مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
14
3
2018
02
04
قوای سه گانه ایران و حقوق بشر
1
47
FA
علی
باباییمهر
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، چالوس، ایران
در هر جامعه سیاسی دو عنصر ناهمسان و متعارض در کنار یکدیگر قرار دارند که عبارتند از: قدرت و آزادی. وجود هردوی این عناصر برای پیشبرد امور و اهداف جامعه سیاسی ضروری است. اگر قدرت وجود نداشته نباشد هرج و مرج و بی نظمی است و اگر آزادی وجود نداشته نباشد مرگ است. به گفته ژان ژاک روسو قدرت شر لازم است، از یکسو برای حفظ نظم وانتظام آزادیهای انسان، وجود دولت صاحباقتدار ضروری است، از سویی دیگر امکان دارد دولت به بهانه حفظ نظم، آزادیهای مشروع ملت را در معرض تهدید قرار دهد؛ و از اقتدار خود سو استفاده نماید. بنابراین، باید تعادلی بین اقتدار دولت و حفظ حقوق شهروندان ایجاد کرد، این مقاله به روش توصیفی – تحلیلی و با مبنا قرار دادن حقوق شهروندان در برابر اقتدار دولت، با مراجعه به قانون اساسی بهعنوان نقطه عطف تعادل بین قدرت و آزادی میپردازد.
جامعه سیاسی,قدرت,آزادی,حقوق شهروندان,قانون اساسی
http://www.isjq.ir/article_89833.html
http://www.isjq.ir/article_89833_f08ae1b4408b61d365d0fe358b1d1dd2.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
14
3
2018
02
04
عملکرد دولتها و اجرای حقوق بشر؛ مطالعه موردی دولت یازدهم ج.ا.ایران
49
69
FA
احمد
محقر
استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
a-mohaghar@um.ac.ir
رئوف
رحیمی
استادیارگروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد ، خراسان شمالی، ایران
rahimirauf.phd@gmail.com
اصل وجود حقوق جهانی بشر، به عنوان اصلی مسلم، هم اکنون مورد پذیرش همه جوامع بوده و قواعد زیادی در مورد آن در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی وضع شده است. اما اولاً، نحوه تفسیر این حقوق از جامعهای بهجامعه دیگر متفاوت بوده و دیدگاههای متفاوتی در این ارتباط وجود دارد. ثانیاً نحوه اجرا نمودن این قوانین بیشتر از موجودیت خود آنها اهمیت دارد. این رویکرد به نوعی مورد پذیرش قانون اساسی ایران نیز قرار گرفته است. با این وجود اجرای آن در برخی از زمینهها با موانعی مواجه است. هدف کلی این مقاله این است که نشان دهد میزان اجرای حقوق بشر و یا نقض آن را باید در اقدامات و عملکردهای روزانه هر دولت و بخش خصوصی آن جستجو کرد. از این رو مقاله حاضر به صورت موردی، عملکرد دولت یازدهم ج.ا.ایران را در برخی عرصهها برای مشخص شدن میزان اجرای حقوق بشر ارزیابی کرده است.
حقوق بشر,دولت یازدهم,مکانیسمهای اجرایی,اعتدال,عملکرد
http://www.isjq.ir/article_89834.html
http://www.isjq.ir/article_89834_e93ac0644be7b2aed263c5ed6306d4c4.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
14
3
2018
02
04
آسیب شناسی اصالت و استقلال جنبش دانشجویی در ایران معاصر
71
94
FA
مسعود
مطلبی
استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهرگرگان
mmtph2006@gmail.com
عارف
بیژن
کارشناسی ارشد مطالعات آسیای مرکزی وقفقاز دانشگاه علامه طباطبایی تهران
aref.bijan@gmail.com
<span lang="FA">نوشتار حاضر با بهره گیری از رویکرد توصیفی - تحلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا جنبش دانشجویی در ایران معاصر، به طورکلی و در عصر جمهوری اسلامی، بهطور ویژه، جنبش سیاسی مستقلی به حساب میآید یا خیر یا به بیانی شفافتر، آیا جنبش دانشجویی در تحولات سیاسی - اجتماعی ایران معاصر و بهویژه دورۀ جمهوری اسلامی ایران، مستقل بوده یا اینکه خود از سایر جنبشها و جریانهای سیاسی تأثیر پذیرفته است، درصدد است نشان دهد که جریانهای سیاسی در بخش اعظم تحولات سیاسی - اجتماعی ایران معاصر از جنبش دانشجویی استفادۀ ابزاری نموده و از نظر فعالیت، آن را تابع و وابستۀ خود نمودهاند؛ چنانکه در عصر پهلوی این جنبش تابع سه جریان چپ (مارکسیسم)، ملّیگرا و مذهبی و در عصر جمهوری اسلامی در مقطعی کوتاه تحت تأثیر مارکسیسم و لیبرالیسم و سپس تحت تأثیر جریان اسلامگرا، اعم از اصلاحطلبی و اصولگرایی، بوده است؛ البته آزمون و تأیید این فرضیه نافی استقلال و فعالیت مستقل جنبش دانشجویی در مقاطع کوتاهی از حیات انقلاب اسلامی، همچون اقدام هوشیارانۀ دانشجویان در تشکیل سپاه پاسداران و جهاد سازندگی، مقابله با گروهکها، تسخیر لانۀ جاسوسی آمریکا و حضور فعال در هشتسال دفاع مقدس، نیست.</span>
جنبشهای اجتماعی جدید,طبقه متوسط جدید,جنبش دانشجویی,انقلاب اسلامی,آسیب شناسی.
http://www.isjq.ir/article_89835.html
http://www.isjq.ir/article_89835_2e316c24e8a40d335797e2aaa9f2f1f1.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
14
3
2018
02
04
کاربرد ویجیلانت و ویجیلانتیسم در راستای تضمین عدالت در جوامع
95
135
FA
علیرضا
مسعود
0000-0002-1186-1354
دانشجوی دکترای روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
masud_alireza@yahoo.com
اکثر قریب به اتفاق جوامع بشری همواره به دنبال کسب عدالت بودهاند اما تعداد معدودی توانستند به این گوهر نایاب دست یازند. جمله مشهوری است که میگوید " اگر بیعدالتی قانون شود، تمرد و طغیان وظیفه میشود". از آنجایی که تاکنون هیچ نوشته مدونی به زبان فارسی درباره ویجیلانتیسم نگاشته نگشته است، میتوان عنوان نمود که این نوشتار برای اولین بار در چارچوب آکادمیک دقیقا به همین بحث میپردازد که در زمان و زمانهای که دستگاههای اداری، قضایی و حکومتی از برقراری عدالت ناتوان هستند و یا ارادهای به این امر ندارند، چگونه ویجیلانتها و ویجیلانتیسم میتوانند به برقراری دوباره عدالت و مبارزه با هر نوع بیعدالتی برخیزند.
سیاست,عدالت,قانون,ویجیلانتیسم,امر سیاسی,مبارزه
http://www.isjq.ir/article_89836.html
http://www.isjq.ir/article_89836_5febda70edd332a855a510d3df28a202.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
14
3
2018
02
04
تحول رویکرد گروه ویشاگراد به امنیت از 1991 تا 2017
137
165
FA
محمدرضا
دهشیری
دانشیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه
میلاد
ربانی
کارشناس ارشد دیپلماسی و سازمان های بین المللی از دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه
گروه ویشاگراد کهمتشکل از چهار کشور اسلواکی، جمهوری چک، لهستان و مجارستان است، در ابتدا یک گروه سیاسی با اهداف و جهتگیری امنیتی بود. این گروه در 15 فوریه سال 1991 تاسیس شد. این گروه در بستر اروپای شرقی شکل گرفت که مختصات جغرافیایی و سیاسی خاص خود را دارد. ارکان گروه ویشاگراد عبارتند از: ریاست گروه، صندوق بینالمللی ویشاگراد، شورای سفیران، کنفرانس وزرای امور خارجه، کارگروههای تخصصی از جمله کارگروه انرژی و دو رکن دیگر که هنوز به طور کامل تاسیس نشدهاند، یعنی گروه رزمی مشترک و نهاد حفظ اختراع ویشاگراد. این گروه در پیگیری مهمترین هدف خود، یعنی امنیت، روندی را از سال 1991 تا نگارش این مقاله، یعنی سال 2017 پیموده است که به نظر میرسد میتوان آن را به دو مقطع تاریخی تقسیم کرد: از 1991 تا 2004 و از 2004 به بعد. در مقطع اول، این گروه به دنبال تامین امنیت نظامی و اقتصادی خود (که در این مقاله به نام امنیت سخت از آن یاد میشود) از طریق عضویت در ناتو و اتحادیهی اروپاست و این دو هدف، بر دیگر اهداف و اقدامات امنیتی این گروهسایه افکنده است. اما پس از 2004، یعنی زمانی که هر چهار عضو گروه ویشاگراد، به عضویت ناتو و اتحادیهی اروپا درمیآیند، دیگر ویشاگراد به سمت مسایل امنیتی همچون محیط زیست، تشکیل نهادهای حمایتی از حقوق معنوی، مبارزه با تروریسم، تشکیل ارتش مشترک، هماهنگی سیاستها در زمینه مهاجران و بحث انرژی حرکت میکند. در روند حرکت گروه ویشاگراد، شاهد سیری از امنیت از همکاری به سمت هماهنگی هستیم.
: گروه ویشاگراد,امنیت,اروپای شرقی,ناتو,اتحادیه اروپا
http://www.isjq.ir/article_89837.html
http://www.isjq.ir/article_89837_6582938497e16ccccafe9039e54a0fed.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
14
3
2018
02
04
شیوههای کنترل ماهوی شروط ناعادلانه در حقوق ایران و انگلستان
167
180
FA
قاسم
نبیزاده کبریا
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
گسترش زندگی جمعی، توسعه تکنولوژی، تخصصی شدن مشاغل و اختصاصی شدن فعالیتهای اقتصادی از عوامل موثر در ایجاد فاصله طبقاتی است. این نابرابری در موقعیت، قراردادهایی با تعهدات گزاف و تکالیف نامتناسب با حقوق متعاملین را موجب شده است. گسترش چنین توافقاتی برخی از نظامهای حقوق دنیا را به مقابله با آن وادار نموده است. به خلاف آن چه در انگلستان رخ داده، موضع قانونگذار ایرانی در رابطه با این نوع از تعهدات که به عنوان «شروط ناعادلانه»، «غیرمنصفانه» و یا «تحمیلی» تعبیر میشوند، موضع بدیع و تازهای است. یکی از قالبهای پیشگیری و کنترل این نوع از تعهدات، کنترل ماهوی آنهاست. بررسی مستقیم محتوای شروط قراردادی توسط مقنن (کنترل قانونی) و یا واگذاری ارزیابی شروط ناعادلانه به محاکم(کنترل قضایی) دو روش نظارتی در انگلستان به شمار میآید. پرسش کلیدی این نوشتار آن است که آیا به مانند انگلستان، ایران نیز امکان استفاده از شیوههای کنترل ماهوی جهت نظارت بر تعهدات ناعادلانه در قراردادها وجود دارد؟ در این مقاله سعی شده تا با تحلیل مبانی روشهای کنترل ماهوی شروط ناعادلانه در انگلستان و مطالعه موارد محدود از اشاره قانونگذار ایرانی در بحث شروط ناعالانه، ضرورت و امکان بهرهبرداری از این قاعده در نظام حقوقی ایران تبیین شود.
: شروط,ناعادلانه,تحمیلی,غیرمنصفانه,کنترل قانونی,نظارت قضایی
http://www.isjq.ir/article_89839.html
http://www.isjq.ir/article_89839_d77e1a9697ba6600592366835fa2afc3.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
14
3
2018
02
04
هویت گرایی در سیاست خارجی عربستان سعودی و پیامدهای منطقهای آن
181
210
FA
مهدی
علیخانی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تاکستان، گروه علوم سیاسی، تاکستان، ایران
هویت بازیگران عاملی مهم در شکل دادن به منافع، نقش و رفتار آنهاست. به تعبیر سازه انگاران هویتها انگیزههایی را نشان میدهند که به فهم رفتار کمک میکنند. عربستان سعودی به واسطه ویژگیهای خاص هویتی و عناصر تشکیل دهنده آن، منافع و نقشهای خاصی را برای خود تعریف کرده است. نگاه حاکمان سعودی به هویت «خود» و نوع برداشت از آن و نیز هویت «دیگر» بازیگران موجب شده تا سیاست خارجی این کشور، ضمن تداوم و پایداری در اصول، رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کند. چرا که هدف انها حفظ و تداوم پادشاهیهای محافظه کار، اتحاد و رهبری دولتهای عربی، رهبری مذهبی مبتنی بر تفسیر خاص از اسلام و تداوم پیوند با ایالات متحده است. بر این اساس هرگونه برداشت تهدید ناشی از هویت دیگری یا تحولات منطقه که در مقابل این اهداف باشد، موجب تهاجمی شدن سیاست خارجی عربستان و شکل گیری روابط تضاد آمیز میشود. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از نظریه سازه انگاری در پی بررسی هویت عربستان سعودی و آثار و پیامدهای آن بر سیاست خارجی این کشور درمنطقه و به ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران میباشد.
هویت گرایی عربستان سعودی,محافظه کاری,وهابیت,سیاست خارجی عربستان سعودی,روابط ایران و عربستان.
http://www.isjq.ir/article_89842.html
http://www.isjq.ir/article_89842_0959db4773cc5198be771cb351baa685.pdf
مهدی ذاکریان
فصلنامه مطالعات بینالمللی با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران فعالیت میکند.
فصلنامه مطالعات بین المللی
1735-2045
2676-5136
14
3
2018
01
21
بحران آب و مدیریت بحرانهای منطقهای
211
241
FA
مرتضی
منشادی
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
manshadi@um.ac.ir
بهروز
اسمعیل زادگان
کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
behroozesmailzadegan@yshoo.com
کاهش منابع آب، خشکی زمین، وضرورت تامین غذا برای جمعیت افزایش یابنده ازمهمترین چالشهایی هستند،که منطقه خاورمیانه در آیندهای نه چندان دور با آن روبرو خواهدشد.در شرایطی که بحران آب گریبان گیر بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه و همسایگان جمهوری اسلامی است، ازتنشهای آینده به جنگ آب وغذاتعبیر میشود. در صورتی که چنان شرایطی ایجادشود بدون تردیدکشورهایی خواهند توانست از قدرت و نفوذ سیاسی بیشتری برخوردار باشندکه صاحب بخش کشاورزی قدرتمند و توسعه پایدار در کشورشان باشند. تقویت بخش کشاورزی، با هدف تولید محصولات بازاری اساس تدوین راهبرد توسعه پایدار است ودستیابی به آن هدف، با استفاده از فناوریهای جدید در کشاورزی میسراست.کشور ایران با وسعت سرزمین و امکان تولید محصولات اولیه و فراوری شده کشاورزی مورد نیاز خود در کشورهای منطقه خاورمیانه، میتواند قدرت تاثیرگذاری خود بر مدیریت بحرانهای احتمالی آینده را افزیش دهد.این مقاله براساس رویکردنهادگرایی به این پرسش پاسخ میدهدکه چه رابطهای میان تغییر در تولیدات کشاورزی با مدیریت بحرانهای ناشی از کم آبی و قدرت تاثیرگذاری ایران دررابطه با سایر کشورهای منطقه وجود دارد؟. فرضیه این مقاله آن است که تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز منطقه، منجر به وابستگی بیشتر کشورهای منطقه به واردات بیشتر از ایران خواهدشد و بر قدرت تاثیرگذاری جمهوری اسلامی خواهد افزود.
: بحران آب,توسعهکشاورزی,انقلاب سبز,نهادگرایی,بازدارندگی
http://www.isjq.ir/article_89843.html
http://www.isjq.ir/article_89843_1c19ba82c656590bd6f4f8a38c65c55f.pdf