@article { author = {Zakeiarn, Mehdi}, title = {Consideration and Criticism on Human Rights` Studies}, journal = {International Studies Journal (ISJ)}, volume = {12}, number = {4}, pages = {1-11}, year = {2016}, publisher = {Mehdi Zakerian International Studies Journal (ISJ) operates in partnership with Iranian Peace Studies Scientific Association (IPSAN)}, issn = {1735-2045}, eissn = {2676-5136}, doi = {}, abstract = {  Human Rights can implement properly when its studies to be detailed.  In other words, to guarantee and promote human rights, we need precise studies on legal-political scope. The author believes that the companions of knowledge and wisdom can be effective and efficient in criticism and modification of human rights` studies. Because of this reason, in this article it is tried to criticize the human rights` studies relying on intellectuals and elites. Thus, human rights studies in Iranian society and universities will be discussed. In this context, the human rights field and its topics as well as the motivations of stake holders of human rights research and education besides higher education system would be seriously criticized. The hypothesis of this article is based on deconstruction of the Science Ministry and universities` bureaucracy. The transition from bureaucratic criteria into the knowledge criteria, cooperation of the knowledge and wisdom stake holders, attention to the effectiveness of any scientific trace and honoring the problem solving thinking that is able to open the local and international nodes are possible by a persuasive dialogue.}, keywords = {Human rights,teaching methods,Iran,criticism,international relations,International Law}, title_fa = {تامل و نقدی بر مطالعات حقوق بشر}, abstract_fa = {حقوق بشر زمانی به درستی در عرصه عمل پیاده می‌شود که مطالعات آن دقیق باشد. به عبارتی برای ضمانت و ترویج حقوق بشر نیازمند مطالعات و پژوهش‌های دقیق در این حوزه حقوقی- سیاسی هستیم. نگارنده بر این باور است که اصحاب دانش و یاران خرد می‌توانند در نقد و تصحیح مطالعات حقوق بشر موثر و کارآمد باشند. به همین دلیل در این مقاله با تکیه بر اندیشمندان و نخبه گان ابزاری در تلاش برای نقد مطالعات حقوق بشری هستیم. بدین منظور مطالعات حقوق بشر در جامعه ایرانی و در دانشگاه‌های ما مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این زمینه رشته حقوق بشر و سر فصل‌های آن به علاوه انگیزه‌های دست اندرکاران آموزش و پژوهش حقوق بشر در کنار نظام آموزش عالی مورد نقد جدی واقع می‌شوند. فرضیه مورد آزمون در این پژوهش بر پایه ساختار شکنی دیوان سالاری وزارت علوم و دانشگاه قرار دارد. گذار از معیارهای بروکراتیک به معیارهای دانش محوری، تعامل اصحاب اندیشه و یاران خرد، توجه به اثر گذاری هر اثر علمی و ارج نهادن به تفکر حل المسائلی که توان بازگشایی گره‌های بومی و جهانی را داشته باشند، در پی یک هم اندیشی فراگیر امکان پذیر است.}, keywords_fa = {رشته حقوق بشر,روش‌های آموزش,ایران,نقد,روابط بین‌الملل,حقوق بین‌الملل.  }, url = {http://www.isjq.ir/article_91637.html}, eprint = {http://www.isjq.ir/article_91637_ab0ee7e7fd1bc5b17500fad3d844b9f1.pdf} }