مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
15
3
2019
01
21
دیپلماسی آکادمیک اروپا؛ با تاکید بر انگلستان، فرانسه و آلمان
1
26
FA
مهدی
طاهری
استادیار موسسه آموزش عالی مولوی و دکترای سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.
mtaheri1982@gmail.com
10.22034/isj.2019.89590
فهم جایگاه دانشگاهها در سیاست خارجی و نقش آنها در تصویرسازی مثبت از کشور امری حائز اهمیت است. این همان موضوعی است که از آن به دیپلماسی آکادمیک یاد میکنند. برای کشورهایی همچون ایران که ظرفیت قابل توجهی در دانشگاه و علم دارند، این مسئله حائز اهمیت است. با بینالمللی شدن آموزش عالی و تسهیل ارتباطات جهانی ناشی از فرایند جهانی شدن، استفاده از ظرفیتهای نظام آموزش عالی بهمثابه ابزار تأثیرگذار در جهت کسب منافع ملی و افزایش قدرت نرم توسط کشورهای جهان، روزبهروز بیشتر شده است. هر کشوری به فراخور قدرت اقتصادی و فرهنگی خود، روی برنامههای مبادلات فرهنگی و آموزشی سرمایهگذاری میکند. یکی از شاخصترین و موفقترین مناطق در این زمینه اروپا است. آنها با ابزار دیپلماسی فرهنگی برنامههایی مانند تبادلات دانشجویی، بورسیههای تحصیلی، پروژههای بینالمللی آموزشی برای دیدارکنندگان خارجی، برنامههای سخنرانی، بازدیدهای علمی را ترتیب داده و با هدف توسعه زبانهای انگلیسی، فرانسه و آلمانی و... در حال انتقال ارزشها و اصول اخلاقی اروپا هستند. در این زمینه، اتحادیه اروپا، دو مزیت دارد؛ یکی داشتن زبانهای بینالمللی و دیگری کیفیت نظام آموزش عالی.<br /> این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که اتحادیه اروپا به شکل عام و کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان چگونه از ظرفیتهای آموزش عالی در افزایش قدرت نرم خود استفاده مینمایند؟ فرضیه ما بر این است که این منطقه با استفاده از ابزارهای دانشگاهی و جذابیتهای علمی خود، توانسته است یکی از بیشترین مبادلات آموزشی را در سطح جهان داشته باشد و از این طریق ضمن انتقال ارزشهای خود به دانشگاهیان، قدرت نرم خود را افزایش دهد.
: ارتباطات دانشگاهی,آموزش عالی,دیپلماسی آکادمیک,اتحادیه اروپا,قدرت نرم
http://www.isjq.ir/article_89590.html
http://www.isjq.ir/article_89590_d8000da671201666482d852deeb26e51.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
15
3
2019
02
04
مسئولیت جنگ سالاران بر بحران غذایی در یمن
27
48
FA
علیرضا
آریک ادکانیان
*. کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی، روابط بینالملل دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
adkanian@gmail.com
میثم
خسروی
کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه اشرفی اصفهانی
lberchini@gmail.com
10.22034/isj.2019.89595
یکی از موضوعات مهم در زمینه امنیت غذایی حفظ حقوق شهروندان غیرنظامی و سایر گروههای جمعیتی در طول مخاصمات مسلحانه بینالمللی و غیربینالمللی است. کنوانسیونهای چهارگانه ژنو بر این امر صحه گذاشته و این حقوق به عنوان یکی از مبانی حقوق بشر در نسل دوم حقوق بشر میبایست توسط طرفین درگیر در مخاصمه رعایت شود. متاسفانه درطول جنگ یمن، اصل تفکیک نسبت به این موضوع با نقض فاحش از سوی طرفین درگیری به ویژه ائتلاف به رهبری عربستان واقع شده است. در مقاله پیش رو بر آن هستیم تا این موضوع را از بعد رسیدگی حقوقی و کیفری نسبت به حق امینت غذایی در قالب جنایات مقامات نظامی و دولتی مورد بررسی قرار دهیم. بدون شک این موضوع از بعد توسعه پایدار انسانی نیز اهمیت دارد. بر پایه قطعنامه 2216 و نیز ماده 51 منشور ملل متحد، موضوع میتواند در محاکم بینالمللی مورد پیگرد قرار گیرد. با همراهی جامعه جهانی، شورای امنیت و مجمع عمومی میتوان از طریق صدور قطعنامه و ایجاد صلاحیت جدید نسبت به جرایم علیه امنیت غذایی به صورت تکمیلی و ضمنی، نقض حق بر غذا در درگیریهای یمن راقابل پیگری دانست.
: مسئولیت بینالمللی,بحران غذایی,یمن,دیوان کیفری بینالمللی,اساسنامه دیوان کیفری بینالمللی
http://www.isjq.ir/article_89595.html
http://www.isjq.ir/article_89595_71a162d78fdfd483ec2185e9e957924b.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
15
3
2019
02
04
موج روانشناسی در روابط بین الملل مقاله نقد کتاب ادراکات و سوءادراکات در سیاست بینالملل
49
64
FA
افشین
زرگر
0000-0002-9843-0804
استادیار و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
zargar.a2003@gmail.com
ژیلا
احمدی
https://orcid.org/00
دانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشکده حقوقو علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
jila.ahmadi1@yahoo.com
10.22034/isj.2019.89596
رابرت جرویس در کتاب ادراکات و سوءادراکات در سیاست بینالملل نقطه تمرکز خود را بر مطالعات روانشناسی و عوامل تأثیرگذار روانی بر رفتار تصمیمگیرندگان سیاست خارجی قرار میدهد. این موضوع یک دیدگاه ترکیبی و انتقادی جدید در تئوریهای روانشناسی است که نتایج و یافتههای به دست آمده توسط بررسی ادراکات و سوءادراکات بازیگران بینالمللی را به روشنی بیان میکند. همچنین این دیدگاه مسیر ارتباط میان آنها (ادراکات و سوء ادراکات) را برای فهم این موضوع که چگونه تصمیمگیرندگان سیاست خارجی به آن پیبرده و در شرایط اضطراری با آن روبرو میشوند را مورد بررسی قرار میدهد.<br /> جرویس در این کتاب به شرح ادراکات تصمیمگیرندگان در مورد جهان و دیگر بازیگران بینالمللی پرداخته که چگونه این مسئله میتواند تصمیمگیرندگان را از حقایق بینالمللی دور کرده و مانع رسیدن آنها به درکی درست نسبت به آنچه هست شود. نویسنده با توجه به وقایع تاریخی بسیاری که در روابط بین الملل رخ میدهد به خوبی نشان میدهد که چگونه این علم میتواند نه تنها به شرح تصمیمات خاص تصمیمگیرندگان، بلکه به شرح رفتار، کنشها و واکنشهای دیگر بازیگران در شرایط اضطراری پرداخته و به طور کلی به بالا بردن فهم بازیگران از رفتار خود، سایر بازیگران و جهان خارج کمک شایان توجهی کند.
ادراکات و سوءادراکات,روابط بینالملل,روانشناسی,تصمیمگیرندگان,سیاستخارجی
http://www.isjq.ir/article_89596.html
http://www.isjq.ir/article_89596_29a5528b8892b2eb09913a35571239c3.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
15
3
2019
02
04
مسئولیت دولت و بخش خصوصی در قبال حقوق بشر
65
88
FA
رئوف
رحیمی
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد
raufrahimi1388@gmail.com
10.22034/isj.2019.89599
حقوق بشر بینالمللی، تعهدات حقوقی را برای حمایت و اجرای حقوق بشر صرفاً بر دولتها تحمیل میکند. بنابراین، دولتها مسئولیت اولیه در برابر نقض حقوق بشر حتی توسط بخش خصوصی به دلیل حاکمیت انحصاری بر سرزمین دارند. هدف مقاله پیش روی، مشخص ساختن این موضوع است که در چارچوب قواعد حقوق بشر بینالمللی، موجودیتهای انسانی منفرد به عنوان صاحبان حقوق بشر هستند وحکومتها حاملان تعهدات اساسی در نظر گرفته شدهاند که نقض این تعهدات موجب مسئولیت بینالمللی آنها میشود. اما ماهیت تعهدات دولتها و اشخاص حقوق خصوصی چیست و در صورت نقض تعهدات، مسئولیت دولتها و اشخاص حقوق خصوصی براساس قواعد مسئولیت برای اعمال غیر قانونی2001 کمیسون حقوق بین الملل و سایر قواعد بینالمللی حقوق بشر چگونه احراز میگردد؟ مقاله با روش توصیفی- تحلیلی با شناسایی مواردی از چالشهای اجرای حقوق بشردر صدد است نشان دهد چگونه جامعه مدنی و مکانیزمهای حقوق بشر زمینه اجرای تعهدات دولتها را در این راستا فراهم میسازند.
: حقوق بشر,دولت,تعهدات,بخش خصوصی,مسئولیت
http://www.isjq.ir/article_89599.html
http://www.isjq.ir/article_89599_595ce2130dd115200fae85fee539ab9b.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
15
3
2018
10
23
چگونگی اعمال فسخ در فرض نقض تعهدات قراردادی در کنوانسیون بیع بین الملل 1980، حقوق ایرا ن و حقوق عراق
89
114
FA
سید محمد مهدی
قبولی درافشان
دانشیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد
ghaboli@um.ac.ir
علی
خیری جبر
دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد،
alikhairi.jebur@mail.um.ac.ir
اعظم
انصاری
استادیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد
aansari@um.ac.ir
10.22034/isj.2018.89600
فسخ قرارداد از ضمانتاجراهای نقض تعهدات قراردادی در نظامهای مختلف حقوقی است که همواره سؤالاتی پیرامون چگونگی و شرایط اعمال آن مطرح است. آیا متعهدله طرف قرارداد میتواند اقدام به فسخ نماید یا اختیار اعمال آن با دادگاه است؟ شرایط اعمال فسخ چگونه است؟ مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی و تطبیقی این سؤالات را در کنوانسیون بیع بین الملل 1980، حقوق ایران و حقوق عراق پاسخ میدهد و وجوه افتراق و شباهت میان آنها را تبیین مینماید. بررسیها نشان میدهد در حقوق ایران و کنوانسیون اعمال فسخ اصولاً با دارنده حق فسخ است ولی در حقوق عراق، قاعده کلی امکان مطالبه فسخ قرارداد از دادگاه است و ارزیابی شرایط فسخ و اعمال آن اصولاً با قاضی است. همچنین در کنوانسیون فسخ با اخطار فسخ به نقضکننده تعهد و در زمان متعارف صورت میگیرد و از زمان ارسال یا وصول اخطار به مخاطب نفوذ مییابد لیکن در حقوق ایران اعمال فسخ تشریفات ویژهای ندارد و فوری نیست. در مجموع فسخ با اراده خود متعهدله و از راه اخطار فسخ با شرایط اقتصادی و خصوصاً اقتضائات تجاری بینالمللی مناسب تر به نظر میرسد زیرا از سویی با اصل سرعت در تجارت بین الملل تناسب دارد و از سوی دیگر امنیت اقتصادی طرف دیگر را نیز تأمین مینماید.
نقض تعهدات قراردادی,فسخ قضایی,حقوق ایران,حقوق عراق,کنوانسیون وین 1980
http://www.isjq.ir/article_89600.html
http://www.isjq.ir/article_89600_b618cc7d89e57b767aa5f1c17c937911.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
15
3
2018
10
23
ورزش، سیاست و روابط بینالملل
185
220
FA
فاطمه
شاهرضایی
دانشآموخته کارشناسی ارشد روابط بینالملل، گروه علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
رضا
شیرزادی
دکترای علوم سیاسی و عضو هیات علمی، گروه علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
shirzadi2020@yahoo.com
10.22034/isj.2018.91345
گستره مفهومی ورزش فارغ از متغیرهای بیرونی تاثیرگزار و تاثیرپذیر قابل شناخت نبوده و تنها در حوزه فعالیتهای جسمانی و یا ذهنی نمیگنجد. ورزش در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تاثیر گذاشته و متعاقباً تاثیر میپذیرد. با توجه به اهمیت بررسی علمی و شناخت کارکردهای ورزش در عرصه سیاست و روابط بین دولتها و سایر بازیگران بینالمللی، در این پژوهش به مطالعه رابطه ورزش، سیاست و روابط بینالملل پرداخته شده و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده تحلیلی- توصیفی بوده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از مطالعات کتابخانهای گردآوری شده است. مطالعات و بررسیهای صورتگرفته، بیانگر تاثیرگذاری حوزه ورزش با تکیه بر قابلیتهای نرمافزاری خود، در مولفههای اصلی سیاست و روابط بینالملل مانند امنیت، صلح، منافع ملی، قدرت، دولت- ملتسازی، اقتصاد، پذیرش سیاسی، همبستگی و همگرایی، ایدئولوژی، دیپلماسی ورزشی و قدرت نرم است. از سوی دیگر، حوزه ورزش همواره تحت تاثیر جهتگیریها و رویکردهای حاکم بر سیاست و روابط بینالملل از سوی بازیگران دولتی و غیردولتی این عرصه قرار دارد.
ورزش,سیاست,روابط بینالملل,دیپلماسی ورزشی,صلح,منافع ملی,قدرت نرم
http://www.isjq.ir/article_91345.html
http://www.isjq.ir/article_91345_76c68faba2ba67c32e564420dfa5a685.pdf