابتدای شکلگیری یک رابطه تنگاتنگی با دولتها و قدرتها در ایران برقرار نموده و همواره حوزههای مختلف اجتماعی را از خود متأثر نموده است. با فزونی جذابیت و اهمیت ورزش فوتبال در ایران، این ورزش تبدیل به یک کالای استراتژیکی و همواره در اختیار نظامهای سیاسی قرار داشته و این امر باعث گشته تا این ورزش در جایگاه اصلی خود قرار نگیرد. این مقاله در صدد تشریح و تبین این مسئله است که کالای استراتژیک فوتبال ایران چگونه تاثیری بر حوزههای سیاست و جامعه ایران گذاشته است؟ نتایج یافتههای تحقیق نشان میدهد که ورزش فوتبال ایران در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته و بدین سبب تاثیر منفی بر حوزه سیاست و جامعه کشور گذارده است. برای دستیابی به این هدف با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بکارگیری نظریه رفتارگرایانه به بررسی ابعاد و زوایای تأثیر فوتبال بر حوزههای مختلف جامعه پرداخته است.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204516420200320The Impact of US Mainstream Mass Media on American Foreign Policy toward Iran (2007-2020)تأثیر رسانه های اصلی ایالات متحده بر سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران (۲۰۲۰-۲۰۰۷)234511005910.22034/isj.2020.110059FAاحسان اعجازیدکتری روابط بینالملل از دانشگاه گیلان0000-0003-3686-1913ارسلان قربانیاستاد روابط بین الملل، دانشگاه خوارزمیرضا سیمبراستاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان0000-000182233358احمد جانسیزدانشیار علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان0000-0002-1848-2023Journal Article20191208<span id="docs-internal-guid-a42350af-7fff-925e-4b34-f531d6c3015f">US mainstream mass media, as a fourth pillar of democracy, have a significant impact on American foreign policy. Nevertheless, the role of US media is not limited to domestic politics rather they would usually shape US foreign policy. Since the Islamic revolution, US media have covered Iran’s events. The US mainstream mass media, as a domestic source of US foreign policy, have had a huge impact on perceptions and misperceptions of American elites and US public opinion. Therefore, the main question of the research is: what is the impact of US mainstream media on American foreign policy toward Iran (2007-2020)? The research method of the article is a qualitative case study research method and its purpose is to study how Iran is represented in the American media. In order to answer the main question, the authors would use neo-classical theory. The hypothesis of research suggest that on the one hand, US mainstream mass media have influenced US elites’ perception about Iran and on the other, US mass media have covered negative opinion of US elites about Iran. In fact, the influence of the US media on the American political elite have continued to negatively portray Iran over the past two decades.</span>رسانههای همگانی اصلی ایالاتمتحده، به مثابه رکن چهارم دموکراسی، تاثیر بسزایی بر سیاست داخلی این کشور میگذارند. با این وجود نقش رسانههای همگانی اصلی در ایالاتمتحده به حوزه سیاست داخلی محدود نمیشود، بلکه آنها همواره به سیاست خارجی این کشور شکل بخشیده اند. در دوران پس از انقلاب اسلامی، مسائل مرتبط با ایران در رسانههای همگانی ایالاتمتحده بازتاب وسیعی یافته است. از همین رو سوال اصلی این پژوهش از این قرار است که رسانههای همگانی اصلی ایالاتمتحده چه تاثیری بر سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران (۲۰20-۲۰۰۷) داشته است؟ روش تحقیق مقاله، روش تحقیق مطالعه موردی کیفی است و هدف آن بررسی چگونگی بازنمایی ایران در رسانههای آمریکا است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که رسانههای آمریکایی- با بزرگنمایی برخی از موضوعات از قبیل برنامه هسته ای ایران- از یک سو بر برداشت نخبگان سیاسی ایالاتمتحده از ایران تاثیری مخرب گذاشتهاند و از سوی دیگر بازتابدهنده دیدگاههای منفی رهبران سیاسی آمریکا درباره ایران بودهاند. در واقع تاثیرگذاری رسانههای ایالات متحده بر نخبگان سیاسی آمریکا و تاثیرپذیری آنها از نخبگان سیاسی آمریکا در جهت تصویرسازی منفی از ایران در طول دو دهه گذشته استمرار داشته است.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204516420200320Analysis of the Components of Totalitarianism in North Koreaتحلیل مؤلفههای توتالیتاریسم در کره شمالی476511365310.22034/isj.2020.113653FAحسن خسرویدانشیار گروه حقوق عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-7416-1400Journal Article20191225<span id="docs-internal-guid-519d79db-7fff-9e9a-c58c-208abdba2569">In North Korea, the Kim dynasty have created a new face of the totalitarian at the highest possible level and made this country the largest prison in the world, and the people have no choice but to enslave or choose gradual death, because there is not a way to achieve freedom and even suicide. In this regard, the aim of the study is to measure the dominance of Kim family in the light of the characteristics of the totalitarianism by descriptive-analytical method and it seeks to answer the question: To what extent does the nature and structure of governance in North Korea reflect the components of totalitarianism? The results show that the Supreme Leader and the Labor Party, by influencing all elements of power and abusing the ideals of the Juche School and liberating from Japanese colonialism, under three elements: a one-leader, a <span id="docs-internal-guid-4e102723-7fff-c8d4-3642-f37029064cac">one-ideology, and a one-party and benefiting from the Songun policy (Military-first), the system of unity and creation of power, the method of repression and punishment, the creation of terror, non-democratic rule and the inevitable obedience of the people, have created the political system based on all the features of the totalitarianism.</span></span>در کره شمالی خاندان کیم ایلسونگ با رهبری بلامنازع موروثی و غرق در کیش شخصیت، چهره جدیدی از رژیم توتالیتر را در بالاترین سطح ممکن ایجاد و این کشور را به بزرگترین زندان جهان تبدیل نمودهاند و مردم چارهای جز بردگی یا انتخاب مرگ تدریجی ندارند، چرا که راهی برای رسیدن به آزادی و حتی خودکشی هم وجود ندارد. در این راستا، هدف پژوهش، سنجش شیوه زمامداری خاندان کیم در پرتو شاخصههای رژیم توتالیتر با روش توصیفی-تحلیلی است و در پی پاسخ به این پرسش است که ماهیت و ساختار زمامداری در کره شمالی تا چه حدی مولفههای توتالیتاریسم را منعکس مینماید؟ نتایج پژوهش حکایت از این دارد که در این کشور، رهبر عالی و حزب کارگر با نفوذ در تمام ارکان قدرت و با سوءاستفاده از آرمانهای مکتب جوچه و رهایی از استعمار ژاپن، بر پایه سه عنصر: رهبر واحد، ایدئولوژی واحد، حزب واحد و بهرهمندی از سیاست سانگون (اولویت-نظامی)، نظام وحدت و تمرکز قدرت، شیوه سرکوب و مجازات، ایجاد رعب و وحشت، زمامداری غیردموکراتیک و تبعیت گریزناپذیر مردم، نظام سیاسی مبتنی بر کلیه شاخصههای رژیم توتالیتاریسم را ایجاد نمودهاند.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204516420200320Impact of Iranophobia Project on Israel New Regional Strategyتأثیر پروژه ایران هراسی در راهبرد منطقه ای جدید اسرائیل678611365410.22034/isj.2020.113654FAسمیرا ضرغامی خسرویدانشجوی دکتری رشته روابط بین الملل، دانشکده حقوق ،الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایران000-0002-6738-1173مهدی ذاکریاندانشیار عضو هیات علمی گروه روابط بینالملل، دانشکده حقوق ،الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، تهران0000-0002-4719-6691کیهان برزگردانشیار عضو هیات علمی، دانشکده حقوق ،الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، تهران0000-0003-3571-6204سیدعلی اصغر کاظمی زنداستاد عضو هیات علمی گروه روابط بینالملل، دانشکده حقوق ،الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، تهرانJournal Article20191109<span id="docs-internal-guid-989ef5a3-7fff-5e0e-9999-0dce82e66a01">In recent years, one of the most important events in the region is the issue of changing the foreign strategy of the Israeli regime by using various means against the Islamic Republic of Iran. According to the Israeli National Security Document in 2019 and 2020, Israel intends to launch an Iranophobia project in its new regional strategy, in addition to mobilizing the capacity of the West, led by the United States, to gain immediate support for the regime, especially the Gulf Arabs and Saudi Arabia. Saudi Arabia will establish relations and, in addition to intensifying the anti-Iranian atmosphere in West Asia, bring with it the practical agreement and consent of the Arabs against the Islamic Republic of Iran. In fact, the key question in this article is what effect has the spread of Iranophobia had on Israel's new regional strategy? The research method in this article is descriptive-analytical. The results of this study confirm that Israel aims to spread Iranophobia due to fears of the Islamic Republic of Iran's <span id="docs-internal-guid-dd62fe58-7fff-92c0-c1fc-277f2c905ee5">influence in the Middle East, and in fact intends to use existing tools such as US support and start a friendship plan with Arab countries in order to work harder to advance the issue of Iranophobia.</span></span>طی سالهای اخیر یکی از رویدادهای مهم در منطقه ، مساله تغییر راهبرد خارجی منطقهای رژیم اسرائیل با استفاده از ابزارهای گوناگون علیه جمهوری اسلامی ایران است. طبق سند امنیت ملی اسرائیل در سالهای 2019 و 2020 اسرائیل قصد دارد تا با مطرح کردن پروژه ایرانهراسی، در راهبرد منطقهای جدید خود علاوه بر بسیج کردن ظرفیت غرب و در راس آن ایالات متحده، برای جلب حمایت بیدریغ از این رژیم خصوصا اعراب خلیجفارس و مشخصا عربستان سعودی ارتباط برقرار کرده و از این طریق علاوه بر تشدید فضای ضد ایرانی در غرب آسیا، توافق و رضایت عملی اعراب را علیه جمهوری اسلامی ایران با خود همراه کند. در حقیقت، پرسش کلیدی در این مقاله این است که گسترش ایران هراسی در راهبرد منطقه ایجدید اسرائیل چه تاثیری داشته است؟ روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی است. نتایج حاصله از این پژوهش موید آنست که هدف اسرائیل از گسترش ایران هراسی به دلیل بیم از نفوذ نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه است و در واقع با استفاده از ابزارهای موجود مانند برخوردار بودن از حمایت آمریکا و آغاز طرح دوستی با کشورهای عربی قصد دارد تا بیش از پیش در پیشبرد مسئله ایرانهراسی تلاش کند.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204516420200320A Study of France's Political-Military Strategy in the Indian Oceanبررسی راهبرد سیاسی- نظامی فرانسه در اقیانوس هند8711011365510.22034/isj.2020.113655FAفرزاد سلطانیدانشآموخته کارشناسیارشد مطالعات فرانسه - دانشگاه اصفهان- اصفهان.0000-0001-5275-913Xافشین متقیدانشیار گروه جغرافیایی سیاسی دانشگاه خوارزمی- تهران0000-0002-4406-3236مصطفی محمدجانیدانشآموخته دکتری جغرافیای سیاسی - دانشگاه خوارزمی- تهران.Journal Article20191224<span id="docs-internal-guid-eb9191bb-7fff-5a2f-cecd-ec1a00cb2fb8">The Indian Ocean is the third largest ocean in the world with about 20% of the Earth's area. Due to having highly-populated coasts, dynamic economy, widely marine relations, strategic straits and waterways and generally a unique strategic location, it has consistently been the focus of regional and global powers.Meanwhile, France, as one of the great powers of the world, had an active presence in this ocean during its colonial presence.Since then, French leaders have sought to devise a new strategic plan to continue their presence in the maritime zone in order to maintain their presence in the maritime area. Given the ambitions of the emerging powers (India & China) and marine terrorism as a crisis, this study deals what is France's goal of redeveloping naval power in the Indian Ocean through its overseas territories? <span id="docs-internal-guid-57ef7730-7fff-ab46-b3c6-ffa518ebdc87">he present study has been done by descriptive and analytical method based on library and internet documents and with the aim of understanding the French politico-military strategy in the Indian Ocean.The overall conclusion of this study is that France is considering the strategic importance of the Indian Ocean to maintain and expand its politico-military influence in order to maximize the benefits of its country through its overseas territories in the ocean and by participating in regional organizations, especially the Cooperation Union of the Indian Ocean.</span></span>اقیانوس هند با حدود بیست درصد مساحت کره زمین سومین اقیانوس جهان است. این اقیانوس به دلیل داشتن سواحل متراکم از جمعیت، اقتصاد پویا، ارتباطات دریایی گسترده، تنگهها و آبراهههای استراتژیک و در کل موقعیت راهبردی منحصر بفرد همواره مورد توجه قدرتهای جهانی و منطقهای بوده است. در این بین فرانسه نیز به عنوان یکی از قدرتهای بزرگ دنیا در طول حضور استعماری حضور فعالی در این اقیانوس داشتهاند. پس از آن نیز رهبران فرانسه برای آنکه به حضور خود در منطقه دریایی تداوم دهند، درصدد طراحی راهبردی جدید برای ادامه حضور در این پهنه آبی برآمدهاند. در این پژوهش با توجه به جاه طلبی قدرتهای نوظهور (چین و هند) و وجود چالشهای مثل تروریسم دریایی به دنبال پاسخگویی به این پرسش هستیم که نظر به اهمیت راهبردی اقیانوس هند، هدف فرانسه از توسعه مجدد قدرت دریایی خود از طریق سرزمین های فرادریاییاش در اقیانوس هند چیست؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی طبق اسناد کتابخانهای و اینترنتی و با هدف شناخت راهبرد سیاسی – نظامی فرانسه در اقیانوس هند صورت گرفته است. نتیجه کلی این پژوهش آن است که فرانسه با توجه به اهمیت راهبردی اقیانوس هند درصدد است تا از طریق سرزمینهای فرادریایی خود در این اقیانوس و با مشارکت در سازمانهای منطقهای بخصوص اتحادیه همکاریهای کشورهای حاشیه اقیانوس هند به حفظ و گسترش نفوذ سیاسی- نظامی خود در راستای کسب منافع حداکثری برای کشورش اقدام کند.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204516420200320Methods of Implementing the Goals of Sustainable Development in the Persian Gulf Region from the Perspective of International Environmental Lawروشهای اجرای اهداف توسعه پایدار در منطقه خلیجفارس از منظر حقوق بینالملل محیط زیست11113111367410.22034/isj.2020.113674FAشیما نادریدانشجوی دکترا، گروه حقوق محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.0000000214857190مریم افشاریاستادیار، گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، تهران، مدیر کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی وانجمن ایرانی مطالعات زنان، ایران.0000000318612542پروین فرشچیاستادیار، گروه حقوق محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.سیدعباس پورهاشمیعضو هیات علمی و رییس موسسه تخصصی حقوق بین الملل کانادا، تورنتو، کانادا0000000241072938Journal Article20191215<span id="docs-internal-guid-66faf275-7fff-7aca-9beb-a820c740a483">Environmental law is an important tool for monitoring and managing sustainable development. Sustainability of development in rich and poor, industrial and non-industrial countries, the concept of sustainable development goes beyond national borders and can be evaluated and analyzed in the framework of the global governance system. The purpose of the case study of <span id="docs-internal-guid-d14614f3-7fff-b50e-b33f-5e4a20e597a6">the Persian Gulf in this article is the special importance of this region in terms of huge sources of non-renewable energy, especially oil, gas and special environmental conditions, especially the closure of the Persian gulf, tanker passage, and non-standard operation and far from waiting. Sustainable development in the field of international environmental law seeks to provide the right solution for the protection of the Persian Gulf. In this way, economic, social, and environmental indicators are the three basic pillars of sustainable development, and all of these indicators affect international environmental law in the Persian Gulf. This article seeks to answer the question of what are the possible ways to implement sustainable development in the marine environment of the Persian Gulf. The present article has identified the implementation of sustainable development in this region by using descriptive and analytical methods while examining the environmental situation of Persian gulf and in the end, it offers the necessary solutions and suggestions. The general conclusion of the article, considering the goals 14 and 17 of the 2030 document, shows that it is necessary to control the executive procedures by determining the indicators.</span></span>حقوق محیطزیست ابزار مهمی برای نظارت و مدیریت توسعهپایدار است؛ پایداری توسعه درکشورها اعم از فقیر و غنی، صنعتی و غیر صنعتی، مفهوم توسعهپایدار را از چارچوب مرزهای ملی فراتر برده و در قالب نظام حاکمیت جهانی، قابل ارزیابی و تحلیل است. هدف از مطالعه موردی خلیجفارس دراین نوشتار، اهمیت خاص این منطقه از لحاظ وجود منابع عظیم انرژیهای تجدیدناپذیر بهخصوص نفت، گاز و شرایط خاص زیستمحیطی بهویژه بستهبودن این خلیج، عبور کشتیهای نفتکش، بهرهبرداری خارج از استاندارد جهانی و دور از انتظار با بررسی اجرای شاخصهای توسعهپایدار در حوزه حقوقبینالملل محیطزیست، بهدنبال ارایه راهکاری صحیح برای حفاظت از خلیجفارس میباشد. دراین رهگذر شاخصهای اقتصادی، اجتماعی، محیطی، سه رکن اساسی توسعهپایدار هستند و تمامی این شاخصها، حقوقبینالملل محیطزیست در خلیج فارس را تحتتاثیر قرارمیدهد. این مقاله در پی پاسخگویی به این سوال است که اجرای توسعهپایدار در محیطزیست دریایی خلیج فارس از چه مسیرهایی امکانپذیر است؟ نوشتار پیشرو، با بهرهگیری از روش ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳﻲ وﺿﻌﻴﺖ زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس نحوه اجرای توسعهپایدار در اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ را ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﺮده و در ﭘﺎﻳﺎن راﻫﻜﺎرﻫﺎ و ﭘﺸﻨﻬﺎدهای ﻻزم اراﺋﻪ میدهد. نتیجه کلی مقاله با تامل در اهداف 14و 17سند 2030 نشان میدهد که نیاز است، آیینهای اجرایی از طریق تعیین شاخصها، کنترل شود.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204516420200320Investigating the Role of the Government of the Islamic Republic of Iran in the Imposed war of Iraq against Iranبررسی نقش دولت جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران13315611526810.22034/isj.2020.115268FAحسین علاییاستاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20200121Governments as a variable sponsor and supplier of the Armed Forces played an important and effective role in the resistance of the Iranian people, victories and possibly some failures of the war has been imposed. This research examines the role of the Iranian government in different periods of the holy defense. In this article, a descriptive-analytical method has been used. The data are collected by a library method and by reading explicit documents as well as oral interviews with some persons involved. The purpose and type of research is also used to examine the role and effect of government in the course of the imposed Iraqi war against Iran. This article seeks to answer the question of how and in what areas the government supported the fronts and warriors. The importance of examining this issue is that it is unrealistic to imagine exiting the aggressive army from Iran and preserving the territorial integrity of the country, regardless of the efforts and activities of the government during the war. The government was an important part of Iran's defensive power during the war, whose sustainability and performance played a significant role in preventing the advance of the Iraqi army during the early months of the war as well as in the successes of operations and the development of the country's combat capability.این مقاله به بررسی نقش دولت ایران در مقاطع مختلف دوران دفاع مقدس میپردازد. در این مقاله از شیوه و روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است و دادهها به روش کتابخانهای و با مطالعه اسناد و مدارک آشکار و نیز مصاحبه شفاهی با بعضی از افراد دستاندرکار آن دوره جمعآوری گردیدهاند. هدف و نوع تحقیق نیز کاربردی میباشد. مقاله در پی پاسخ به این سوال است که دولت در چه حوزههایی و چگونه از جبههها و رزمندگان پشتیبانی میکرده است. اهمیت بررسی این موضوع در آن است که بدون در نظر گرفتن فعالیتهای دولت، تصور حفظ تمامیت ارضی کشور غیرواقعی است. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که دولت در تأمین حداقل معیشت مردم و کنترل نرخ تورم، کارنامهای قابل قبول داشته و در تأمین بودجه و اعتبارات نیروهای مسلح و نیز رسیدگی به خانواده شهدا و جانبازان و اسرا و مفقودین و سَر و سامان دادن به مهاجرین جنگی و جنگزدگان و همچنین پشتیبانیهای پزشکی، صنعتی، مهندسی از جبههها نقش خوبی ایفا کرده است. اما در بکارگیری ظرفیتهای دیپلماسی جهت پایان دادن هرچه سریعتر به جنگ و نیز محدودسازی دامنه مخاصمات و نیل به مصالحه، عملکرد مطلوبی نداشته است. مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204516420200320The Interaction of National-Regional Conflicts on Incomplete Nation-Building in Iraqتأثیر متقابل منازعات ملی -منطقهای بر دولت-ملتسازی ناقص در عراق15718311837410.22034/isj.2020.118374FAنصراله داودوندیدانشجوی دکتری، گروه روابط بینالملل، واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.0000-0002-0021-5138افشین زرگرعضو هیأت علمی گروه روابط بینالملل، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران0000-0002-9843-0804رضا شیرزادیعضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران0000-0003-3522-5034Journal Article20200131State-nation-building is a process that makes sense through the accumulation of power based on territorial saturation, political-economic stability, and social solidarity. But this trend in the Middle East was accompanied by shortcomings which the long-running conflicts resulted from it, and its symmetry with new global developments have put this region of the world at risk of divergence and even disintegration of nation-states. Iraq, as one of the countries in the region at the beginning of the third millennium, is surrounded by national-regional conflicts, despite the transition from a dictatorial system to a democratic one. This article is a descriptive-analytical method explaining the different process of state-nation building in Iraq and examining the types of wide-ranging conflicts that have prevented the emergence of an efficient government and a cohesive nation in this country, looking for an answer to this question What do national-regional conflicts and the process of nation-state building in Iraq have to do with each other? The results of studies show that there is a two-way and inverse relationship between the two in the sense that the incomplete process of state-nation-building has created numerous conflicts that have led to the continuation of this flawed process and ultimately to the intensification and expansion of national-regional conflicts.دولت-ملتسازی فرایندی است که از طریق انباشت قدرت مبتنی بر اشباع سرزمینی، ثبات سیاسی-اقتصادی و همبستگی اجتماعی معنی پیدا میکند. اما این روند درخاورمیانه با نواقصی همراه شد که منازعههای طولانی مدت حاصل از آن، همزمان با تحولات نوین جهانی، این منطقه از جهان را با خطر واگرایی و حتی تجزیه دولت-ملتها مواجه کرده است. عراق به عنوان یکی از کشورهای این منطقه در آغاز هزاره سوم، علیرغم گذار از نظامی دیکتاتوری به ساختاری دموکراتیک، در احاطه منازعات ملی-منطقهای قرار گرفته است. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی با تبیین روند متفاوت دولت-ملتسازی در عراق و بررسی انواع منازعات دامنهدداری که مانع از پیدایش دولتی کارآمد و ملتی منسجم در این کشور شده، به دنبال پاسخ به این سوال است که؛ منازعات ملی-منطقهای و روند دولت-ملتسازی در عراق چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ نتایج مطالعات نشان میدهد رابطهای دوسویه و معکوس بین این دو برقرار است. بدین مفهوم که روند ناقص دولت-ملتسازی منازعات متعددی را ایجاد کرده که به تداوم این روند معیوب و نهایتاً به تشدید و گسترش منازعات ملی-منطقهای منجر شده است.