مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204515320190121Academic Diplomacy in Europe: France, Germany and UKدیپلماسی آکادمیک اروپا؛ با تاکید بر انگلستان، فرانسه و آلمان1268959010.22034/isj.2019.89590FAمهدی طاهریاستادیار موسسه آموزش عالی مولوی و دکترای سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.Journal Article20180904It is Important to know the place of universities and higher education capacities as the arm of foreign policy and its role in positive image of the state. This function is called academic diplomacy. It can be said that for countries such as Iran, which have a significant capacity in academia and science, this issue is important and the need for serious consideration is there. Considering the global experiences in using higher education capacity in the field of cultural diplomacy and policy in this regard can help to move the path faster. <br />One of the most significant and successful areas in this continent is Europe. Through cultural diplomacy programs such as student exchanges and scholarships, international educational projects for foreign visitors, speech programs, visits to journalists, the development of English, French and German, and the European Union, especially the United Kingdom, France And Germany are moving their values and ethics. In this context, the European Union has two main advantages: one having international languages and another, the quality of the higher education system. The latest figures from the UN Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) indicate that the continent is one of the main goals of the world's students. This paper seeks to answer the question of how the European Union in general, and how do the British, French and German countries use higher education capacities to increase their soft power? Our hypothesis is that Europe has been able to enjoy one of the largest educational exchanges around the world, using its academic tools and academic appetite, and, by transferring its values to academics, has increased its soft power.فهم جایگاه دانشگاهها در سیاست خارجی و نقش آنها در تصویرسازی مثبت از کشور امری حائز اهمیت است. این همان موضوعی است که از آن به دیپلماسی آکادمیک یاد میکنند. برای کشورهایی همچون ایران که ظرفیت قابل توجهی در دانشگاه و علم دارند، این مسئله حائز اهمیت است. با بینالمللی شدن آموزش عالی و تسهیل ارتباطات جهانی ناشی از فرایند جهانی شدن، استفاده از ظرفیتهای نظام آموزش عالی بهمثابه ابزار تأثیرگذار در جهت کسب منافع ملی و افزایش قدرت نرم توسط کشورهای جهان، روزبهروز بیشتر شده است. هر کشوری به فراخور قدرت اقتصادی و فرهنگی خود، روی برنامههای مبادلات فرهنگی و آموزشی سرمایهگذاری میکند. یکی از شاخصترین و موفقترین مناطق در این زمینه اروپا است. آنها با ابزار دیپلماسی فرهنگی برنامههایی مانند تبادلات دانشجویی، بورسیههای تحصیلی، پروژههای بینالمللی آموزشی برای دیدارکنندگان خارجی، برنامههای سخنرانی، بازدیدهای علمی را ترتیب داده و با هدف توسعه زبانهای انگلیسی، فرانسه و آلمانی و... در حال انتقال ارزشها و اصول اخلاقی اروپا هستند. در این زمینه، اتحادیه اروپا، دو مزیت دارد؛ یکی داشتن زبانهای بینالمللی و دیگری کیفیت نظام آموزش عالی.<br /> این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که اتحادیه اروپا به شکل عام و کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان چگونه از ظرفیتهای آموزش عالی در افزایش قدرت نرم خود استفاده مینمایند؟ فرضیه ما بر این است که این منطقه با استفاده از ابزارهای دانشگاهی و جذابیتهای علمی خود، توانسته است یکی از بیشترین مبادلات آموزشی را در سطح جهان داشته باشد و از این طریق ضمن انتقال ارزشهای خود به دانشگاهیان، قدرت نرم خود را افزایش دهد.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204515320190204The warlords' responsibility for the food crisis in Yemenمسئولیت جنگ سالاران بر بحران غذایی در یمن27488959510.22034/isj.2019.89595FAعلیرضا آریک ادکانیان*. کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی، روابط بینالملل دانشگاه علوم و تحقیقات تهرانمیثم خسرویکارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه اشرفی اصفهانیJournal Article20180920 <br />One of the most important issues about immunity food can keep law of civil residents and other groups of people in the international and internal conflict which confirmed by The 1949 Geneva Conventions and it is a fundamental human rights in the second generation should be respected with the parties in this conflicts , unfortunately in the Yemen war was been a massive breach The principle of separationfrom The Houthi movement and Coalition led by Saudi Arabia, In this paper consider this issue to reach procedures legal and criminal with regard to the rights of immunity food toward to criminal military person and government .without any doubt , this issue can’t follow up the aspect of human sustainable development and impediment internationally such as : 2216 resolution on the base of human sustainable goal and request helping 51 united nation charter in applicable manner cooperation The international community , united nation security council , united nation general assembly from exporting new competency in the pioneer European countries sphere and other successful countries such as : human rights toward to crime against immunity food completely and implicit to pursue .یکی از موضوعات مهم در زمینه امنیت غذایی حفظ حقوق شهروندان غیرنظامی و سایر گروههای جمعیتی در طول مخاصمات مسلحانه بینالمللی و غیربینالمللی است. کنوانسیونهای چهارگانه ژنو بر این امر صحه گذاشته و این حقوق به عنوان یکی از مبانی حقوق بشر در نسل دوم حقوق بشر میبایست توسط طرفین درگیر در مخاصمه رعایت شود. متاسفانه درطول جنگ یمن، اصل تفکیک نسبت به این موضوع با نقض فاحش از سوی طرفین درگیری به ویژه ائتلاف به رهبری عربستان واقع شده است. در مقاله پیش رو بر آن هستیم تا این موضوع را از بعد رسیدگی حقوقی و کیفری نسبت به حق امینت غذایی در قالب جنایات مقامات نظامی و دولتی مورد بررسی قرار دهیم. بدون شک این موضوع از بعد توسعه پایدار انسانی نیز اهمیت دارد. بر پایه قطعنامه 2216 و نیز ماده 51 منشور ملل متحد، موضوع میتواند در محاکم بینالمللی مورد پیگرد قرار گیرد. با همراهی جامعه جهانی، شورای امنیت و مجمع عمومی میتوان از طریق صدور قطعنامه و ایجاد صلاحیت جدید نسبت به جرایم علیه امنیت غذایی به صورت تکمیلی و ضمنی، نقض حق بر غذا در درگیریهای یمن راقابل پیگری دانست.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204515320190204A Review to: How Statesmen Think: The Psychology of International Politics,
Written by: Robert Jervisموج روانشناسی در روابط بین الملل مقاله نقد کتاب ادراکات و سوءادراکات در سیاست بینالملل49648959610.22034/isj.2019.89596FAافشین زرگراستادیار و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج0000-0002-9843-0804ژیلا احمدیدانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشکده حقوقو علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجhttps://orcid.org/00Journal Article20181010 <br />Robert Jervis, in "Perceptions and Misperceptions in International Politics," focuses on psychological studies and psychological factors influencing the behavior of foreign policy decision-makers. This is a new hybrid and critical view of psychological theories and explains the results and findings of the study of the perceptions and Misperceptions of international actors. This view examines the perceptions of actors as a viable way to consider politicians' decisions in international developments. <br />In this book, Jervis describes the perceptions of decision makers about the world and other international actors that how perception can remove decision makers from international facts and prevent them from having a proper understanding of what it is. The author, in view of the many historical events that occur in international relations, shows how this science can not only explain the decisions of the decision-makers, but also describe the behavior, actions and reactions of Other actors in emergencies and in general, help pay attention to the actors' understanding of their behavior, other actors and the reality of outside world.رابرت جرویس در کتاب ادراکات و سوءادراکات در سیاست بینالملل نقطه تمرکز خود را بر مطالعات روانشناسی و عوامل تأثیرگذار روانی بر رفتار تصمیمگیرندگان سیاست خارجی قرار میدهد. این موضوع یک دیدگاه ترکیبی و انتقادی جدید در تئوریهای روانشناسی است که نتایج و یافتههای به دست آمده توسط بررسی ادراکات و سوءادراکات بازیگران بینالمللی را به روشنی بیان میکند. همچنین این دیدگاه مسیر ارتباط میان آنها (ادراکات و سوء ادراکات) را برای فهم این موضوع که چگونه تصمیمگیرندگان سیاست خارجی به آن پیبرده و در شرایط اضطراری با آن روبرو میشوند را مورد بررسی قرار میدهد.<br /> جرویس در این کتاب به شرح ادراکات تصمیمگیرندگان در مورد جهان و دیگر بازیگران بینالمللی پرداخته که چگونه این مسئله میتواند تصمیمگیرندگان را از حقایق بینالمللی دور کرده و مانع رسیدن آنها به درکی درست نسبت به آنچه هست شود. نویسنده با توجه به وقایع تاریخی بسیاری که در روابط بین الملل رخ میدهد به خوبی نشان میدهد که چگونه این علم میتواند نه تنها به شرح تصمیمات خاص تصمیمگیرندگان، بلکه به شرح رفتار، کنشها و واکنشهای دیگر بازیگران در شرایط اضطراری پرداخته و به طور کلی به بالا بردن فهم بازیگران از رفتار خود، سایر بازیگران و جهان خارج کمک شایان توجهی کند.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204515320190204Responsibilities of Government and Private
Sector toward Human Rightsمسئولیت دولت و بخش خصوصی در قبال حقوق بشر65888959910.22034/isj.2019.89599FAرئوف رحیمیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنوردJournal Article20181021International human rights impose legal obligations for protection and implementation of human rights solely on governments, so governments have a primary responsibility for human rights violations, even if that violations accrued by the private sector, because of the government's exclusive sovereignty over the land. The purpose of this article is clarifying this issue that within the framework of universal human rights rules, individual human existence as human rights holders and governments are considered a carriers of the basic obligations that violation of these obligations cause national and international responsibility of the state. But what is the nature of these obligations of the governments and private actors? And In case of violation of obligations, what are the responsibility of governments and persons of private law based on the rules of responsibility for illegal acts 2001 International Law Commission and other national and international rules? This paper used analytical method to show some of the challenges of human rights implementation and how civil society and human rights mechanisms provide in this regard implementation of obligations of states.حقوق بشر بینالمللی، تعهدات حقوقی را برای حمایت و اجرای حقوق بشر صرفاً بر دولتها تحمیل میکند. بنابراین، دولتها مسئولیت اولیه در برابر نقض حقوق بشر حتی توسط بخش خصوصی به دلیل حاکمیت انحصاری بر سرزمین دارند. هدف مقاله پیش روی، مشخص ساختن این موضوع است که در چارچوب قواعد حقوق بشر بینالمللی، موجودیتهای انسانی منفرد به عنوان صاحبان حقوق بشر هستند وحکومتها حاملان تعهدات اساسی در نظر گرفته شدهاند که نقض این تعهدات موجب مسئولیت بینالمللی آنها میشود. اما ماهیت تعهدات دولتها و اشخاص حقوق خصوصی چیست و در صورت نقض تعهدات، مسئولیت دولتها و اشخاص حقوق خصوصی براساس قواعد مسئولیت برای اعمال غیر قانونی2001 کمیسون حقوق بین الملل و سایر قواعد بینالمللی حقوق بشر چگونه احراز میگردد؟ مقاله با روش توصیفی- تحلیلی با شناسایی مواردی از چالشهای اجرای حقوق بشردر صدد است نشان دهد چگونه جامعه مدنی و مکانیزمهای حقوق بشر زمینه اجرای تعهدات دولتها را در این راستا فراهم میسازند.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204515320181023Application of Avoidance with Contractual Obligations Breach in Iranian Law, Iraqi Law and Vienna Convention 1980چگونگی اعمال فسخ در فرض نقض تعهدات قراردادی در کنوانسیون بیع بین الملل 1980، حقوق ایرا ن و حقوق عراق891148960010.22034/isj.2018.89600FAسید محمد مهدی قبولی درافشاندانشیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهدعلی خیری جبردانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد،اعظم انصاریاستادیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20181007Avoidance of contracts is one of the remedies against contractual obligations breach has been adopted in different legal systems. There are some questions about its nature and application conditions. Is a contract be avoided by the promisee or court? How are the conditions for avoidance? The essay with descriptive analytic comparative method answers them under law of Iran, Iraq and United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods, 1980 and surveys some differences and similarities. The studies propose under Iraqi law, promisee must request the judge to avoide the contract and judge is who decide about avoidance conditions and applying it, but avoidance is applied by the party who has avoidance rightin Iranian law and the Convention. Under the Convention, a notice to who has breached the promise in a reasonable time is necessary and takes effect when the notice is sent or received by the addressee. In Iranian law there is any special formalities and immediacy in this case. Generally, the avoidance with promisee’s autonomy and thorough the notice is more acceptable considering economic conditions and specially necessities of international trade because in one hand it is compatible with speed in international trade and on the other hand, it guarantees the other party’s economic securityفسخ قرارداد از ضمانتاجراهای نقض تعهدات قراردادی در نظامهای مختلف حقوقی است که همواره سؤالاتی پیرامون چگونگی و شرایط اعمال آن مطرح است. آیا متعهدله طرف قرارداد میتواند اقدام به فسخ نماید یا اختیار اعمال آن با دادگاه است؟ شرایط اعمال فسخ چگونه است؟ مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی و تطبیقی این سؤالات را در کنوانسیون بیع بین الملل 1980، حقوق ایران و حقوق عراق پاسخ میدهد و وجوه افتراق و شباهت میان آنها را تبیین مینماید. بررسیها نشان میدهد در حقوق ایران و کنوانسیون اعمال فسخ اصولاً با دارنده حق فسخ است ولی در حقوق عراق، قاعده کلی امکان مطالبه فسخ قرارداد از دادگاه است و ارزیابی شرایط فسخ و اعمال آن اصولاً با قاضی است. همچنین در کنوانسیون فسخ با اخطار فسخ به نقضکننده تعهد و در زمان متعارف صورت میگیرد و از زمان ارسال یا وصول اخطار به مخاطب نفوذ مییابد لیکن در حقوق ایران اعمال فسخ تشریفات ویژهای ندارد و فوری نیست. در مجموع فسخ با اراده خود متعهدله و از راه اخطار فسخ با شرایط اقتصادی و خصوصاً اقتضائات تجاری بینالمللی مناسب تر به نظر میرسد زیرا از سویی با اصل سرعت در تجارت بین الملل تناسب دارد و از سوی دیگر امنیت اقتصادی طرف دیگر را نیز تأمین مینماید.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204515320181023Sport, Politics and International Relationsورزش، سیاست و روابط بینالملل1852209134510.22034/isj.2018.91345FAفاطمه شاهرضاییدانشآموخته کارشناسی ارشد روابط بینالملل، گروه علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایرانرضا شیرزادیدکترای علوم سیاسی و عضو هیات علمی، گروه علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایرانJournal Article20180501Apart from the area of physical and mental activities, Tthe conceptual range of sport has not been disengaged of effective external variables and impressionable were not recognized much to this date. and not included only in the area of physical and mental activities. Sport has always affected in the fields of culturalculture, socialsociety, economics, and politicsal and subsequently affected. Considering With regards to the importance of scientific study ies on and recognition of the sports’ roles functions in the in politics, relations between governments and other international actors, in this research has investigated the study of sport relationship, among sports, politics, and international relations and it’s various aspects has been considering in the research. . The method applied is in this research is “Aanalytic-” and “Ddescriptive, and notable ”. The Library references have been implemented. With the support of various subjects regarding politics and international relations such as security, peace, national interests, power, nation-state building, economy, political acceptance, solidarity and convergence, ideology, sport diplomacy, and soft power, the following study has been accomplishedStudies and considerations has been accomplished, indicated affection of sport with supporting of self-software abilities is in the subjects of basic politic and international relations, such as Security, Peace, national interests, Power, Nation-State Building, Economy, political acceptance ,Solidarity and Convergence, Ideology, Sport Diplomacy, Soft power. On the other handConclusively, , the field of sportssport field is consistently under the influence of of orientation anddifferent governing approaches on politics and international relations by governmental and non-governmental actors in this field.گستره مفهومی ورزش فارغ از متغیرهای بیرونی تاثیرگزار و تاثیرپذیر قابل شناخت نبوده و تنها در حوزه فعالیتهای جسمانی و یا ذهنی نمیگنجد. ورزش در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تاثیر گذاشته و متعاقباً تاثیر میپذیرد. با توجه به اهمیت بررسی علمی و شناخت کارکردهای ورزش در عرصه سیاست و روابط بین دولتها و سایر بازیگران بینالمللی، در این پژوهش به مطالعه رابطه ورزش، سیاست و روابط بینالملل پرداخته شده و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده تحلیلی- توصیفی بوده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از مطالعات کتابخانهای گردآوری شده است. مطالعات و بررسیهای صورتگرفته، بیانگر تاثیرگذاری حوزه ورزش با تکیه بر قابلیتهای نرمافزاری خود، در مولفههای اصلی سیاست و روابط بینالملل مانند امنیت، صلح، منافع ملی، قدرت، دولت- ملتسازی، اقتصاد، پذیرش سیاسی، همبستگی و همگرایی، ایدئولوژی، دیپلماسی ورزشی و قدرت نرم است. از سوی دیگر، حوزه ورزش همواره تحت تاثیر جهتگیریها و رویکردهای حاکم بر سیاست و روابط بینالملل از سوی بازیگران دولتی و غیردولتی این عرصه قرار دارد.