مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204514320180204The Separation of Power in Iran's
and in Human Rightsقوای سه گانه ایران و حقوق بشر14789833FAعلی باباییمهراستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، چالوس، ایرانJournal Article20171011Every political society is consisted of two contradictory and conflicting elements: power and freedom. Both elements are essential for the advancement of affairs and goals of the political community. If there is no power, there is chaos and disorder, and if there is no freedom, there is death. According to Jean-Jacques Rousseau, the power of evil is necessary. On the one hand, to preserve the order of human liberties, the existence of a state of authority is necessary, and on the other hand, the government, under the pretext of maintaining order, may threaten the legitimate liberties of the nation; therefore, there should be a balance between the authority of the state and the protection of the rights of citizens. This article is descriptive-analytical and based on the rights of citizens against the authority of the state, referring to the constitution as the turning point of the balance between power and freedomدر هر جامعه سیاسی دو عنصر ناهمسان و متعارض در کنار یکدیگر قرار دارند که عبارتند از: قدرت و آزادی. وجود هردوی این عناصر برای پیشبرد امور و اهداف جامعه سیاسی ضروری است. اگر قدرت وجود نداشته نباشد هرج و مرج و بی نظمی است و اگر آزادی وجود نداشته نباشد مرگ است. به گفته ژان ژاک روسو قدرت شر لازم است، از یکسو برای حفظ نظم وانتظام آزادیهای انسان، وجود دولت صاحباقتدار ضروری است، از سویی دیگر امکان دارد دولت به بهانه حفظ نظم، آزادیهای مشروع ملت را در معرض تهدید قرار دهد؛ و از اقتدار خود سو استفاده نماید. بنابراین، باید تعادلی بین اقتدار دولت و حفظ حقوق شهروندان ایجاد کرد، این مقاله به روش توصیفی – تحلیلی و با مبنا قرار دادن حقوق شهروندان در برابر اقتدار دولت، با مراجعه به قانون اساسی بهعنوان نقطه عطف تعادل بین قدرت و آزادی میپردازد.http://www.isjq.ir/article_89833_f08ae1b4408b61d365d0fe358b1d1dd2.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204514320180204Performance of States and Human Rights: The Case of the Eleventh Government of Islamic Republic of Iranعملکرد دولتها و اجرای حقوق بشر؛ مطالعه موردی دولت یازدهم ج.ا.ایران496989834FAاحمد محقراستادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانرئوف رحیمیاستادیارگروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد ، خراسان شمالی، ایرانJournal Article20171005The universality of human rights, as an established principle, has already been accepted by all communities. A significant number of rules at the national, regional, and international levels, has been laid down in this regard. However, the interpretation of these rights varies from society to society and views are different on the issue. Moreover, the implementation of rules is more important than their existence. This approach has been somehow accepted by the Constitution of the Islamic Republic of Iran. However, the implementation of the said rights has been faced with obstacles in the country. The purpose of this paper is to show that the implementation and the violation of human right must be analyzed in daily actions and performance of the government and the private sector. Therefore, in this paper, as a case study, the performance of the eleventh government of Islamic Republic of Iran in some areas has been evaluated in order to determine the degree of fulfillment of human rights.اصل وجود حقوق جهانی بشر، به عنوان اصلی مسلم، هم اکنون مورد پذیرش همه جوامع بوده و قواعد زیادی در مورد آن در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی وضع شده است. اما اولاً، نحوه تفسیر این حقوق از جامعهای بهجامعه دیگر متفاوت بوده و دیدگاههای متفاوتی در این ارتباط وجود دارد. ثانیاً نحوه اجرا نمودن این قوانین بیشتر از موجودیت خود آنها اهمیت دارد. این رویکرد به نوعی مورد پذیرش قانون اساسی ایران نیز قرار گرفته است. با این وجود اجرای آن در برخی از زمینهها با موانعی مواجه است. هدف کلی این مقاله این است که نشان دهد میزان اجرای حقوق بشر و یا نقض آن را باید در اقدامات و عملکردهای روزانه هر دولت و بخش خصوصی آن جستجو کرد. از این رو مقاله حاضر به صورت موردی، عملکرد دولت یازدهم ج.ا.ایران را در برخی عرصهها برای مشخص شدن میزان اجرای حقوق بشر ارزیابی کرده است.http://www.isjq.ir/article_89834_e93ac0644be7b2aed263c5ed6306d4c4.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204514320180204Pathology of Originality and Independence of the Student Movement in Contemporary Iranآسیب شناسی اصالت و استقلال جنبش دانشجویی در ایران معاصر719489835FAمسعود مطلبیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهرگرگانعارف بیژنکارشناسی ارشد مطالعات آسیای مرکزی وقفقاز دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20171012This article utilizes the descriptive – analytical approach in response to the question of whether the student movement in contemporary Iran, in general, and in the Islamic Republic era, in particular, is considered as an independent political movement or not. To express more clearly, this paper will analyze whether the student movement in political - social evolutions of contemporary Iran and especially during the Islamic Republic of Iran has been independent, or is influenced by the other political movements and circles. The present study also tries to show that the political circles in a major part of the political - social evolutions of contemporary Iran have used student movements as a tool, and in terms of activity, have made them as its dependent. During the Pahlavi era the movement has been a function of three circles, including the left (Marxism), nationalism, and religious, and in the era of Islamic Republic it was influenced by Marxism and liberalism and then by Islamists, including the reformism and conservatism groups. Certainly testing and confirming this hypothesis does not negate the independence and independent activity of student movements in the short period of the Islamic revolution’s life and active presence in the eight years of sacred defense. <br /> <span lang="FA">نوشتار حاضر با بهره گیری از رویکرد توصیفی - تحلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا جنبش دانشجویی در ایران معاصر، به طورکلی و در عصر جمهوری اسلامی، بهطور ویژه، جنبش سیاسی مستقلی به حساب میآید یا خیر یا به بیانی شفافتر، آیا جنبش دانشجویی در تحولات سیاسی - اجتماعی ایران معاصر و بهویژه دورۀ جمهوری اسلامی ایران، مستقل بوده یا اینکه خود از سایر جنبشها و جریانهای سیاسی تأثیر پذیرفته است، درصدد است نشان دهد که جریانهای سیاسی در بخش اعظم تحولات سیاسی - اجتماعی ایران معاصر از جنبش دانشجویی استفادۀ ابزاری نموده و از نظر فعالیت، آن را تابع و وابستۀ خود نمودهاند؛ چنانکه در عصر پهلوی این جنبش تابع سه جریان چپ (مارکسیسم)، ملّیگرا و مذهبی و در عصر جمهوری اسلامی در مقطعی کوتاه تحت تأثیر مارکسیسم و لیبرالیسم و سپس تحت تأثیر جریان اسلامگرا، اعم از اصلاحطلبی و اصولگرایی، بوده است؛ البته آزمون و تأیید این فرضیه نافی استقلال و فعالیت مستقل جنبش دانشجویی در مقاطع کوتاهی از حیات انقلاب اسلامی، همچون اقدام هوشیارانۀ دانشجویان در تشکیل سپاه پاسداران و جهاد سازندگی، مقابله با گروهکها، تسخیر لانۀ جاسوسی آمریکا و حضور فعال در هشتسال دفاع مقدس، نیست.</span>http://www.isjq.ir/article_89835_2e316c24e8a40d335797e2aaa9f2f1f1.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204514320180204Vigilant and Vigilantism’s Application for the Insurance of Justice in Societiesکاربرد ویجیلانت و ویجیلانتیسم در راستای تضمین عدالت در جوامع9513589836FAعلیرضا مسعوددانشجوی دکترای روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات0000-0002-1186-1354Journal Article20171010A vast majority of human societies have always been in pursuit of justice, but only a few of them were able to achieve this treasure. There is a famous quote saying that “when injustice becomes law, rebellion becomes duty.” Since there are no existing articles about vigilantism written in Persian, this paper aims to be the first paper written on this issue in Persian. In this article, we argue that when political and judicial system lack the will or power to confront injustice and corruption in the system or in the society, vigilantes and vigilantism rise and fight with issues through legal and illegal ways. <br /> اکثر قریب به اتفاق جوامع بشری همواره به دنبال کسب عدالت بودهاند اما تعداد معدودی توانستند به این گوهر نایاب دست یازند. جمله مشهوری است که میگوید " اگر بیعدالتی قانون شود، تمرد و طغیان وظیفه میشود". از آنجایی که تاکنون هیچ نوشته مدونی به زبان فارسی درباره ویجیلانتیسم نگاشته نگشته است، میتوان عنوان نمود که این نوشتار برای اولین بار در چارچوب آکادمیک دقیقا به همین بحث میپردازد که در زمان و زمانهای که دستگاههای اداری، قضایی و حکومتی از برقراری عدالت ناتوان هستند و یا ارادهای به این امر ندارند، چگونه ویجیلانتها و ویجیلانتیسم میتوانند به برقراری دوباره عدالت و مبارزه با هر نوع بیعدالتی برخیزند.http://www.isjq.ir/article_89836_5febda70edd332a855a510d3df28a202.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204514320180204The Evolution of the Approach of the Visegrad Group to Security from 1991 to 2017تحول رویکرد گروه ویشاگراد به امنیت از 1991 تا 201713716589837FAمحمدرضا دهشیریدانشیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهمیلاد ربانیکارشناس ارشد دیپلماسی و سازمان های بین المللی از دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهJournal Article20171006The Visegrad group, a political group with security-oriented purposes, consists of four countries: Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia. The group was established on February 15, 1991 and was formed in the context of Eastern Europe that has got its own geographical and geopolitical structure. Established organizations of the Visegrad group are: the Presidency, Visegrad International Fund, The conference of Minister of Foreign Affairs, Council of Ambassadors, special working group such as Working Group on Energy, Visegrad Patent Institute, and Joint Battle Group; the latter two are soon to be officially established. The security approach of this group can be divided into two periods; 1991 to 2004, and after 2004. In the beginning, Visegrad sought security from NATO and EU, prioritizing military and political security (which is mentioned as hard security in this essay). After 2004, the time in which all the Visegrad member states had joined NATO and EU, Visegrad can move toward security issues such as environmental problems, migrants, preserving intellectual property, fighting against terrorism, and energy security. In the process of Visegrad's moving towards security, it is possible to observe a trend from cooperation towards coordination. <br /> گروه ویشاگراد کهمتشکل از چهار کشور اسلواکی، جمهوری چک، لهستان و مجارستان است، در ابتدا یک گروه سیاسی با اهداف و جهتگیری امنیتی بود. این گروه در 15 فوریه سال 1991 تاسیس شد. این گروه در بستر اروپای شرقی شکل گرفت که مختصات جغرافیایی و سیاسی خاص خود را دارد. ارکان گروه ویشاگراد عبارتند از: ریاست گروه، صندوق بینالمللی ویشاگراد، شورای سفیران، کنفرانس وزرای امور خارجه، کارگروههای تخصصی از جمله کارگروه انرژی و دو رکن دیگر که هنوز به طور کامل تاسیس نشدهاند، یعنی گروه رزمی مشترک و نهاد حفظ اختراع ویشاگراد. این گروه در پیگیری مهمترین هدف خود، یعنی امنیت، روندی را از سال 1991 تا نگارش این مقاله، یعنی سال 2017 پیموده است که به نظر میرسد میتوان آن را به دو مقطع تاریخی تقسیم کرد: از 1991 تا 2004 و از 2004 به بعد. در مقطع اول، این گروه به دنبال تامین امنیت نظامی و اقتصادی خود (که در این مقاله به نام امنیت سخت از آن یاد میشود) از طریق عضویت در ناتو و اتحادیهی اروپاست و این دو هدف، بر دیگر اهداف و اقدامات امنیتی این گروهسایه افکنده است. اما پس از 2004، یعنی زمانی که هر چهار عضو گروه ویشاگراد، به عضویت ناتو و اتحادیهی اروپا درمیآیند، دیگر ویشاگراد به سمت مسایل امنیتی همچون محیط زیست، تشکیل نهادهای حمایتی از حقوق معنوی، مبارزه با تروریسم، تشکیل ارتش مشترک، هماهنگی سیاستها در زمینه مهاجران و بحث انرژی حرکت میکند. در روند حرکت گروه ویشاگراد، شاهد سیری از امنیت از همکاری به سمت هماهنگی هستیم.http://www.isjq.ir/article_89837_6582938497e16ccccafe9039e54a0fed.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204514320180204The Financial Control of Unfair Terms In the Laws of Iran and the United Kingdomشیوههای کنترل ماهوی شروط ناعادلانه در حقوق ایران و انگلستان16718089839FAقاسم نبیزاده کبریاعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریJournal Article20171001Extension of social life, advancements in technology, specialization of jobs, and personalizing of economics activities are the main causes of social gaps. Inequality in position, cusses the contracts with excessive obligations and disproportionate assignment than the parties’ rights. Extension of this agreements forced some of world legal systems against such matters. Contrary to what happened in the UK, the position of Iranian legislators in dealing with this type of obligations is named "Injustice", "Unfair", or "Imposed Clauses". One way for the prevention and control of this kind of clauses is called substantive control. Straight scouting of the content of contractual terms by legislation (legal control) or submitting valuation of unfair terms to the court (judicial control) are two supervisory methods in UK. Now the main question is that can Iran use the substantive controls methods for control of unfair contractual obligations similar to the UK? This paper will analyze the basis of substantive control of unfair terms in UK, and the necessity and possibility of exploitation of this rule in Iran's legal systemگسترش زندگی جمعی، توسعه تکنولوژی، تخصصی شدن مشاغل و اختصاصی شدن فعالیتهای اقتصادی از عوامل موثر در ایجاد فاصله طبقاتی است. این نابرابری در موقعیت، قراردادهایی با تعهدات گزاف و تکالیف نامتناسب با حقوق متعاملین را موجب شده است. گسترش چنین توافقاتی برخی از نظامهای حقوق دنیا را به مقابله با آن وادار نموده است. به خلاف آن چه در انگلستان رخ داده، موضع قانونگذار ایرانی در رابطه با این نوع از تعهدات که به عنوان «شروط ناعادلانه»، «غیرمنصفانه» و یا «تحمیلی» تعبیر میشوند، موضع بدیع و تازهای است. یکی از قالبهای پیشگیری و کنترل این نوع از تعهدات، کنترل ماهوی آنهاست. بررسی مستقیم محتوای شروط قراردادی توسط مقنن (کنترل قانونی) و یا واگذاری ارزیابی شروط ناعادلانه به محاکم(کنترل قضایی) دو روش نظارتی در انگلستان به شمار میآید. پرسش کلیدی این نوشتار آن است که آیا به مانند انگلستان، ایران نیز امکان استفاده از شیوههای کنترل ماهوی جهت نظارت بر تعهدات ناعادلانه در قراردادها وجود دارد؟ در این مقاله سعی شده تا با تحلیل مبانی روشهای کنترل ماهوی شروط ناعادلانه در انگلستان و مطالعه موارد محدود از اشاره قانونگذار ایرانی در بحث شروط ناعالانه، ضرورت و امکان بهرهبرداری از این قاعده در نظام حقوقی ایران تبیین شود.http://www.isjq.ir/article_89839_d77e1a9697ba6600592366835fa2afc3.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204514320180204Identity Orientation in Saudi Arabia's Foreign Policy and its Regional Implicationsهویت گرایی در سیاست خارجی عربستان سعودی و پیامدهای منطقهای آن18121089842FAمهدی علیخانیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان، گروه علوم سیاسی، تاکستان، ایرانJournal Article20171001 <br />The identity of actors is an important factor in shaping their interests, roles, and behavior. From the constructivist perspective, identities show motivations that help understand certain behaviors. Saudi Arabia has defined its own interests and roles through its specific attributes of identity and its constituent elements. The Saudi rulers' view of the identity of their "self" and the perception of it, as well as the identity of "other" actors, has led foreign policy to adopt different approaches while maintaining the principles. Their goal is to preserve and sustain conservative monarchies, unite and lead the Arab states, foster religious leadership based on a special interpretation of Islam, and continue their ties with the United States. Accordingly, any perception of threat posed by another identity or development in the region that is against these goals will invade Saudi Arabia's foreign policy and create contradictory relations. This paper uses descriptive-analytic method and utilizes constructivist theory to investigate the identity of Saudi Arabia and its effects and implications on foreign policies of the countries in the region and in particular that of the Islamic Republic of Iran. <br /> هویت بازیگران عاملی مهم در شکل دادن به منافع، نقش و رفتار آنهاست. به تعبیر سازه انگاران هویتها انگیزههایی را نشان میدهند که به فهم رفتار کمک میکنند. عربستان سعودی به واسطه ویژگیهای خاص هویتی و عناصر تشکیل دهنده آن، منافع و نقشهای خاصی را برای خود تعریف کرده است. نگاه حاکمان سعودی به هویت «خود» و نوع برداشت از آن و نیز هویت «دیگر» بازیگران موجب شده تا سیاست خارجی این کشور، ضمن تداوم و پایداری در اصول، رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کند. چرا که هدف انها حفظ و تداوم پادشاهیهای محافظه کار، اتحاد و رهبری دولتهای عربی، رهبری مذهبی مبتنی بر تفسیر خاص از اسلام و تداوم پیوند با ایالات متحده است. بر این اساس هرگونه برداشت تهدید ناشی از هویت دیگری یا تحولات منطقه که در مقابل این اهداف باشد، موجب تهاجمی شدن سیاست خارجی عربستان و شکل گیری روابط تضاد آمیز میشود. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از نظریه سازه انگاری در پی بررسی هویت عربستان سعودی و آثار و پیامدهای آن بر سیاست خارجی این کشور درمنطقه و به ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران میباشد.http://www.isjq.ir/article_89842_0959db4773cc5198be771cb351baa685.pdfمهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.فصلنامه مطالعات بین المللی1735-204514320180121Water and Regional Crisis Managementبحران آب و مدیریت بحرانهای منطقهای21124189843FAمرتضی منشادیعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدبهروز اسمعیل زادگانکارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171008Reducing water resources, land tenure, and food security for an increasing population are some of the most important challenges that the Middle East will face in the near future. In a situation where water scourge is most common in Middle Eastern countries and the neighbors of the Islamic Republic, future struggles to fight water and energy will be inevitable. If such a situation is created, it will undoubtedly be possible for countries that own a strong agricultural sector to have more political power and influence. The strengthening of the agricultural sector, with the aim of producing market products, is the basis for the development of a sustainable development strategy, and the achievement of that goal is based on the use of new technologies in agriculture. The Middle East can increase its ability to manage future crises. This paper, based on an advisory approach, answers the question of how the relationship between the changes in agricultural production and the management of water shortages impacts Iran's influence on other countries in the region. The argument of this paper is that the production of agricultural products required by the region will lead to an increase in the dependence of other countries of the region imports from Iran and will add to the influence of the Islamic Republic. <br /> کاهش منابع آب، خشکی زمین، وضرورت تامین غذا برای جمعیت افزایش یابنده ازمهمترین چالشهایی هستند،که منطقه خاورمیانه در آیندهای نه چندان دور با آن روبرو خواهدشد.در شرایطی که بحران آب گریبان گیر بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه و همسایگان جمهوری اسلامی است، ازتنشهای آینده به جنگ آب وغذاتعبیر میشود. در صورتی که چنان شرایطی ایجادشود بدون تردیدکشورهایی خواهند توانست از قدرت و نفوذ سیاسی بیشتری برخوردار باشندکه صاحب بخش کشاورزی قدرتمند و توسعه پایدار در کشورشان باشند. تقویت بخش کشاورزی، با هدف تولید محصولات بازاری اساس تدوین راهبرد توسعه پایدار است ودستیابی به آن هدف، با استفاده از فناوریهای جدید در کشاورزی میسراست.کشور ایران با وسعت سرزمین و امکان تولید محصولات اولیه و فراوری شده کشاورزی مورد نیاز خود در کشورهای منطقه خاورمیانه، میتواند قدرت تاثیرگذاری خود بر مدیریت بحرانهای احتمالی آینده را افزیش دهد.این مقاله براساس رویکردنهادگرایی به این پرسش پاسخ میدهدکه چه رابطهای میان تغییر در تولیدات کشاورزی با مدیریت بحرانهای ناشی از کم آبی و قدرت تاثیرگذاری ایران دررابطه با سایر کشورهای منطقه وجود دارد؟. فرضیه این مقاله آن است که تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز منطقه، منجر به وابستگی بیشتر کشورهای منطقه به واردات بیشتر از ایران خواهدشد و بر قدرت تاثیرگذاری جمهوری اسلامی خواهد افزود.http://www.isjq.ir/article_89843_1c19ba82c656590bd6f4f8a38c65c55f.pdf