مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204512420160420Consideration and Criticism on Human Rights` Studiesتامل و نقدی بر مطالعات حقوق بشر11191637FAمهدی ذاکریاندانشیار عضو هیات علمی گروه روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، ایران، تهران0000-0002-4719-6691Journal Article20160108 <br />Human Rights can implement properly when its studies to be detailed. In other words, to guarantee and promote human rights, we need precise studies on legal-political scope. The author believes that the companions of knowledge and wisdom can be effective and efficient in criticism and modification of human rights` studies. Because of this reason, in this article it is tried to criticize the human rights` studies relying on intellectuals and elites. Thus, human rights studies in Iranian society and universities will be discussed. In this context, the human rights field and its topics as well as the motivations of stake holders of human rights research and education besides higher education system would be seriously criticized. The hypothesis of this article is based on deconstruction of the Science Ministry and universities` bureaucracy. The transition from bureaucratic criteria into the knowledge criteria, cooperation of the knowledge and wisdom stake holders, attention to the effectiveness of any scientific trace and honoring the problem solving thinking that is able to open the local and international nodes are possible by a persuasive dialogue.حقوق بشر زمانی به درستی در عرصه عمل پیاده میشود که مطالعات آن دقیق باشد. به عبارتی برای ضمانت و ترویج حقوق بشر نیازمند مطالعات و پژوهشهای دقیق در این حوزه حقوقی- سیاسی هستیم. نگارنده بر این باور است که اصحاب دانش و یاران خرد میتوانند در نقد و تصحیح مطالعات حقوق بشر موثر و کارآمد باشند. به همین دلیل در این مقاله با تکیه بر اندیشمندان و نخبه گان ابزاری در تلاش برای نقد مطالعات حقوق بشری هستیم. بدین منظور مطالعات حقوق بشر در جامعه ایرانی و در دانشگاههای ما مورد بررسی قرار میگیرند. در این زمینه رشته حقوق بشر و سر فصلهای آن به علاوه انگیزههای دست اندرکاران آموزش و پژوهش حقوق بشر در کنار نظام آموزش عالی مورد نقد جدی واقع میشوند. فرضیه مورد آزمون در این پژوهش بر پایه ساختار شکنی دیوان سالاری وزارت علوم و دانشگاه قرار دارد. گذار از معیارهای بروکراتیک به معیارهای دانش محوری، تعامل اصحاب اندیشه و یاران خرد، توجه به اثر گذاری هر اثر علمی و ارج نهادن به تفکر حل المسائلی که توان بازگشایی گرههای بومی و جهانی را داشته باشند، در پی یک هم اندیشی فراگیر امکان پذیر است.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204512420160420Human Rights and Democratic Uprisings in Middle East In the Light of New Technologiesخیزشهای حقوق بشری و دموکراتیک خاورمیانه در پرتو فنآوریهای نوین133791638FAمحمود منشی پوریSan Francisco State University
University of California, Berkeley0000-0002-7993-4361Journal Article20160107The widespread uprisings of Middle East show the failure of the standard political trends with incapacitation of the government institutions in fundamental democratic changes. The combination of civil disobedience, political action and struggle seeking paved the way to unprecedented fall of regimes in the region. Doubtlessly, the economic downturn was effective in the democratic uprisings of Arabic spring. All of the region involve with anti-government protests of a generation that is disable to find job and freely express its opinions. A social consensus against the Populist authoritarianism is created that is resulting from decades of mismanagement, kindred ties, corruption and political suppressed. However, what has been ignored is evaluation of the role of emotions, solidarities and online activities. Unassailably, the modern technological communication provides a new condition for public debates to make them able to bring up their demands more effective. In the age of communication, these technologies would eliminate borders and obstacles and could create a good feeling of sympathy and fixation for the wide uprisings against tyrannical regimes. The motivations of change increasingly fill the region and mobilize the people to confront despotism. Unlike the view which new technologies are a threat to norms and cultural identity, these technologies lead to eruption of correlations, association of cultures and ultra-place identities. The main goal of new media technology is increasingly demand of political freedom, open society and human rightsقیامهای گسترده مردمی در خاورمیانه نمایانگر شکست روندهای سیاسی متعارف همراه با مهجور شدن نهادهای دولتی در راستای ایجاد تغییرات دموکراتیک بنیادین بود. ترکیبی از نافرمان مدنی، کنش سیاسی و مبارز طلبی زمینه را برای سقوط بیسابقه رژیمها در سراسر منطقه رقم زد. بیتردید رکود اقتصادی در قیامهای دموکراتیک بهار عربی موثر بود. کل منطقه درگیر اعتراضات ضد دولتی نسلی ناامید است که از یافتن شغل ناتوان بوده و آزادانه عقاید خود را بیان میکنند. یک وفاق اجتماعی علیه اقتدارگرایی پوپولیستی شکل گرفته که دههها به دنبال سوء مدیریت، فامیل بازی، فساد و سرکوب سیاسی، بود. با این وجود، آنچه که در بهار عربی نادیده گرفته شد، ارزیابی نقش احساسات، همبستگیها و فعالیتهای آنلاین است. بیتردید ارتباطات تکنولوژیک مدرن، فضای تازهای برای بحثهای عمومی فراهم کرد تا بتوانند خواستههای خود را به شیوهای موثرتر مطرح سازند. در عصر ارتباطات، این تکنولوژیها مرزها و موانع را از میان میبرند و یک حس گستردهای از همدردی و تعلق خاطر به یک قیام گسترده در برابر رژیمهای ستمگر را به وجود میآورند. انگیزه تغییر به طرز فزایندهای فضای منطقه را پر کرده و مردم را برای مقابله با استبداد بسیج میسازند. برعکس این دیدگاه که فن آوریهای نوین، تهدیدی علیه هنجارها و هویتهای فرهنگی است، این فن آوریها موجب غلیان همبستگیها، پیوستگی فرهنگی و هویتهای فرا مکانی میشوند. هدف مهم فن آوریهای نوین رسانهای، درخواست فزاینده برای آزادیهای سیاسی، جامعه باز و حقوق بشر است.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204512420160420Studying Legal Aspects of Saudi Arabia’s Military Intervention in Yemen with Emphasis on the Security Council 2216 Resolutionبررسی ابعاد حقوقی مداخله نظامی عربستان در یمن با تاکید بر قطعنامه 2216 شورای امنیت395891639FAمحمد محبیمدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبوحید فریداستاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی آملهستی کوشادانش آموخته رشته حقوق بین الملل دانشگاه آزاد ارومیه (مراغه)مهدی کردیدانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20160126Article 2 of the UN Charter, including the principles of public international law, including the principle of non-use of force, the principles of Inherent Right of Self- defense and the principles of The Right of nations to self-Determination. These principles hold the pillars of international law that all countries and international organizations in international relations among themselves, should consider compliance with these principles. Cast and rebel groups in Yemen area, and identify them by governments, international organizations in international law, can have a different consequences. Recent developments in Yemen and Saudi Arabia’s following interventions that named Operation Decisive Storm interventions, and subsequent of that 2216 resolutions of the Security Council is extremely hesitant thoughts, indeed, if the issuance of this resolution could be due to the justification of military intervention of Saudi Arabia at the tumultuous scene of Yemen, with multiple actors which the roles are constantly is changing? This article tries descriptive- analytical way, illegal and non-legitimate military intervention in Yemen to Saudi Arabia with the fundamental principles of international law expressed in the Charter while defects of 2216 Resolution, and that this resolution is not conducive to legitimize Saudi Arabia’s military intervention in Yemenماده 2 منشورملل متحد مشتمل بر اصول بنیادین حقوق بینالملل عمومی از جمله اصل منع توسل به زور، اصل عدم مداخله در امور داخلی و اصل حق ملتها برای تعیین سرنوشت خویش میباشد. این اصول ستونهای نظام حقوق بینالملل را استوار نگاه میدارند و تمام کشورها و سازمانهای بینالمللی در روابط بینالمللی میان خویش، باید رعایت این اصول را در نظر بگیرند. بازیگران و گروههای شورشی در حوزه یمن، و شناسایی آنها از سوی دولتها وسازمانهای بینالمللی در حقوق بینالملل، میتواند آثار و تبعات متفاوتی برای آنها داشته باشد. تحولات اخیر یمن و مداخلات عربستان تحت عملیات طوفان قاطع، و در پی آن صدور قطعنامه 2216 شورای امنیت جای بسی تامل واندیشه دارد، براستی آیا صدور این قطعنامه را میتوان دلیل مشروعیت حضور و مداخلات نظامی عربستان در صحنه پر از آشوب یمن، با بازیگران متعدد، که نقشها مدام در حال عوض شدن درآن میباشند دانست؟<br /> این نوشتار در پی آن است که به شیوه توصیفی- تحلیلی، غیر قانونی وغیر مشروع بودن مداخله نظامی عربستان در یمن را با مبنی قرار دادن اصول بنیادین حقوق بینالملل متجلی در منشور، ضمن بیان نواقص قطعنامه 2216بیان دارد، و این که این قطعنامه نمیتواند موجب مشروعیت بخشیدن به مداخلات نظامی عربستان در یمن باشد.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204512420160420The Nature of Subjects of International Law`s Obligationsماهیت تعهدات تابعان حقوق بینالملل نسبت به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی597691640FAمصطفی اعلاییسفیر جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا و پژوهشگر ارشد حقوق بشر و حقوق بینالمللJournal Article20160130<em> </em> <br />One of the most important characteristics of international law is the obligations of countries towards implementation of treaties. Sometimes the accepted obligations in some international documents are not clear and have not enough solidity. The accepted obligations in the International Covenant on Economic, Social and Cultural rights by governments is one of those obligations. In this regard, the phrases which are used in article 2 of this agreement about states` obligations is unlike to the related article in the International Covenant on Civil and Political Rights that clearly is not recalling the obligations of states in economic, social and cultural rights. However, legal evolutions after ratification of above mentioned agreement in 1966 and also proposal of theories of number 2 and 3 of committee of economic, social and cultural rights which act as judicial Quasi organ of conflict dissolution of states, make the nature of states` obligations more clearer in this scope and define a more transparent responsibility for contracting parties. Presentation of these theories was effective in the process of presenting new definitions and principals of the states` obligations` nature in international level. In the way that we can find some dimensions of this matter in human rights council`s agenda. This article is trying to mention a brief history of economic, social and cultural rights in international level and define states` obligations towards mentioned covenant and then analyze number 2 and 3 theories and its developments. The main focus of this text is on number 2 and 3 theories of committee of economic, social and cultural rights as Quasi- Judicial organ of conflict dissolution of states in covenant and its effects on clearing the nature of states` obligations.یکی از مهمترین ویژگیهای حقوق بینالملل، تعهدات کشورها نسبت به اجرای معاهدات است. گاه تعهدات پذیرفته شده در برخی اسناد بینالمللی از وضوح و استحکام لازم برخوردار نمیباشد. تعهدات پذیرفته شده توسط کشورها در پیمان نامه بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکی از آنها است. در این خصوص عبارات بهکار برده شده در ماده2 پیمان نامه مذکور راجع به تعهدات کشورها بر خلاف ماده مربوطه پیمان نامه بینالمللی حقوق مدنی ـ سیاسی، به روشنی بازگو کنندهی تعهدات کشور در حوزه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیست. لکن تحولات حقوقی پس از تصویب پیمان نامه مذکور در سال 1966 و همچنین ارائه نظریههای شماره2 و 3 کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که به مثابه ارگان شبه قضایی حل اختلافات کشورها عمل مینماید ماهیت تعهدات کشورها را در این حوزه مشخصتر نموده و مسئولیت روشنتری را برای کشورهای متعاهد تعیین میکند. ارائه این نظریهها نیز بهنوبه خود در فرایند ادامه تعاریف و اصول جدیدتری از ماهیت تعهدات کشورها در سطح بینالمللی تأثیرگذار بوده است. به صورتی که ابعادی از این موضوع در دستور شورای حقوق بشر و برخی نهادهای دیگر میباشد. این پژوهش تلاش مینماید تاریخچهای از حقوق اقتصادی، اجتماعی در سطح بینالمللی و شرحی از تعهدات کشورها به پیمان نامه مزبور را ارائه و سپس به بررسی نظریههای شماره2 و 3 و تحولات پس از آن بپردازد. تمرکز خاص این مطلب بر نظریههای شماره2 و 3 کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهعنوان ارگان شبه قضایی (Quasi - judicial) حل اختلافات تعیین شده در پیمان نامه و تأثیر آنها بر روشن شدن ماهیت تعهدات کشورها میباشد.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204512420160420Use of Weapons of Mass Destruction from Islam`s Point of Viewکاربرد سلاحهای کشتار جمعی از منظر اسلام7711191641FAسیده فاطمه آقاجانپور میرکارشناس ارشد روابط بین المللJournal Article20160130Primitive humans had always worried about their most fundamental needs like food, clothing and haven. In this regard, they had done many efforts and gradually their material requirements increased and learnt the social life as a demand. They ought to be thought about future and learn how ignore other`s benefits to achieve their personal benefits. To meet their goals they began wars and in this way they used any available weapons they had. By passage of time and advancement of technology, the weapons promoted and gradually they achieved weapons of mass destruction. Over time and by increasing the numbers of wars humans found casualties and hazards that resulting from this kinds of war threaten them. The weapons of mass destruction which caused many injuries during wars, is not compatible with the human beings` dignity and principles of justice. Many religions, philosophers and lawyers have tried to obstruct these casualties. With formation of International Law and foundation of international provisions it is tried to prevent the casualties. But it should be noted that before creation of International law, Islam and other religions paid special attention to human beings` dignity and the right to life and they did not accept tyranny and cruelty. What is necessary in research of weapons of mass destruction is Islamic theories and views about consumption of these weapons and proposing this question that “whether Islam has permitted the consumption of these weapons or not?”انسان اولیه همواره نگران و دلواپس بنیادیترین نیازهای زندگی خود یعنی غذا، پوشاک و پناهگاه بود. در این راستا تلاش بسیاری نمود؛ به تدریج نیازهای مادی او افزایش یافت و زندگی کردن به صورت اجتماعی را بر اساس ضرورت و نیاز فراگرفت. مجبور به اندیشه و تفکر در مورد آینده و راههای رسیدن به منافع شخصی خود شد و برای رسیدن به منافع خود منافع دیگری را نادیده گرفت. برای رسیدن به خواستههایش دست به جنگ و غارت زد، و برای این کار از هر نوع سلاحی که در اختیار داشت استفاده کرد. با گذر زمان و پیشرفت علم، سلاحهای در دست بشر نیز ارتقاء یافت و به تدریج استفاده از سلاح کشتار جمعی اتفاق افتاد. با مرور زمان و ازدیاد جنگ در تاریخ، بشر متوجه تلفات و خطرات ناشی از جنگ که او را تهدید میکرد شد. سلاحهای کشتار جمعی که موجب آسیب زیادی در جنگها شده است، با کرامت انسانی و اصول عدالت ناسازگار است. بسیاری از مذاهب، فلاسفه و حقوقدانان درطول تاریخ تلاش کردند که جلوی این همه تلفات را بگیرند. با شکل گیری حقوق بین الملل و پایه گذاری قوانین بینالمللی سعی شد از تلفات انسانی جلوگیری شود. اما باید اشاره کرد که قبل از به وجود آمدن حقوق بینالملل، اسلام و ادیان دیگر به مسئله کرامت انسانی و حق حیات توجه ویژهای داشتند و ظلم و ستم را نمیپذیرفتند. آن چه که درمقام تحقیق درباره سلاحهای کشتارجمعی توجه به آن در دوران کنونی ضروری است، نظریات و دیدگاههای اسلامی موجود درمورد استفاده از این سلاحها میباشد و پرداختن به این سوال مهم که آیا اسلام این سلاحها را مجاز میداند؟مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204512420160420UN Responsibility towards Actions against International Regulations (Comprehensive Study of UN Human Rights Council on Gaza War)مسئولیت سازمان ملل متحد برای فعلهای مغایر با موازین بینالمللی (بررسی تفصیلی گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص جنگ غزه)11312991642FAمیرابراهیم صدیق، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدایلام0000-0002-5194-0321سیدعبدالمحمد موسویکارشناسی ارشد حقوق بین المللJournal Article20160207According to the resolution S-21/1 on 23 January 2014, human rights council decided to send independent committee in order to investigate on Gaza war and its crimes. International law especially human rights, humanitarian law and criminal law have been normative framework of investigating committee. Therefore, this article is to study the published report, to analyze how international society deals with actions against international regulations in the war and also responsibility of UN. Accordingly the main question of the article is: what is responsibility of UN and related institutions towards crimes against human rights committed in Gaza war and also how actions of institutions may affect similar events in the future? <br />Provisional answer may be that responsibilities of UN and related institutions toward actions against international regulations including Gaza war of 2014 are: 1) to investigate facts and international violations, 2) to report committed crimes, 3) to persuade international society to take effective action and enforce responsible authorities to accept responsibility of crimes they have committed. Lack of effective actions prepares the situation for further actions against international regulations which leads to instability, human rights violation and international irresponsibilityدر 23 ژوئیه سال 2014، شورای حقوق بشر طی قطعنامه S-21/1، تصمیم به اعزام فوری کمیته مستقل تحقیق در خصوص جنگ غزه، برای ایجاد حقایق و تخلفات و جرایم مرتکب شده گرفت. چارچوب هنجاری برای کمیته تحقیق، حقوق بینالملل به ویژه قوانین حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بینالمللی و قوانین کیفری بینالمللی میباشد. مقاله حاضر به بررسی گزارش منتشر شده، تجزیه و تحلیل مسئولیت سازمان ملل متحد و چگونگی عملکرد و اقدام مؤثر جامعه بینالمللی در برابر فعلهای مغایر با موازین بینالمللی در این جنگ خواهد پرداخت. پرسش اصلی عبارت است از: سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن چه مسئولیتی در برابر جنگ 2014 غزه به عنوان فعلی مغایر با موازین حقوق بشری داشته و چه تأثیری میتواند بر موارد مشابه داشته باشد؟ فرضیه مورد آزمون: مسئولیت سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن برای فعلهای مغایر با موازین بینالمللی از جمله جنگ 2014 غزه، 1) بررسی حقایق و تخلفات بینالمللی، 2) ارائه گزارش در خصوص جرایم ارتکابی و 3) ترغیب جامعه بینالمللی برای اقدام مؤثر و ملزم ساختن مسببین و مسئولین در برابر جرایم ارتکابی میباشد.عدم اقدام موثر جامعه بینالمللی، زمینه را بیش از پیش برای انجام فعلهای مغایر با موازین بینالمللی در قالب بیثباتی، نقض حقوق بشر و عدم پاسخگویی فراهم میآورد.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204512420160420The Russian Security and Defensive Policies on the Expansion of NATO toward Eastتمهیدات دفاعی امنیتی روسیه در رویارویی با گسترش ناتو به شرق13116691643FAمهدی اسماعیلیو عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهروحید فریدعضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد آیت الله آملی آملمهدی کردیفارغ التحصیل کارشناسی ارشد روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.Journal Article20160124Military alliances is crucial in today's world. . North Atlantic Treaty Organization (NATO), after the collapse of the East Bloc as the strongest military alliance in the world, has been crucial. Although the treaty against the Warsaw Pact was formed after the dissolution of the Warsaw Pact was expected, the treaty itself, or at least limit the dissolution, but this trend was reversed, so that the treaty went into development. Russia, which saw its vital interests at stake, a range of measures to deal with the current applied. In this research using descriptive analytical method and by taking advantage of neorealism theory Kenneth Waltz, the process of NATO expansion to the East of the Russian opposition, to be explaining. It seems that the doctrine of multiple compilation and planning Dfay_Amnyty Russia, the follow-up measures in multilateral diplomacy in Central Asia, the Shanghai Treaty Security- Defensive approach, Arms race and NATO, oppose the former Soviet republics to join NATO, and NATO missile defense shield program in Eastern Europe to deal with, The Russian security defense measures in order to deal with the process of NATO expansion to the East. <br /> پیمانهای نظامی در جهان کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است. پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، بعد از فروپاشی بلوک شرق به عنوان قویترین اتحاد نظامی جهان، اهمیت به سزایی پیدا کرده است. با آنکه این پیمان در مقابل پیمان ورشو شکل گرفته بود و انتظار میرفت بعد از انحلال پیمان ورشو، این پیمان هم خود اعلام انحلال کرده یا حداقل محدود شود، ولی این روند برعکس شد به طوری که این پیمان به سمت گسترش پیش رفت.روسیه که منافع حیاتی خود را در خطرمی دید، طیف وسیعی از اقدامات را به منظور مقابله با این جریان به کار بست. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با به بهرهگیری از نظریه نئورئالیسم کنت والتز، علل مقابله روسیه با فرایند گسترش ناتو به شرق، تببین میگردد. به نظر میرسد که تدوین و برنامهریزی دکترینهای متعدد دفاعی-امنیتی روسیه، پیگیری تمهیدات دیپلماسی چند جانبه در منطقه آسیای مرکزی یعنی پیمان شانگهای با اتخاذ رویکرد دفاعی- امنیتی،رقابت تسلیحاتی و نظامی ناتو، مخالفت با پیوستن جمهوریهای سابق شوروی به ناتو، و مقابله با برنامه سپر دفاع موشکی ناتو در اروپای شرقی، از تمهیدات دفاعی- امنیتی روسیه به منظور مقابله با فرایند گسترش ناتو به شرق میباشد.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204512420160420The Challenge of Adoption of the Freedom of Expression with the Prohibition of Terrorism Usage of Cyberspaceچالش تطبیق حق آزادی بیان با منع استفاده تروریسم از فضای مجازی16719891644FAسید مصطفی کازرونیدانش آموخته ی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شیرازJournal Article20160125<em> </em> <br />Comparison between the right to freedom of expression with banning, prevention and countering with using of cyberspace for terrorist purposes is one the emerging challenges in the field of international law. Due to the governments’ relations integrity at the present time and cyberspace fundamentality in international relations, our country is not immune of that and of course, the importance of addressing the challenge from the perspective of international law is doubled. In this study, according to the international human rights instruments particularly the International Covenant on Civil and Political Rights as well as national and international jurisprudence, the necessities of Comparison between the right to freedom of expression with banning, prevention and countering with using of cyberspace for terrorist purposes is taken into consideration. The conclusion of this topic is that in addition to the necessity of providing an international definition of terrorism, two key elements should be considered in this regard: First, the comparison should be provided in accordance with law and second, it should be necessary for respect of the rights or reputation of others, protection of national security, public order and health and morality.تطبیق حق آزادی بیان با ممنوعیت، پیشگیری و مقابله با استفاده از فضای مجازی برای مقاصد تروریستی، یک چالش نوظهور در عرصه حقوق بین الملل میباشد. با توجه بهم پیوستگی روابط دولتها در عصر حاضر و مبنا قرار گرفتن فضای مجازی در روابط بینالمللی، کشور ما نیز از این موضوع قطعا در امان نبوده و لذا اهمیت پرداختن به این چالش از منظر حقوق بین الملل دوچندان میگردد.در این تحقیق در پی آن هستیم تا با توجه به اسناد بینالمللی حقوق بشری به ویژه میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و نیز رویه قضایی ملی و بینالمللی، ضروریات تطبیق حق آزادی بیان در فضای مجازی با منع استفاده از فضای مجازی برای مقاصد تروریستی مورد توجه قرار گیرد. نتیجه تحقیق حاضر بدین صورت است که ضمن ضرورت ارائه یک تعریف واحد بینالمللی از تروریسم،دو عنصر محوری باید در هر گونه تطبیق در این راستا مورد توجه قرار بگیرد: اولا تطبیق به موجب قانون تامین شده باشد و ثانیا برای احترام به حقوق یا شهرت دیگران،حفاظت از امنیت ملی، نظم عمومی یا بهداشت و اخلاق عمومی، ضروری باشند.مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204512420160420The Concept of Genocide and Crime against Humanities in the Chambers of Cambodjia Courtمفهوم ریشه کنی و جنایت علیه بشریت در پرونده 002 شعب فوق العاده دادگاههای کامبوج19922791645FAصادق سلیمیهیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزسید محمد باقر ا امیریاندانشجوی دکترای حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20160204<em> </em> <br />The establish third generation courts is new issue in International Law. This kind of courts are neither like first generation of court ( Nuremburg and Tokyo Courts) Nor International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia and International Criminal Tribunal for Rwanda but they were effected by first and second generation courts. Also, the third generation courts have international and internal lawyer and staffer. Both The United Nation and the country that it wants to hold this kind of court in their country should pay. Extraordinary Chambers of court of Cambodia is one of them that in lengthy decision addressed the criminal responsibility of the two remaining senior leaders (Noun Chea and Khieu Samphan) of Democratic Kampuchea regime. They were convicted of crimes against humanity, extermination and population movement between 1975 to 1979. Fear the advanced age of the accused meant there was a real possibility that they would not live to judgment, the Trial Chamber separate trials. IENG Sary`s death extinguished all Criminal and civil against him. Combadi`s government suggested this trial hold in internal court but the United Nation rejected. <br /> تشکیل دادگاههای نسل سومی از جمله مباحثی است، که در حقوق بینالملل سابقه طولانی ندارد. این دادگاهها نه کاملاً شبیه دادگاههای نسل اول ( نورنبرگ و توکیو ) هستند و نه عیناً دادگاههای ویژه یوگوسلاوی سابق و روآندا، اما برخی ویژگیهای این دادگاهها را دارا هستند. همچنین، هزینههای مربوط به این قسم از دادگاهها، بین دولت مربوطه و سازمان ملل متحد تقسیم میگردد و وکلا و قضات و کارمندان بینالمللی و ملی دارند.<br /> یکی از دادگاههای نسل سومی که اخیراً رأی خود را در خصوص محکومیت سران خمرهای سرخ صادر کرد، شعب فوق العاده دادگاههای کامبوج است، که به جرائم ارتکابی بین سالهای 1975 تا 1979 رسیدگی میکند. اتهام مرتکبان جرائم ریشه کنی، تخلیه اجباری در دو مرحله و ... بود، که نهایتاً علی رغم دفاعیات خیو سفمان و نئون چه آ و وکلای آنان، شعبه محکومیت آنان را انشا کرد. از آنجائیکه متهمان سن بالایی داشتند، برای اجرای به موقع عدالت پرونده بین چند شعبه تقسیم شد. هرچند اینگ ساری که یکی از متهمان پرونده بود، در سال 2013 در طول دادرسی فوت کرد. علی رغم اصرار دولت کامبوج برای محاکمه در دادگاههای داخلی توسط خود این کشور، دادگاه نسل سومی تشکیل شد، که در آن قضات بینالمللی هم حضور یافتند.